The Old and the New: Introduction to the Mythology of Film Historiography
Abstract
The past of film historiography is now a domain of myth and requires work in restoring awareness of the variety of material conditions of production of knowledge, their ideological base, and consequently multiplicity of places that are sources of critical thought on cinema. The author agrees with the diagnoses of Philippe Gauthier, and analyses the way in which film historians describe their own history. This narrative is based on the opposition between the New Film History and the “traditional historiography”. The opposition of these two formations gives an oversimplified image of methodological progress and obscures the fact that researchers unified under the label of New Film History, represent often conflicting perspectives. Discontinuities that are impossible to miss, make one reconsider the category of “traditional film history”, which seems to concoct “joyful brightness” at the expense of historical antinomy.
Keywords:
film historiography, New Film History, Philippe GauthierReferences
Adamkiewicz, Sebastian. Banialuki Pana Sowy. http://www.histmag.org/8713.
Google Scholar
Albera, François. 2011. 1945: trois „intrigues" de Georges Sadoul. „Cinémas: revue d'études cinématographiques / Cinémas: Journal of Film Studies” 2-3.
DOI: https://doi.org/10.7202/1005584ar
Google Scholar
Allen, Robert C. 1979. Contra Chaser Theory. „Wide Angle” 1.
Google Scholar
Allen, Robert C., Douglas Gomery. 1985. Film History: Theory and Practice. New York.
Google Scholar
Barthes, Roland. 2000. Mitologie. Tłum. A. Dziadek. Warszawa.
Google Scholar
Belton, John. 1998. American Cinema and Film History. W: J. Hill, P. Church-Gibson (red.). Oxford Guide to Film Studies. New York.
Google Scholar
Biskupski, Łukasz. 2009. Od ciekawostki do dyscypliny. Historia teorii badań nad wczesnym kinem. „Kwartalnik Filmowy” 67-68.
Google Scholar
Biskupski, Łukasz. 2012. Projekt materialistyczno-fantazmatycznej krytyki historii Polski. „Przegląd Humanistyczny” 6.
Google Scholar
Biskupski, Łukasz. Przepędzić widmo X muzy: kilka refleksji na temat kulturowej historii kina w kontekście polskim. www.filmkulturaspoleczenstwo.pl/publicystyka/przepedzic-widmo-x-muzy-kilka-refleksji-na-temat-kulturowej-historii.
Google Scholar
Bordwell, David. 1997. On the History of Film Style. London.
Google Scholar
Certeau de, Michel. 1975. L’operation historique. W: tegoż. L’Ecriture de l’histoire. Paris.
Google Scholar
Chwalba, Andrzej. Recenzja dorobku naukowego doktora Jana Sowy. http://www.ck.gov.pl/images/PDF/Awanse/SowaJan/zal4.pdf.
Google Scholar
Czapliński, Przemysław. Recenzja rozprawy habilitacyjnej dra Jana Sowy „Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą” oraz opinia na temat całościowego dorobku. http://www.ck.gov.pl/images/PDF/Awanse/SowaJan/zal5.pdf.
Google Scholar
Elsaesser, Thomas. 2006. Discipline through Diegesis: The Rube Film between „Attractions” and „Narrative Integration”. W: W. Strauven (red.). The Cinema of Attraction Reloaded. Amsterdam.
Google Scholar
Elsaesser, Thomas. 2012. Is Nothing New? Turn-of-the-Century Epistemes in Film History. W: A. Gaudreault, N. Dulac, S. Hidalgo (red.). A Companion to Early Cinema. Chichester.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118274453.ch30
Google Scholar
Elsaesser, Thomas. 2009. Nowa Historia Filmu jako archeologia mediów. Tłum. G. Nadgrodkiewicz. „Kwartalnik Filmowy” 67-68.
Google Scholar
Gaudreault, André, Philippe Gauthier. 2011. Le Discours historique de Jacobs/Sadoul/Mitry canon de l’„historiographie traditionnelle” du cinéma. W: P. Bianchi, G. Bursi, S. Venturini The Film Canon (red.). Udine.
Google Scholar
Gauthier, Philippe. 2011. L’histoire amateur et l’histoire universitaire: paradigmes de l’historiographie du cinéma. „Cinémas: revue d'études cinématographiques / Cinémas: Journal of Film Studies” 2-3.
DOI: https://doi.org/10.7202/1005585ar
Google Scholar
Grau, Robert. 1914 Theatre of Science: A Volume of Progress and Achievement in the Motion Picture Industry. New York.
Google Scholar
Higashi, Sumiko. 2004. Introduction. In Focus: Film History, or a Baedeker Guide to the Historical Turn. „Cinema Journal” 1.
DOI: https://doi.org/10.1353/cj.2004.0047
Google Scholar
Grieveson, Lee, Heidee Wasson (red.). 2008. Inventing Film Studies. Durham.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1131921
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej, Barbara Kita (red.). Pamięć kina. Katowice.
Google Scholar
Johnston, A.. 1937. The Great Goldwyn. New York.
Google Scholar
Klenotic, Jeffrey F. 1994. The Place of Rhetoric in ‘New’ Film Historiography: The Discourse of Corrective Revisionism. „Film History” 6.
Google Scholar
Korczarowska-Różycka, Natalia. 2013. Inne spojrzenie. Wyobrażenia historii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Jana Jakuba Kolskiego, Filipa Bajona i Anny Jadowskiej – studium przypadków. Łódź.
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-848-6
Google Scholar
Kuhn, Thomas. 1985. Raz jeszcze o paradygmatach. W: tegoż. Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych. Tłum. S. Amsterdamski. Warszawa.
Google Scholar
Kurz, Iwona (red.). 2008. Film i historia. Antologia. Warszawa.
Google Scholar
Lewicki, Bolesław Włodzimierz, Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Bronisława, Stolarska. 2012. Wiesz jak jest. Szkic monograficzny. Bolesław Włodzimierz Lewicki – Bibliografia. Łódź.
Google Scholar
Leyda, Jay. 1974-1975. Toward a New Film History. „Cinema Journal” 2.
DOI: https://doi.org/10.2307/1224823
Google Scholar
Maltby, Richard. How Can Cinema History Matter More. http://tlweb.latrobe.edu.au/humanities/screeningthepast/22/board-richard-maltby.html.
Google Scholar
Maltby, Richard. 2006. On the Prospect of Writing Cinema History from Below. „Tijdschrift voor Mediageschiedenis” 9.
DOI: https://doi.org/10.18146/tmg.550
Google Scholar
Marwick, Arthur. 2001. Author’s Response to a Review by Alan Munslow (of Arthur Marwick, „The New Nature of History: Knowledge, Evidence, Language”, London 2001). „History in Focus” 2. http://www.history.ac.uk/ihr/Focus/Whatishistory/munslow5.html.
Google Scholar
Marwick, Arthur. 2001. The New Nature of History: Knowledge, Evidence, Language. London.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350393233
Google Scholar
Munslow, Alan. 2001. Book review: „The New Nature of History: Knowledge, Evidence, Language”. „History in Focus” 2. http://www.history.ac.uk/ihr/Focus/Whatishistory/munslow5.html.
Google Scholar
Nurczyńska-Fidelska, Ewelina. 2000. Z dziejów Zakładu Mediów i Kultury Audiowizualnej (d. Zakładu Wiedzy o Filmie) Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź.
Google Scholar
Pabiś-Orzeszyna, Michał. 2013. Dawno temu przed Nanookiem. Czy wczesne kino niefikcjonalne to „przeszłość podrzędna” historiografii filmowej? W: D. Rode, M. Pieńkowski (red.) Metody dokumentalne w filmie. Łódź.
Google Scholar
Pabiś-Orzeszyna, Michał. 2013. Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. „EKRANy” 6.
Google Scholar
Polan, Dana. 2007. Scenes of Instruction. The Beginnings of the U.S. Study of Film. Berkeley.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520940208
Google Scholar
Sadoul, Georges. 1955. Charlie Chaplin. Tłum. Z. Bieńkowski. Warszawa.
Google Scholar
Sadoul, Georges. 1953. French Film. London.
Google Scholar
Schnädelbach, Herbert. 2001. Rozumieć coś, to rozumieć, jak to coś powstało. W: tegoż. Rozum i historia. Tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa.
Google Scholar
Sedgwick, John, Michael, Pokorny. 2005. The Film Business in the United States and Britain during the 1930s. „The Economic History Review” 1.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0289.2005.00299.x
Google Scholar
Sicinski, Michael. 2010. Inventing Film Studies. „International Journal of Communication” 4.
Google Scholar
Singer, Ben. 2001. Melodrama and modernity: early sensational cinema and its contexts. New York.
Google Scholar
Slide, Anthony. 2000. Nitrate Won't Wait: A History of Film Preservation in the United States. London.
Google Scholar
Sowa, Jan. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków. Transkrypt wywiadu z Eileen Bowser, http://www.moma.org/pdfs/docs/learn/archives/transcript_bowser.pdf.
Google Scholar
Zeidler-Janiszewska, Anna. Recenzja monografii habilitacyjnej „Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą” oraz pozostałego dorobku Jana Sowy po doktoracie. http://www.ck.gov.pl/images/PDF/Awanse/SowaJan/zal3.pdf.
Google Scholar
Zwierzchowski, Piotr, Barbara Giza. (red.). 2013. Polskie piśmiennictwo filmowe. Bydgoszcz.
Google Scholar
Authors
Michał Pabiś-Orzeszynakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland
Asystent w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Przygotowuje książkę o relacji Nowej Historii Filmu i badań nad wczesnym kinem.
Statistics
Abstract views: 35PDF downloads: 23
License
Copyright (c) 2014 Michał Pabiś-Orzeszyna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Michał Pabiś-Orzeszyna, Ten Years After the Conference in Kamień Śląski , Kwartalnik Filmowy: No. 123 (2023): Pace and Rhythm
- Krzysztof Jajko, Michał Pabiś-Orzeszyna, Tardigrades, Lasers and Transformations in Steel: Attractions of Polish Educational Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 99 (2017): Tricks, Special Numbers, Attractions