The Old and the New: Introduction to the Mythology of Film Historiography

Michał Pabiś-Orzeszyna

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz (Poland)

Abstract

The past of film historiography is now a domain of myth and requires work in restoring awareness of the variety of material conditions of production of knowledge, their ideological base, and consequently multiplicity of places that are sources of critical thought on cinema. The author agrees with the diagnoses of Philippe Gauthier, and analyses the way in which film historians describe their own history. This narrative is based on the opposition between the New Film History and the “traditional historiography”. The opposition of these two formations gives an oversimplified image of methodological progress and obscures the fact that researchers unified under the label of New Film History, represent often conflicting perspectives. Discontinuities that are impossible to miss, make one reconsider the category of “traditional film history”, which seems to concoct “joyful brightness” at the expense of historical antinomy.


Keywords:

film historiography, New Film History, Philippe Gauthier

Adamkiewicz, Sebastian. Banialuki Pana Sowy. http://www.histmag.org/8713.
  Google Scholar

Albera, François. 2011. 1945: trois „intrigues" de Georges Sadoul. „Cinémas: revue d'études cinématographiques / Cinémas: Journal of Film Studies” 2-3.
DOI: https://doi.org/10.7202/1005584ar   Google Scholar

Allen, Robert C. 1979. Contra Chaser Theory. „Wide Angle” 1.
  Google Scholar

Allen, Robert C., Douglas Gomery. 1985. Film History: Theory and Practice. New York.
  Google Scholar

Barthes, Roland. 2000. Mitologie. Tłum. A. Dziadek. Warszawa.
  Google Scholar

Belton, John. 1998. American Cinema and Film History. W: J. Hill, P. Church-Gibson (red.). Oxford Guide to Film Studies. New York.
  Google Scholar

Biskupski, Łukasz. 2009. Od ciekawostki do dyscypliny. Historia teorii badań nad wczesnym kinem. „Kwartalnik Filmowy” 67-68.
  Google Scholar

Biskupski, Łukasz. 2012. Projekt materialistyczno-fantazmatycznej krytyki historii Polski. „Przegląd Humanistyczny” 6.
  Google Scholar

Biskupski, Łukasz. Przepędzić widmo X muzy: kilka refleksji na temat kulturowej historii kina w kontekście polskim. www.filmkulturaspoleczenstwo.pl/publicystyka/przepedzic-widmo-x-muzy-kilka-refleksji-na-temat-kulturowej-historii.
  Google Scholar

Bordwell, David. 1997. On the History of Film Style. London.
  Google Scholar

Certeau de, Michel. 1975. L’operation historique. W: tegoż. L’Ecriture de l’histoire. Paris.
  Google Scholar

Chwalba, Andrzej. Recenzja dorobku naukowego doktora Jana Sowy. http://www.ck.gov.pl/images/PDF/Awanse/SowaJan/zal4.pdf.
  Google Scholar

Czapliński, Przemysław. Recenzja rozprawy habilitacyjnej dra Jana Sowy „Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą” oraz opinia na temat całościowego dorobku. http://www.ck.gov.pl/images/PDF/Awanse/SowaJan/zal5.pdf.
  Google Scholar

Elsaesser, Thomas. 2006. Discipline through Diegesis: The Rube Film between „Attractions” and „Narrative Integration”. W: W. Strauven (red.). The Cinema of Attraction Reloaded. Amsterdam.
  Google Scholar

Elsaesser, Thomas. 2012. Is Nothing New? Turn-of-the-Century Epistemes in Film History. W: A. Gaudreault, N. Dulac, S. Hidalgo (red.). A Companion to Early Cinema. Chichester.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118274453.ch30   Google Scholar

Elsaesser, Thomas. 2009. Nowa Historia Filmu jako archeologia mediów. Tłum. G. Nadgrodkiewicz. „Kwartalnik Filmowy” 67-68.
  Google Scholar

Gaudreault, André, Philippe Gauthier. 2011. Le Discours historique de Jacobs/Sadoul/Mitry canon de l’„historiographie traditionnelle” du cinéma. W: P. Bianchi, G. Bursi, S. Venturini The Film Canon (red.). Udine.
  Google Scholar

Gauthier, Philippe. 2011. L’histoire amateur et l’histoire universitaire: paradigmes de l’historiographie du cinéma. „Cinémas: revue d'études cinématographiques / Cinémas: Journal of Film Studies” 2-3.
DOI: https://doi.org/10.7202/1005585ar   Google Scholar

Grau, Robert. 1914 Theatre of Science: A Volume of Progress and Achievement in the Motion Picture Industry. New York.
  Google Scholar

Higashi, Sumiko. 2004. Introduction. In Focus: Film History, or a Baedeker Guide to the Historical Turn. „Cinema Journal” 1.
DOI: https://doi.org/10.1353/cj.2004.0047   Google Scholar

Grieveson, Lee, Heidee Wasson (red.). 2008. Inventing Film Studies. Durham.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1131921   Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej, Barbara Kita (red.). Pamięć kina. Katowice.
  Google Scholar

Johnston, A.. 1937. The Great Goldwyn. New York.
  Google Scholar

Klenotic, Jeffrey F. 1994. The Place of Rhetoric in ‘New’ Film Historiography: The Discourse of Corrective Revisionism. „Film History” 6.
  Google Scholar

Korczarowska-Różycka, Natalia. 2013. Inne spojrzenie. Wyobrażenia historii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Jana Jakuba Kolskiego, Filipa Bajona i Anny Jadowskiej – studium przypadków. Łódź.
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-848-6   Google Scholar

Kuhn, Thomas. 1985. Raz jeszcze o paradygmatach. W: tegoż. Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych. Tłum. S. Amsterdamski. Warszawa.
  Google Scholar

Kurz, Iwona (red.). 2008. Film i historia. Antologia. Warszawa.
  Google Scholar

Lewicki, Bolesław Włodzimierz, Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Bronisława, Stolarska. 2012. Wiesz jak jest. Szkic monograficzny. Bolesław Włodzimierz Lewicki – Bibliografia. Łódź.
  Google Scholar

Leyda, Jay. 1974-1975. Toward a New Film History. „Cinema Journal” 2.
DOI: https://doi.org/10.2307/1224823   Google Scholar

Maltby, Richard. How Can Cinema History Matter More. http://tlweb.latrobe.edu.au/humanities/screeningthepast/22/board-richard-maltby.html.
  Google Scholar

Maltby, Richard. 2006. On the Prospect of Writing Cinema History from Below. „Tijdschrift voor Mediageschiedenis” 9.
DOI: https://doi.org/10.18146/tmg.550   Google Scholar

Marwick, Arthur. 2001. Author’s Response to a Review by Alan Munslow (of Arthur Marwick, „The New Nature of History: Knowledge, Evidence, Language”, London 2001). „History in Focus” 2. http://www.history.ac.uk/ihr/Focus/Whatishistory/munslow5.html.
  Google Scholar

Marwick, Arthur. 2001. The New Nature of History: Knowledge, Evidence, Language. London.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350393233   Google Scholar

Munslow, Alan. 2001. Book review: „The New Nature of History: Knowledge, Evidence, Language”. „History in Focus” 2. http://www.history.ac.uk/ihr/Focus/Whatishistory/munslow5.html.
  Google Scholar

Nurczyńska-Fidelska, Ewelina. 2000. Z dziejów Zakładu Mediów i Kultury Audiowizualnej (d. Zakładu Wiedzy o Filmie) Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź.
  Google Scholar

Pabiś-Orzeszyna, Michał. 2013. Dawno temu przed Nanookiem. Czy wczesne kino niefikcjonalne to „przeszłość podrzędna” historiografii filmowej? W: D. Rode, M. Pieńkowski (red.) Metody dokumentalne w filmie. Łódź.
  Google Scholar

Pabiś-Orzeszyna, Michał. 2013. Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. „EKRANy” 6.
  Google Scholar

Polan, Dana. 2007. Scenes of Instruction. The Beginnings of the U.S. Study of Film. Berkeley.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520940208   Google Scholar

Sadoul, Georges. 1955. Charlie Chaplin. Tłum. Z. Bieńkowski. Warszawa.
  Google Scholar

Sadoul, Georges. 1953. French Film. London.
  Google Scholar

Schnädelbach, Herbert. 2001. Rozumieć coś, to rozumieć, jak to coś powstało. W: tegoż. Rozum i historia. Tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa.
  Google Scholar

Sedgwick, John, Michael, Pokorny. 2005. The Film Business in the United States and Britain during the 1930s. „The Economic History Review” 1.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0289.2005.00299.x   Google Scholar

Sicinski, Michael. 2010. Inventing Film Studies. „International Journal of Communication” 4.
  Google Scholar

Singer, Ben. 2001. Melodrama and modernity: early sensational cinema and its contexts. New York.
  Google Scholar

Slide, Anthony. 2000. Nitrate Won't Wait: A History of Film Preservation in the United States. London.
  Google Scholar

Sowa, Jan. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków. Transkrypt wywiadu z Eileen Bowser, http://www.moma.org/pdfs/docs/learn/archives/transcript_bowser.pdf.
  Google Scholar

Zeidler-Janiszewska, Anna. Recenzja monografii habilitacyjnej „Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą” oraz pozostałego dorobku Jana Sowy po doktoracie. http://www.ck.gov.pl/images/PDF/Awanse/SowaJan/zal3.pdf.
  Google Scholar

Zwierzchowski, Piotr, Barbara Giza. (red.). 2013. Polskie piśmiennictwo filmowe. Bydgoszcz.
  Google Scholar


Published
2014-03-31

Cited by

Pabiś-Orzeszyna, M. (2014) “The Old and the New: Introduction to the Mythology of Film Historiography”, Kwartalnik Filmowy, (85), pp. 51–61. doi: 10.36744/kf.2454.

Authors

Michał Pabiś-Orzeszyna 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland

Asystent w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Przygotowuje książkę o relacji Nowej Historii Filmu i badań nad wczesnym kinem.



Statistics

Abstract views: 35
PDF downloads: 23


License

Copyright (c) 2014 Michał Pabiś-Orzeszyna

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.