Orpheus and Eurydice at Marienbad

Kamil Kościelski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań (Poland)

Abstract

The opinion that Last Year at Marienbad is one of the most experimental films in the history of the cinema is no doubt influenced by the unusual narrative of the work by Alain Resnais. The construction of the work is not the only intriguing aspect of the picture. The peculiar atmosphere of Marienbad, together with certain elements of staging, remind one of Georges Sadoul’s interpretation of the film through the prism of the myth of Orpheus. Analysis of the motif of the mirror and reflection on the work of Lewis Carroll allow one to show Last Year at Marienbad in relation to literary and film traditions. The way the symbolism of the mirror functions in the work of Resnais might be compared to Jean Cocteau’s Orpheus, low budget horrors and Richard Kelly’s Donnie Darko. All these contexts serve to add to Sadoul’s interpretation, which is of great importance to the meaning of the nature of time that reigns in the world of Marienbad - the key problem of the whole article.


Keywords:

Alain Resnais, Georges Sadoul, mirror, Lewis Carroll

Augustyn, 2000. Wyznania, Tłum. Z. Kubiak. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Borchmeyer, Dieter. 2005. Mozart oder Entdeckung der Liebe. Frankfurt am Main â Leipzig: Insel Verlag.
  Google Scholar

Carroll, Lewis. 2004. Przygody Alicji w Krainie Czarów. Tłum. M. Słomczyński. Warszawa: Świat Książki.
  Google Scholar

Cocteau, Jean. 2001. The Art of Cinema. Tłum. R. Buss. London: Marion Boyars Publishers.
  Google Scholar

Eberhardt, Konrad. 1964. Podróże do granic filmu. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Eberhardt, Konrad. 1974. Film jest snem. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Garbień, Krystyna, Alain Resnais. 1968. Był sobie raz. „Film” 9.
  Google Scholar

Gardner, Martin. 1999. Wszechświat w chusteczce. Tłum. W. Bartol, Warszawa: Prószyński i S-ka.
  Google Scholar

Goliński, Janusz. 1994. Barokowe igraszki z Hypnosem. „Ogród. Kwartalnik” 17 (1).
  Google Scholar

Hawking, Stephen. 1996. Ilustrowana krótka historia czasu. Tłum. P. Amsterdamski, Poznań: Zysk i S-ka.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 2003. Filmowe przygody Orfeusza. W: S. Żerańska-Kominek (red.). Mit Orfeusza. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Kościelski, Kamil. 2014. W labiryntach czasu i wieczności. O „Lśnieniu” Stanleya Kubricka. „Przestrzenie Teorii” 22.
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2014.22.10   Google Scholar

Leutrat, Jean- Louis. 2000. L'Année dernière à Marienbad, Tłum. P. Hammond, London: British Film Institute.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 2011. Alain Resnais: co zrobić ze swoją przeszłością? W: A. Helman, A. Pitrus (red.). Autorzy kina europejskiego VI, Warszawa: Fundacja Kino.
  Google Scholar

Lurker, Manfred. 1989. Słownik obrazów i symboli biblijnych. Tłum. K. Romaniuk. Poznań: Pallotinum.
  Google Scholar

Melchior-Bonnet, Sabine. 2007. Narzędzie magii: historia luster i zwierciadeł, Tłum. B. Walicka, Warszawa: Bellona.
  Google Scholar

Paczkowski, Szymon. 2003. Apoteoza muzyki: Ficino i „L’Orfeo” Claudia Monteverdiego. W: S. Żerańska-Kominek (red.). Mit Orfeusza. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Prédal, Rene. 1968. Alain Resnais. Paris: Lettres Modernes.
  Google Scholar

Resnais, Alain. 1969. O czasie i wyobraźni. „Film” 4.
  Google Scholar

Robbe-Grillet, Alain, Alain Resnais. 1961. Mówią scenarzysta i reżyser Alain Robbe-Grillet i Alain Resnais o swym filmie „Zeszłego roku w Marienbadzie. „Film” nr 51-52.
  Google Scholar

Thomas, Donald. 2007. Lewis Carroll: po obu stronach lustra. Tłum. M. Kittel, Warszawa: Wydawnictwo „Twój Styl”.
  Google Scholar

Tynecka-Makowska, Słowinia. 2002. Antyczny paradygmat prezentacji snu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Wallis, Mieczysław. 1973. Dzieje zwierciadła i jego rola w różnych dziedzinach kultury. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Wedemann, Marek. 2009. Zobrazować niewidzialne. Symbolika religijna w „Oczach szeroko zamkniętych”. W: P. Bortkiewicz, S. Mikołajczak i M. Rybka (red.). Język religii dawniej i dziś (w kontekście teologicznym i kulturowym) V. Materiały z konferencji. Gniezno 22-24 września 2008. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.
  Google Scholar

Wilson, Emma. 2009. Alain Resnais. Manchester & New York: Manchester University Press.
  Google Scholar

Zagożdżon, Joanna. 2002. Sen w literaturze średniowiecznej i renesansowej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar


Published
2014-06-30

Cited by

Kościelski, K. (2014) “Orpheus and Eurydice at Marienbad”, Kwartalnik Filmowy, (86), pp. 76–91. doi: 10.36744/kf.2415.

Authors

Kamil Kościelski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań Poland

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Pozna­niu. Obecnie doktorant Uniwersytetu Wrocław­skiego, gdzie pod kierunkiem prof. Tadeusza Szczepańskiego przygotowuje rozprawę poświę­coną Lśnieniu Stanleya Kubricka. Autor książki „ Cóż za wspaniały dzień na egzorcyzm... ”. Ame­rykańskie kino grozy przełomu lat 60. i 70. oraz artykułów opublikowanych w „Journal of Scandinavian Cinema” i „Przestrzeniach Teorii”.



Statistics

Abstract views: 45
PDF downloads: 33


License

Copyright (c) 2014 Kamil Kościelski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.