“Expressionism is a Game... And Why Not?”: The Expressionistic Experiment in the “Strong Man” by Henryk Szaro

Natasza Korczarowska-Różycka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz (Poland)

Abstract

The article is devoted to the analysis of Henryk Szaro’s film The Strong Man (1929) in the context of film expressionism. The author attempts to answer the question whether radical artistic experi­ments were possible in the inter-war period of cinema “focused on the viewer” (who in the collective consciousness was associated with Stefcia Rudecka, a tragic heroine of a kitsch, though extremely popular romantic novel and film, rather than Caligari). The obvious theme that had to appear in the author’s line of argument is the analysis of the impact of canonical works of the Weimar cinema of the period (particularly Fritz Lang’s Doctor Mabuse).


Keywords:

Henryk Szaro, expressionism, interwar period

Badowska, Katarzyna. 2011. „Godzina cudu”. Miłość i erotyzm w twórczości Stanisława Przybyszewskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź.
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-597-3   Google Scholar

Brzeski, Janusz Maria. 1989. Miasta – które czekają na swoich reżyserów. W: M. Giżycki, Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa.
  Google Scholar

Eisner, Lotte. 2011.Ekran demoniczny, Tłum. K. Eberhardt, słowo/obraz terytoria. Gdańsk.
  Google Scholar

Elsaesser, Thomas. 2008. Weimar Cinema and After. Germany’s Historical Imaginary. Routledge. New York.
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. 1996. Awangarda wobec kina. wydawnictwo małe. Warszawa.
  Google Scholar

Gunning, Tom. 2009. Fritz Lang’s “Dr. Mabuse, the Gambler” (1922). W: Weimar Cinema. red. N. Isenberg, Columbia University Press. New York.
  Google Scholar

Irzykowski, Karol. 1977. X Muza. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. Warszawa.
  Google Scholar

Kłys, Tomasz. 2006. Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź.
  Google Scholar

Kłys, Tomasz. 2009. Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej. W: Historia kina. Tom I. Kino nieme. Red. T. Lubelski, I. Sowińska i R. Syska. Universitas. Kraków.
  Google Scholar

Kunstmann, Heinrich. 2009. O związkach między ekspresjonizmem polskim i niemieckim. Tłum. J. Zaprucki. W: Pisma wybrane. red. M. Zybura. Universitas. Kraków.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. 2009. Trędowata albo qui pro quo, czyli ciało w kulturze filmowej dwudziestolecia. W: Ciało i seksualność w kinie polskim. red. S. Jagielski i A. Morstin-Popławska. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.
  Google Scholar

Kuźma, Erazm. 1976. Z problemów świadomości literackiej i artystycznej ekspresjonizmu w Polsce. Ossolineum. Wrocław.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 2009. Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty. Videograf II. Chorzów.
  Google Scholar

Madej, Alina. 1994. Mitologie i konwencje. O Polskim filmie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego. Universitas. Kraków.
  Google Scholar

Matuszek, Gabriela. 2008. Stanisław Przybyszewski – pisarz nowoczesny. Eseje i proza – próba monografii. Universitas. Kraków.
  Google Scholar

Przybyszewski, Stanisław. 2006. Powrotna fala. Naokoło ekspresjonizmu. W: Wybór pism. Red. R. Taborski. Ossolineum. Wrocław.
  Google Scholar

Trystan, Leon. 1975. Fotogeniczność. W: Polska myśl filmowa: antologia tekstów z lat 1898-1939. red. J. Bocheńska. Ossolineum. Wrocław.
  Google Scholar


Published
2015-06-30

Cited by

Korczarowska-Różycka, N. (2015) ““Expressionism is a Game. And Why Not?”: The Expressionistic Experiment in the ‘Strong Man’ by Henryk Szaro”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), pp. 306–319. doi: 10.36744/kf.2342.

Authors

Natasza Korczarowska-Różycka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland

Dr hab., pra­cuje jako adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersy­tetu Łódzkiego. Specjalizuje się w historii filmu polskiego. Opublikowała książki: Ojczyzny pry­watne. Mitologia przestrzeni prywatności w fil­mach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (2007) oraz Inne spojrzenie (2013). Od 2008 r. współpracuje z PISF. Brała udział w projekcie „Filmoteka Szkolna”. Od 2010 r. opiekun naukowy łódzkiej edycji Akademii Polskiego Filmu.



Statistics

Abstract views: 57
PDF downloads: 45


License

Copyright (c) 2015 Natasza Korczarowska-Różycka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.