„Nie ma polski bez Sahary!”. „Kolonialne” filmy Michała Waszyńskiego

Natasza Korczarowska-Różycka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę wpisania wybranych filmów Michała Waszyńskiego, zrealizowanych w okresie dwudziestolecia międzywojennego, w perspektywę badań postkolonialnych i postzależnościowych. Filmy te – zdaniem autorki – wpisują się w dyskurs kolonialny w wariancie popularnym, tj. odwołującym się do argumentów emocjonalnych, by za ich pomocą przekonać szerokie rzesze społeczeństwa do poparcia polskiej polityki kolonialnej. Analizowane filmy „egzotyczne” odwołują się do spetryfikowanych wzorców ikonicznych, stając się tym samym reprezentatywnymi przykładami kiczu rozumianego jako „sztuka wielkiej tęsknoty”. W obrębie polityki kulturalnej rządu II RP heroiczne narracje kolonialne  realizują istotne funkcje terapeutyczne i kompensacyjne.


Słowa kluczowe:

Michał Waszyński, okres międzywojenny, kolonializm

Bauman, Zygmunt. Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa 2000.
  Google Scholar

Bhabha, Homi. „Kwestia innego: Stereotyp, dyskryminacja i dyskurs kolonializmu”. In: Miejsca kultury. Trans. T. Dobrogoszcz. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2010.
  Google Scholar

Dołęga-Mostowicz, Tadeusz. Ostatnia brygada. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm, 2011.
  Google Scholar

Douglas, Mary. Czystość i zmaza. trans. M. Bucholc. Warszawa: PIW, 2007.
  Google Scholar

Fiedler, Arkady. Madagaskar. Gorąca wieś Ambinanitelo. Pelplin: Biblioteka Poznaj Świat, 2006.
  Google Scholar

Hendrykowska, Małgorzata. „Kicz egzotyczny w polskim kinie międzywojennym”. In: Niedyskretny urok kiczu. ed. G. Stachówna. Kraków: Universitas, 1997.
  Google Scholar

Jasieński, Bruno. „Kina krakowskie”. In: Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce. ed. M. Giżycki. Warszawa 1989.
  Google Scholar

Kowalski, Marek Arpad. Kolonie Rzeczypospolitej. Warszawa: Wydawnictwo Bellona, 2005.
  Google Scholar

Kuciński, Paweł. „O nacjonalistach i kartografach. Symbol granicy na tle idei (i mrzonek) geopolitycznych w polskiej poezji nacjonalistycznej lat 30. XX wieku”. In: Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską. ed. K. Stępnik, D. Trześniowski. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. „’Trędowata’ albo ‘qui pro quo’, czyli ciało w kulturze filmowej dwudziestolecia”. In: Ciało i seksualność w kinie polskim. ed. S. Jagielski, A. Morstin-Popławska. Kraków: Universitas, 2009.
  Google Scholar

Kwiatkowski, Jerzy. Dwudziestolecie międzywojenne. Warszawa: PWN, 2000.
  Google Scholar

Loomba, Ania. Kolonializm/Postkolonializm. trans. N. Bloch. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2011.
  Google Scholar

Madej, Alina. Mitologie i konwencje. Kraków: Universitas, 1994.
  Google Scholar

Michałowski Witold S. Wielkie safari Antoniego O. Kim był Antoni Ferdynand Ossendowski. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2004.
  Google Scholar

Nadolska-Styczyńska, Anna. Ludy zamorskich lądów. Kultury pozaeuropejskie a działalność popularyzatorska Ligi Morskiej i Kolonialnej. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 2005.
  Google Scholar

Ossendowski, Antoni Ferdynand. Wśród czarnych. Łomianki: Wydawnictwo LTW, 2010.
  Google Scholar

Piasecki, Stanisław. Prosto z mostu. Wybór publicystyki literackiej. Kraków: Wydawnictwo Arcana, 2003.
  Google Scholar

Said, Edward W. Kultura i imperializm. trans. M. Wyrwas-Wiśniewska. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2009.
  Google Scholar

Schick, Irvin. C. Seksualność Orientu. Przestrzeń i Eros. trans. A. Gąsior-Niemiec. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2012.
  Google Scholar

Sienkiewicz, Henryk. Listy z pustyni i z puszczy. Poznań: Wydawnictwo Sorus, 2001.
  Google Scholar

Sienkiewicz, Henryk. W pustyni i w puszczy. Warszawa: PWW, 1997.
  Google Scholar

Słonimski, Antoni. Kroniki tygodniowe 1932-1935. Warszawa: Wydawnictwo LTW, 2001.
  Google Scholar

Stępnik, Krzysztof. „Po zamachu majowym. Młot postzależności w walce politycznej”. In: (P)O zaborach, (p)o wojnie, (p)o PRL. Polski dyskurs postzależnościowy dawniej i dziś. ed. H. Gosk, E. Krasowska. Kraków: Universitas, 2013.
  Google Scholar

Wójtowicz, Aleksander. „’Mówienie o Murzynach’. Futurystyczne wizje egzotyzmu”. In: Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską. ed. K. Stępnik, D. Trześniowski. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010. 253-263.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-12-31

Cited By / Share

Korczarowska-Różycka, N. (2015) „„Nie ma polski bez Sahary!”. «Kolonialne» filmy Michała Waszyńskiego”, Kwartalnik Filmowy, (92), s. 22–42. doi: 10.36744/kf.2262.

Autorzy

Natasza Korczarowska-Różycka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Dr hab., adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Insty­tutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódz­kiego. Specjalizuje się w historii filmu polskiego. Opublikowała książki: Ojczyzny prywatne. Mito­logia przestrzeni prywatności w filmach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (2007) oraz Inne spojrzenie (2013) - poświęconą wyobrażeniom historii w polskim filmie fabularnym po 1966 r. Autorka tekstów naukowych i popularnonaukowych poświęconych kinu rodzimemu i światowemu oraz artykułów w czterech tomach serii Gefilte film. Wątki żydow­skie w kinie. Od 2008 r. współpracuje z Państwo­wym Instytutem Sztuki Filmowej. Brała udział w projekcie edukacyjnym „Filmoteka Szkolna” skierowanym do nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych. Od 2010 r. pełni funkcję opiekuna naukowego łódzkiej edycji Akademii Polskiego Filmu.



Statystyki

Abstract views: 46
PDF downloads: 27


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Natasza Korczarowska-Różycka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.