„Ekspresjonizm to gra... Ale właściwie, czemu nie?”. Mabuseria, czyli eksperyment ekspresjonistyczny w „Mocnym człowieku” Henryka Szaro

Natasza Korczarowska-Różycka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Artykuł został poświęcony analizie filmu Henryka Szaro Mocny człowiek (1929) w kontekście zjawiska ekspresjonizmu filmowego. Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, czy w dominującym w okresie dwudziestolecia międzywojennego modelu kinematografii „zorientowanej na odbiorcę” (który w powszechnej świadomości odbiorczej jest kojarzony raczej ze Stefcią Rudecką, a nie Caligarim) było możliwe podejmowanie radykalnych eksperymentów artystycznych. Oczywistym wątkiem, który musiał pojawić się w toku wywodu, jest analiza wpływu na rodzimą kinematografię (i krytykę filmową) omawianego okresu kanonicznych dzieł z obszaru tzw. kina weimarskiego (ze szczególnym uwzględnieniem Doktora Mabuse Fritza Langa).


Słowa kluczowe:

Henryk Szaro, ekspresjonizm, okres międzywojenny

Badowska, Katarzyna. 2011. „Godzina cudu”. Miłość i erotyzm w twórczości Stanisława Przybyszewskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź.
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-597-3   Google Scholar

Brzeski, Janusz Maria. 1989. Miasta – które czekają na swoich reżyserów. W: M. Giżycki, Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa.
  Google Scholar

Eisner, Lotte. 2011.Ekran demoniczny, Tłum. K. Eberhardt, słowo/obraz terytoria. Gdańsk.
  Google Scholar

Elsaesser, Thomas. 2008. Weimar Cinema and After. Germany’s Historical Imaginary. Routledge. New York.
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. 1996. Awangarda wobec kina. wydawnictwo małe. Warszawa.
  Google Scholar

Gunning, Tom. 2009. Fritz Lang’s “Dr. Mabuse, the Gambler” (1922). W: Weimar Cinema. red. N. Isenberg, Columbia University Press. New York.
  Google Scholar

Irzykowski, Karol. 1977. X Muza. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. Warszawa.
  Google Scholar

Kłys, Tomasz. 2006. Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź.
  Google Scholar

Kłys, Tomasz. 2009. Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej. W: Historia kina. Tom I. Kino nieme. Red. T. Lubelski, I. Sowińska i R. Syska. Universitas. Kraków.
  Google Scholar

Kunstmann, Heinrich. 2009. O związkach między ekspresjonizmem polskim i niemieckim. Tłum. J. Zaprucki. W: Pisma wybrane. red. M. Zybura. Universitas. Kraków.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. 2009. Trędowata albo qui pro quo, czyli ciało w kulturze filmowej dwudziestolecia. W: Ciało i seksualność w kinie polskim. red. S. Jagielski i A. Morstin-Popławska. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.
  Google Scholar

Kuźma, Erazm. 1976. Z problemów świadomości literackiej i artystycznej ekspresjonizmu w Polsce. Ossolineum. Wrocław.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 2009. Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty. Videograf II. Chorzów.
  Google Scholar

Madej, Alina. 1994. Mitologie i konwencje. O Polskim filmie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego. Universitas. Kraków.
  Google Scholar

Matuszek, Gabriela. 2008. Stanisław Przybyszewski – pisarz nowoczesny. Eseje i proza – próba monografii. Universitas. Kraków.
  Google Scholar

Przybyszewski, Stanisław. 2006. Powrotna fala. Naokoło ekspresjonizmu. W: Wybór pism. Red. R. Taborski. Ossolineum. Wrocław.
  Google Scholar

Trystan, Leon. 1975. Fotogeniczność. W: Polska myśl filmowa: antologia tekstów z lat 1898-1939. red. J. Bocheńska. Ossolineum. Wrocław.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-06-30

Cited By / Share

Korczarowska-Różycka, N. (2015) „„Ekspresjonizm to gra. Ale właściwie, czemu nie?”. Mabuseria, czyli eksperyment ekspresjonistyczny w «Mocnym człowieku» Henryka Szaro”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), s. 306–319. doi: 10.36744/kf.2342.

Autorzy

Natasza Korczarowska-Różycka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Dr hab., pra­cuje jako adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersy­tetu Łódzkiego. Specjalizuje się w historii filmu polskiego. Opublikowała książki: Ojczyzny pry­watne. Mitologia przestrzeni prywatności w fil­mach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (2007) oraz Inne spojrzenie (2013). Od 2008 r. współpracuje z PISF. Brała udział w projekcie „Filmoteka Szkolna”. Od 2010 r. opiekun naukowy łódzkiej edycji Akademii Polskiego Filmu.



Statystyki

Abstract views: 57
PDF downloads: 45


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Natasza Korczarowska-Różycka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.