“There Is No Poland Without the Sahara!”: Michał Waszyński’s “Colonial” Films

Natasza Korczarowska-Różycka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz (Poland)

Abstract

In the article selected films by Michał Waszyński, made in the interwar period, are considered in the post-colonial and post-dependence perspective. These films – according to the author – are part of the colonial discourse of the popular variant, i.e. they refer to emotional arguments in order to raise support among the masses for Polish colonial policy. The analysed “exotic” films refer to petrified iconic patterns, thus becoming representative examples of kitsch defined as “the art of great longing”. Within the cultural policy of the government of the Second Republic heroic colonial narratives perform essential therapeutic and compensatory functions.


Keywords:

Michał Waszyński, interwar period, colonialism

Bauman, Zygmunt. Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa 2000.
  Google Scholar

Bhabha, Homi. „Kwestia innego: Stereotyp, dyskryminacja i dyskurs kolonializmu”. In: Miejsca kultury. Trans. T. Dobrogoszcz. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2010.
  Google Scholar

Dołęga-Mostowicz, Tadeusz. Ostatnia brygada. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm, 2011.
  Google Scholar

Douglas, Mary. Czystość i zmaza. trans. M. Bucholc. Warszawa: PIW, 2007.
  Google Scholar

Fiedler, Arkady. Madagaskar. Gorąca wieś Ambinanitelo. Pelplin: Biblioteka Poznaj Świat, 2006.
  Google Scholar

Hendrykowska, Małgorzata. „Kicz egzotyczny w polskim kinie międzywojennym”. In: Niedyskretny urok kiczu. ed. G. Stachówna. Kraków: Universitas, 1997.
  Google Scholar

Jasieński, Bruno. „Kina krakowskie”. In: Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce. ed. M. Giżycki. Warszawa 1989.
  Google Scholar

Kowalski, Marek Arpad. Kolonie Rzeczypospolitej. Warszawa: Wydawnictwo Bellona, 2005.
  Google Scholar

Kuciński, Paweł. „O nacjonalistach i kartografach. Symbol granicy na tle idei (i mrzonek) geopolitycznych w polskiej poezji nacjonalistycznej lat 30. XX wieku”. In: Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską. ed. K. Stępnik, D. Trześniowski. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. „’Trędowata’ albo ‘qui pro quo’, czyli ciało w kulturze filmowej dwudziestolecia”. In: Ciało i seksualność w kinie polskim. ed. S. Jagielski, A. Morstin-Popławska. Kraków: Universitas, 2009.
  Google Scholar

Kwiatkowski, Jerzy. Dwudziestolecie międzywojenne. Warszawa: PWN, 2000.
  Google Scholar

Loomba, Ania. Kolonializm/Postkolonializm. trans. N. Bloch. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2011.
  Google Scholar

Madej, Alina. Mitologie i konwencje. Kraków: Universitas, 1994.
  Google Scholar

Michałowski Witold S. Wielkie safari Antoniego O. Kim był Antoni Ferdynand Ossendowski. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2004.
  Google Scholar

Nadolska-Styczyńska, Anna. Ludy zamorskich lądów. Kultury pozaeuropejskie a działalność popularyzatorska Ligi Morskiej i Kolonialnej. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 2005.
  Google Scholar

Ossendowski, Antoni Ferdynand. Wśród czarnych. Łomianki: Wydawnictwo LTW, 2010.
  Google Scholar

Piasecki, Stanisław. Prosto z mostu. Wybór publicystyki literackiej. Kraków: Wydawnictwo Arcana, 2003.
  Google Scholar

Said, Edward W. Kultura i imperializm. trans. M. Wyrwas-Wiśniewska. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2009.
  Google Scholar

Schick, Irvin. C. Seksualność Orientu. Przestrzeń i Eros. trans. A. Gąsior-Niemiec. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2012.
  Google Scholar

Sienkiewicz, Henryk. Listy z pustyni i z puszczy. Poznań: Wydawnictwo Sorus, 2001.
  Google Scholar

Sienkiewicz, Henryk. W pustyni i w puszczy. Warszawa: PWW, 1997.
  Google Scholar

Słonimski, Antoni. Kroniki tygodniowe 1932-1935. Warszawa: Wydawnictwo LTW, 2001.
  Google Scholar

Stępnik, Krzysztof. „Po zamachu majowym. Młot postzależności w walce politycznej”. In: (P)O zaborach, (p)o wojnie, (p)o PRL. Polski dyskurs postzależnościowy dawniej i dziś. ed. H. Gosk, E. Krasowska. Kraków: Universitas, 2013.
  Google Scholar

Wójtowicz, Aleksander. „’Mówienie o Murzynach’. Futurystyczne wizje egzotyzmu”. In: Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską. ed. K. Stępnik, D. Trześniowski. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010. 253-263.
  Google Scholar


Published
2015-12-31

Cited by

Korczarowska-Różycka, N. (2015) ““There Is No Poland Without the Sahara!”: Michał Waszyński’s ‘Colonial’ Films”, Kwartalnik Filmowy, (92), pp. 22–42. doi: 10.36744/kf.2262.

Authors

Natasza Korczarowska-Różycka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland

Dr hab., adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Insty­tutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódz­kiego. Specjalizuje się w historii filmu polskiego. Opublikowała książki: Ojczyzny prywatne. Mito­logia przestrzeni prywatności w filmach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (2007) oraz Inne spojrzenie (2013) - poświęconą wyobrażeniom historii w polskim filmie fabularnym po 1966 r. Autorka tekstów naukowych i popularnonaukowych poświęconych kinu rodzimemu i światowemu oraz artykułów w czterech tomach serii Gefilte film. Wątki żydow­skie w kinie. Od 2008 r. współpracuje z Państwo­wym Instytutem Sztuki Filmowej. Brała udział w projekcie edukacyjnym „Filmoteka Szkolna” skierowanym do nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych. Od 2010 r. pełni funkcję opiekuna naukowego łódzkiej edycji Akademii Polskiego Filmu.



Statistics

Abstract views: 60
PDF downloads: 56


License

Copyright (c) 2015 Natasza Korczarowska-Różycka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.