Reinterpretation of Revisionism: Marek Serafiński’s “Hunchbacks” in the Context of the Thought of Leszek Kołakowski and the Heritage of Polish School of Animation

Olga Bobrowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The article is devoted to Marek Serafiński’s film Hunchbacks from the series 14 Tales from the Kingdom of Lailonia by Leszek Kołakowski, produced by TvSFA in Poznań in 1990s. Reflections on an animated adaptation of a philosophical fairy tale evoke revisionist context of Kołakowski’s thought from the 1950s and 1960s, the evidence of which we may find in his publications of the time, especially in the secondary stream of his intellectual activity, that is texts published in pop­ular journals and literary works. An important element of the interpretation is the tradition of the Polish school of animation, which as an artistic formation of a broad philosophical and political impact came into existence at the turn of the 1950s and 1960s.


Keywords:

Marek Serafiński, Leszek Kołakowski, Polish school of animation

Friszke, Andrzej. „Desant komandosów,” Polityka 2008 (8): 4-11.
  Google Scholar

Gadacz Tadeusz, Żakowski Jacek. „Nie ma szczęścia bez myślenia,” Polityka 2005 (50): 4-9.
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
  Google Scholar

Janicki, Stanisław. „Rozmawiamy z J. Lenicą i W. Borowczykiem,” Film 1957 (31): 6-7.
  Google Scholar

Kołakowski, Leszek. „O Doktorze Faustusie.”, Gazeta Wyborcza 2013 (132): 22-23.
  Google Scholar

Kołakowski, Leszek. „Pochwała niekonsekwencji,” in Pochwała niekonsekwencji Pisma rozproszone z lat 1955-1968, vol. 2, edited by Zbigniew Mentzel, 54-60. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza, 1989. Originally published in Leszek Kołakowski, „Pochwała niekonsekwencji”, Twórczość 1958 (9).
  Google Scholar

Kołakowski, Leszek. 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki. Warszawa: Prószyński S-ka, 2005.
  Google Scholar

Laignel-Lavastine, Alexandra. Cioran, Eliade, Ionesco: o zapominaniu faszyzmu. Trzech intelektualistów rumuńskich w dziejowej zawierusze. Translated by Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2010.
  Google Scholar

Sitek, Ryszard. Warszawska szkoła historii idei. Między historią a teraźniejszością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 2000.
  Google Scholar

Sitkiewicz, Paweł. Polska szkoła animacji. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2011.
  Google Scholar


Published
2015-12-31

Cited by

Bobrowska, O. (2015) “Reinterpretation of Revisionism: Marek Serafiński’s ‘Hunchbacks’ in the Context of the Thought of Leszek Kołakowski and the Heritage of Polish School of Animation”, Kwartalnik Filmowy, (92), pp. 159–170. doi: 10.36744/kf.2271.

Authors

Olga Bobrowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Doktorantka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się przede wszystkim filmem animowanym rozpa­trywanym w kontekście myśli filozoficznej i po­litologicznej. Prowadzi badania nad animacją chińską okresu maoistowskiego. Dyrektor polsko-słoweńskiego festiwalu animacji stop motion StopTrik IFF.

 



Statistics

Abstract views: 36
PDF downloads: 17


License

Copyright (c) 2015 Olga Bobrowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.