Polish Films of the 1930s as a Footprint of Reality: The Emancipation of Women

Adam Uryniak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

In the 1930s, following the upheaval caused by the great depression, realism became a popular trend in Polish culture. The work of the literary group “Przedmieście” [“The Suburb”], a series of reports published in “Wiadomości Literackie” [“Literary News”] or literary novels drew public attention to these areas of life, which until now have been pushed out to the margins. To please the viewers filmmakers adapted themes from everyday life, combining them with the convention of melodrama. One of the most widely discussed topics in this period was the emancipation of women. The changes in this sphere of life frequently featured in Polish films of the 1930s. The analysis of the links between the storylines and reality, and the topics of public debate, permits one to consider such aspects of society of the time as legislation, social relations, the economic situation and customs.


Keywords:

interwar period, realism, emancipation

Adamczak, Marcin. Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2010.
  Google Scholar

Armatys, Barbara, Leszek Armatys, Wiesław Stradomski. Historia Filmu Polskiego, tom II, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1988.
  Google Scholar

Armatys, Leszek, Wiesław Stradomski, Od Niewolnicy zmysłów do Czarnych diamentów. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, 1988.
  Google Scholar

Burke, Peter. Eyewitnessing. The Uses of Images as Historical Evidence. Ithaca-New York: Cornell University Press, 2001.
  Google Scholar

Gierszewska, Barbara Lena. Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2012.
  Google Scholar

Jagielski, Sebastian. Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym. Kraków: Universitas, 2013.
  Google Scholar

Kałwa, Dobrochna. Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej. Kraków: Towarzystwo Wydawnicze "Historia Iagellonica", 2001.
  Google Scholar

Kałwa, Dobrochna. Prawa kobiet. 95 lat możliwości wyboru. [rozm. przepr. Adam Leszczyński]. http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,14989648.html.
  Google Scholar

Kapsa, Jarosław. Damy w parlamencie II Rzeczypospolitej. http://fundacjawip.wordpress.com/2013/05/10/damy-w-parlamencie-ii-rzeczpospolitej.
  Google Scholar

Kozerawska, Małgorzata, Joanna Podolska. „Piranie czekają na kadisz”. „Wysokie obcasy” 2007, http://wyborcza.pl/1,81388,3859153.html.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. Historia kina polskiego. Katowice: Videograf II, 2009.
  Google Scholar

Łozowska-Marcinkowska, Kamila. Sprawy niewieście. Problematyka czasopism kobiecych Drugiej Rzeczypospolitej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2010.
  Google Scholar

Madej, Alina. Kino, władza, publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-1949. Bielsko Biała: Wydawnictwo "Prasa Beskidzka", 2002.
  Google Scholar

Madej, Alina. Mitologie i konwencje. O polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego. Kraków: Universitas, 1992.
  Google Scholar

Nycz, Ryszard. Literatura jako trop rzeczywistości. Polityka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej. Kraków: Universitas, 2001.
  Google Scholar

Piątkowska, Monika. Życie przestępcze w przedwojennej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
  Google Scholar

Podsiadło, Magdalena. Autobiografizm filmowy, jako ślad podmiotowej egzystencji. Kraków: Universitas, 2013.
  Google Scholar

Rollins, Peter C., [red.]. Hollywood as Historian. American Film in a Cultural Context. Lexington: The University Press of Kentucky, 1998.
  Google Scholar

Rubinraut, Herman. Prostytutka i my, ludzie porządni. „Wiadomości literackie” 7 (1933). http://retropress.pl/wiadomosci-literackie/prostytutka-ludzie-porzadni.
  Google Scholar

Skotarczak, Dorota. Historia wizualna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012.
  Google Scholar

Stachówna, Grażyna. Niedole miłowania. Ideologia i perswazja w melodramatach filmowych. Kraków: Rabid, 2001.
  Google Scholar

Szwarc, Andrzej, Anna Żarnowska, [red.] Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2000.
  Google Scholar

Toeplitz, Jerzy. Historia Sztuki filmowej t. III. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1959.
  Google Scholar

Toeplitz, Jerzy. Jestem umiarkowanym optymistą, rozm. D. Karcz. „Kino” 12 (1984) 1-6.
  Google Scholar

Zajiček, Edward. Poza ekranem. Kinematografia polska 1918 – 2005. Warszawa: Stowarzyszenie Filmowców Polskich i Studio Filmowe Montevideo, 2009.
  Google Scholar

Zajiček, Edward. Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej t.1. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, 2008.
  Google Scholar

Żeleński, Tadeusz. Jak skończyć z piekłem kobiet. http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/jak-skonczyc-z-pieklem-kobiet.html.
  Google Scholar


Published
2015-12-31

Cited by

Uryniak, A. (2015) “Polish Films of the 1930s as a Footprint of Reality: The Emancipation of Women”, Kwartalnik Filmowy, (92), pp. 43–60. doi: 10.36744/kf.2263.

Authors

Adam Uryniak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się polskim kinem lat 20. i 30.



Statistics

Abstract views: 34
PDF downloads: 29


License

Copyright (c) 2015 Adam Uryniak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.