Smak Orientu i inne przyjemności. Rola filmów przygodowych i morskich w propagandzie II RP

Adam Uryniak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W Polskiej publicystyce lat 30. XX w. często powracającym tematem była kwestia budowy imperium kolonialnego. Ponieważ władze II Rzeczypospolitej nie podejmowały oficjalnych działań mających doprowadzić do pozyskania terytoriów zamorskich, dyskusja ta odbywała się przede wszystkim na łamach prasy, literatury, a także na ekranach kin. Schemat fabuły prezentującej przygody dzielnego Polaka przeżywającego przygody w dalekich krajach lub rozprawiającego się z międzynarodową szajką przestępców powtarza się w kilku znaczących filmach tego okresu. Tytuły takie jak Głos pustyni (1932, reż. Michał Waszyński) czy Sygnały (1938, reż. Józef Lejtes), proponując polskiemu widzowi atrakcje w postaci dalekich krajów i sensacyjnych przygód, posłużyły jako sposób na leczenie narodowych kompleksów, stawiając Polskę w jednym rzędzie z najpotężniejszymi państwami ówczesnego świata. Filmy te – czemu również jest poświęcony artykuł – ujawniają ponadto wiele kontekstów dotyczących życia w ówczesnej Polsce.


Słowa kluczowe:

II RP, kolonializm, Michał Waszyński, Józef Lejtes

Armatys, Barbara, Armatys, Leszek, Stradomski, Wiesław, Historia filmu polskiego t. 2, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1988.
  Google Scholar

Białas, Tadeusz, Liga Morska i Kolonialna 1930-1939, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1983.
  Google Scholar

Cybulski, Mieczysław, Może i ja…, „Kino” 1935, nr 26, s. 5, http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/doccontent?id=18514 (dostęp 29.01.2016).
  Google Scholar

Gierszewska, Barbara, Lena, Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012.
  Google Scholar

Hendrykowska, Małgorzata, Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
  Google Scholar

J. St., Morze na ekranie, „Kino” 1935, nr 26, s. 13, http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/doccontent?id=18514 (dostęp 29.01.2016).
  Google Scholar

J. W., M/S Piłsudski, „Dziennik Poznański” 1935, nr 197, s. 1, http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication?id=27041&tab=3 [dostęp 20.01.2016].
  Google Scholar

Konstantynów, Dariusz, Omilanowska, Małgorzata (red.) , Polska nad Bałtykiem, słowo/obraz terytoria, Gdańska 2012.
  Google Scholar

Kowalski, Marek, Arpad, Dyskurs kolonialny w Drugiej Rzeczypospolitej, DiG, Warszawa 2010.
  Google Scholar

L. B., Leonard Buczkowski nakręci film morski, „Kino” 1935, nr 15 , s. 3, http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/doccontent?id=14697 (dostęp 29.01.2016).
  Google Scholar

L. B., Świerzy powiew niesie „Wiatr od morza”, „Kino” 1931, nr 1, http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/doccontent?id=4388 (dostęp 29.01.2016).
  Google Scholar

Michałowski, Witold, Stanisław, Wielkie safari Antoniego O., Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2004.
  Google Scholar

Polska epopeja morska, „Kino Teatr” 1929, nr 14, s. 12, http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication?id=106283&tab=3 (dostęp 16.01.2016).
  Google Scholar

Rosiński, W., Znaczenie kolonii dla państwa, „Morze” 1929, nr 7-8, s. 19, http://www.gbc.org.pl/dlibra/doccontent?id=980 (dostęp 20.01.2016).
  Google Scholar

Said, Edward, Orientalizm, PIW, Warszawa 1991, s. 133.
  Google Scholar

Szpakowska, Małgorzata, Wiadomości literackie prawie dla wszystkich, W.A.B., Warszawa 2012.
  Google Scholar

Szumańska-Grossowa, Hanna, Podróże Stefana Szolca-Rogozińskiego, PIW, Warszawa 1967.
  Google Scholar

Wiatr od morza, „Gazeta polska” 1931, nr 16, s. 2, https://polona.pl/item/9599289/1/ (dostęp 29.01.2016).
  Google Scholar

Wolański, Ryszard, Już taki jestem zimny drań, Rebis, Poznań 2012.
  Google Scholar

Zahorska, Stefania, Polski film afrykański, „Wiadomości literackie” 1932, nr 44, s. 5, http://mbc.malopolska.pl/dlibra/docmetadata?id=57817&from=publication (dostęp: 28.01.2016).
  Google Scholar

Ząbek, Maciej, Biali i Czarni. Postawy Polaków wobec Afryki i Afrykanów, DiG, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Uryniak, A. (2016) „Smak Orientu i inne przyjemności. Rola filmów przygodowych i morskich w propagandzie II RP”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 71–83. doi: 10.36744/kf.2164.

Autorzy

Adam Uryniak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorant w Instytucie Sztuk Audio­wizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się kinem polskim lat 20. i 30.

 



Statystyki

Abstract views: 40
PDF downloads: 24


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Adam Uryniak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.