Urszula Antoniak: The Condition of the Nomad
Abstract
If a national perspective in the study of Polish cinema turns out to be the most appropriate to describe its identity making role in the 20th century, a different perspective, one that transcends national borders, appears to be more promising when dealing with newest films. The definition of what it means to be Polish is changing in part due to mass migration. One of the better known Polish women directors working abroad is Urszula Antoniak. Although she graduated from the Silesian University in Katowice, she made her debut only following emigration to the Netherlands, where she made three feature films. In interviews she highlights her status of an outsider, and her film stories consistently focus on the problem of loneliness and the impossibility of communicating with another person. In his article Szponar is trying to answer the question dealing with not so much the issue of transnationalism, but “un-nationalism”, that is uprooting as an element of the human condition of the 21st century. This point of view is further explored using the feminist perspective, and the notion of womanhood as being “an escape from the world”. The work of Urszula Antoniak falls within the category of “women’s films”, and coincidentally agrees with the words of Virginia Woolf, who wrote: As a woman I have no country. As a woman I want no country. As a woman, my country is the whole world.
Keywords:
Urszula Antoniak, women’s films, uprootingReferences
Barthes R., Fragmenty dyskursu miłosnego, przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 2011.
Google Scholar
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
Google Scholar
Bielak A., Film wcale nie musi być wzruszający. Rozmowa z Urszulą Antoniak, http://www.dwutygodnik.com/artykul/5957-film-wcale-nie-musi-byc-wzruszajacy.html
Google Scholar
Bos-Karczewska M., Nasi z sukcesem. Rozmowa z reżyserką Urszulą Antoniak z Amsterdamu, http://polonia.nl/?p=1987.
Google Scholar
Braidotti R., Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, tłum. A. Derra, Warszawa 2009.
Google Scholar
Czerska T., Od zakorzenienia do nomadyzmu. Doświadczenie migracji w kobiecych narracjach osobistych, [w:] H. Gosk [red.], Narracje migracyjne w literaturze polskiej XX i XXI wieku, Kraków 2012.
Google Scholar
Ćirlić D. J., Technika krawiecka, „Wysokie Obcasy" 2002, nr 45, s.38.
Google Scholar
Gosk H., Nie-mieszkańcy, nie-miejsca. Literackie ślady powojennego osadzania się „gdzieś” ludzi „skądś”, [w:] H. Gosk, dz. cyt., s.195.
Google Scholar
Gosk H., Wprowadzenie [w:] Tejże [red.], dz. cyt.
Google Scholar
Hill Collins P., Learning from the Outsider Within: The Sociological Significance of Black Feminist Thought, “Social Problems” 1986, vol.33, nr6, s.14-32.
DOI: https://doi.org/10.1525/sp.1986.33.6.03a00020
Google Scholar
Karwowska B., Ślady Innego (swojego i obcego) w literackiej opowieści powojennych emigrantek, [w:] H. Gosk [red.], dz. cyt.
Google Scholar
Marzec B., Serce, trzewia i mózg. Wywiad z Urszulą Antoniak, http://5kilokultury.pl/serce-trzewia-i-mozg-wywiad-z-urszula-antoniak/
Google Scholar
Podsiadło M., Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji, Kraków 2013.
Google Scholar
Przylipiak M., Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994.
Google Scholar
Simmel G., Obcy, [w:] tegoż, Socjologia; tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 1975.
Google Scholar
Stankiewicz K., Urszula Antoniak: sami siebie uwodzimy, http://stopklatka.pl/news/urszula-antoniak-sami-siebie-uwodzimy-wywiad
Google Scholar
Szponar E., Nie istniejemy, gdy nikt na nas nie patrzy, http://e-splot.pl/index.php?pid=articles&id=1814
Google Scholar
Wielogłaska M., Zbrodnia doskonała. Wywiad z Urszulą Antoniak, http://feminoteka.pl/lgbt/zbrodnia-doskonala-wywiad-z-urszula-antoniak/#sthash.eCYXG070.dpuf
Google Scholar
Więcka O., Czuła jest śmierć, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,53662,11003835,Czula_jest_smierc.html
Google Scholar
Woolf V., Trzy gwinee, tłum. E. Krasińska, Warszawa 2002.
Google Scholar
Authors
Ewa Szponarkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Warsaw Film School Poland
Doktor nauk humanistycznych, filmoznawczyni, absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykłada na Uniwersytecie Jagiellońskim, w Warszawskiej Szkole Filmowej i na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. Interesuje się historią kina i historią kobiet.
Statistics
Abstract views: 60PDF downloads: 36
License
Copyright (c) 2016 Ewa Szponar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Ewa Szponar, Transgressive Sensitivity of François Ozon , Kwartalnik Filmowy: No. 101-102 (2018): European Cinema of 21st Century