Barok i anarchia. Oblicza wielokulturowości w nowym kinie meksykańskim

Ewa Szponar

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Współczesny Meksyk to miejsce, gdzie różnorodność wpisana jest w zbiorowy charakter, a metysaż – zarówno w wąskim, jak i szerokim tego słowa znaczeniu – stanowi główny czynnik narodotwórczy. Trofea i rany złożonej meksykańskiej kultury od wieków inspirują filmowców zawodowo zajmujących się sondowaniem własnej duszy. Twórcy urodzeni w latach 70. i 80., tacy jak Carlos Reygadas, Amat Escalante, Fernando Eimbcke czy Michael Rowe, sięgają po minimalistyczną poetykę neomodernizmu. Chociaż nie tworzą jednolitej szkoły, podejmują podobne tematy, reinterpretując mity obrosłe wokół historii, religii, płci i stosunków społecznych. Niniejszy tekst może być punktem wyjścia do dalszych poszukiwań i otwarcia dyskusji nad fenomenem kolektywnej tożsamości – jakże dalekiej od monolitu. Celem artykułu jest ukazanie złożoności metyskiej duszy i dowiedzenie narodowego, czyli poświęconego wspólnocie, charakteru kina nowej fali.


Słowa kluczowe:

kino meksykańskie, neomodernizm, tożsamośc narodowa

Acevedo-Muñoz, Ernesto. R. 2003. Buñuel and Mexico: The Crisis of National Cinema. Berkeley: University of California Press.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520930483   Google Scholar

Bachtin, Michaił. 1970. Problemy poetyki Dostojewskiego. Tłum. N. Modzelewska. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Bird, Michael. 2007. Religion in Film. W: J. Mitchell, S. Brent Plate (red.). The Religion and Film Reader. London - New York: Routledge.
  Google Scholar

Fuentes, Carlos. 1994. Pogrzebane zwierciadło. Tłum. E. Klekot. Łódź: Wydawnictwo Opus.
  Google Scholar

Hayward, Susan. 2005. French National Cinema. New York: Routledge.
  Google Scholar

Hummel, Agata, Urszula Ługowska. 2009. Ameryka indiańska. W: Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Lipińska, Urszula. 2012. Nowa fala z Meksyku. Poza strefą bezpieczeństwa. „Kino” nr 6.
  Google Scholar

Majmurek, Jakub. 2012. Widma rewolucji. W: Katalog 12. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, Wrocław.
  Google Scholar

Oberda-Monkiewicz, Anita. 2009. Ameryka kreolska i metyska. W: M. F. Gawrycki (red.) Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Paz, Octavio. 1991. Labirynt samotności. Tłum. J. Zych. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Rulfo, Juan. 1988. Po śmierci. Tłum. K. Rodowska. „Literatura na Świecie” nr 5.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-12-31

Cited By / Share

Szponar, E. (2012) „Barok i anarchia. Oblicza wielokulturowości w nowym kinie meksykańskim”, Kwartalnik Filmowy, (80), s. 139–156. doi: 10.36744/kf.2802.

Autorzy

Ewa Szponar 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka Międzywy­działowych Indywidualnych Studiów Hu­manistycznych oraz filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie pra­cuje nad doktoratem poświęconym kino­wym wizerunkom prostytutki. Publikuje w czasopismach naukowych i popularnych.



Statystyki

Abstract views: 42
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Ewa Szponar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.