Barok i anarchia. Oblicza wielokulturowości w nowym kinie meksykańskim
Abstrakt
Współczesny Meksyk to miejsce, gdzie różnorodność wpisana jest w zbiorowy charakter, a metysaż – zarówno w wąskim, jak i szerokim tego słowa znaczeniu – stanowi główny czynnik narodotwórczy. Trofea i rany złożonej meksykańskiej kultury od wieków inspirują filmowców zawodowo zajmujących się sondowaniem własnej duszy. Twórcy urodzeni w latach 70. i 80., tacy jak Carlos Reygadas, Amat Escalante, Fernando Eimbcke czy Michael Rowe, sięgają po minimalistyczną poetykę neomodernizmu. Chociaż nie tworzą jednolitej szkoły, podejmują podobne tematy, reinterpretując mity obrosłe wokół historii, religii, płci i stosunków społecznych. Niniejszy tekst może być punktem wyjścia do dalszych poszukiwań i otwarcia dyskusji nad fenomenem kolektywnej tożsamości – jakże dalekiej od monolitu. Celem artykułu jest ukazanie złożoności metyskiej duszy i dowiedzenie narodowego, czyli poświęconego wspólnocie, charakteru kina nowej fali.
Słowa kluczowe:
kino meksykańskie, neomodernizm, tożsamośc narodowaBibliografia
Acevedo-Muñoz, Ernesto. R. 2003. Buñuel and Mexico: The Crisis of National Cinema. Berkeley: University of California Press.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520930483
Google Scholar
Bachtin, Michaił. 1970. Problemy poetyki Dostojewskiego. Tłum. N. Modzelewska. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Bird, Michael. 2007. Religion in Film. W: J. Mitchell, S. Brent Plate (red.). The Religion and Film Reader. London - New York: Routledge.
Google Scholar
Fuentes, Carlos. 1994. Pogrzebane zwierciadło. Tłum. E. Klekot. Łódź: Wydawnictwo Opus.
Google Scholar
Hayward, Susan. 2005. French National Cinema. New York: Routledge.
Google Scholar
Hummel, Agata, Urszula Ługowska. 2009. Ameryka indiańska. W: Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Lipińska, Urszula. 2012. Nowa fala z Meksyku. Poza strefą bezpieczeństwa. „Kino” nr 6.
Google Scholar
Majmurek, Jakub. 2012. Widma rewolucji. W: Katalog 12. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, Wrocław.
Google Scholar
Oberda-Monkiewicz, Anita. 2009. Ameryka kreolska i metyska. W: M. F. Gawrycki (red.) Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Paz, Octavio. 1991. Labirynt samotności. Tłum. J. Zych. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Rulfo, Juan. 1988. Po śmierci. Tłum. K. Rodowska. „Literatura na Świecie” nr 5.
Google Scholar
Autorzy
Ewa Szponarkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych oraz filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie pracuje nad doktoratem poświęconym kinowym wizerunkom prostytutki. Publikuje w czasopismach naukowych i popularnych.
Statystyki
Abstract views: 42PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Ewa Szponar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Szponar, Transgresyjna wrażliwość François Ozona , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Ewa Szponar, Urszula Antoniak: kondycja nomadki , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego