Urszula Antoniak: kondycja nomadki

Ewa Szponar

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Warszawska Szkoła Filmowa (Polska)

Abstrakt

Jeśli perspektywa narodowa w studiach nad kinem polskim okazuje się najwłaściwsza dla opisania tożsamościotwórczej roli, jaką odegrało ono w XX w., to dla uchwycenia fenomenu najnowszej kinematografii bardziej owocne może być spojrzenie przekraczające granice państwowe. Zmienia się bowiem definicja polskości, chociażby na skutek masowej emigracji. Jedną z najbardziej znanych polskich reżyserek tworzących na obczyźnie jest Urszula Antoniak. Mimo że skończyła Uniwersytet Śląski w Katowicach, debiutowała dopiero po wyjeździe do Holandii, gdzie nakręciła trzy filmy pełnometrażowe. W wywiadach podkreśla swój status outsiderki, zaś jej opowieści filmowe konsekwentnie ogniskują się wokół problemu samotności i niemożności porozumienia z drugim człowiekiem. W swym artykule Szponar stara się odpowiedzieć na pytanie dotyczące nie tyle kwestii „transnarodowości”, ile „beznarodowości” czy wykorzenienia jako znaku kondycji człowieka XXI w. Na ten punkt widzenia autorka nakłada również perspektywę feministyczną zgodnie z tradycyjnym ujęciem kobiecości jako „uchodźctwa od świata”. Twórczość Urszuli Antoniak wpisuje się bowiem w konwencję „kina kobiecego”, poniekąd zgodnie ze słowami Virginii Woolf, która pisała: Jako kobieta nie mam kraju. Jako kobieta nie chcę mieć kraju. Moim krajem jako kobiety jest cały świat.


Słowa kluczowe:

Urszula Antoniak, kino kobiece, wykorzenienie

Barthes R., Fragmenty dyskursu miłosnego, przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 2011.
  Google Scholar

Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
  Google Scholar

Bielak A., Film wcale nie musi być wzruszający. Rozmowa z Urszulą Antoniak, http://www.dwutygodnik.com/artykul/5957-film-wcale-nie-musi-byc-wzruszajacy.html
  Google Scholar

Bos-Karczewska M., Nasi z sukcesem. Rozmowa z reżyserką Urszulą Antoniak z Amsterdamu, http://polonia.nl/?p=1987.
  Google Scholar

Braidotti R., Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, tłum. A. Derra, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Czerska T., Od zakorzenienia do nomadyzmu. Doświadczenie migracji w kobiecych narracjach osobistych, [w:] H. Gosk [red.], Narracje migracyjne w literaturze polskiej XX i XXI wieku, Kraków 2012.
  Google Scholar

Ćirlić D. J., Technika krawiecka, „Wysokie Obcasy" 2002, nr 45, s.38.
  Google Scholar

Gosk H., Nie-mieszkańcy, nie-miejsca. Literackie ślady powojennego osadzania się „gdzieś” ludzi „skądś”, [w:] H. Gosk, dz. cyt., s.195.
  Google Scholar

Gosk H., Wprowadzenie [w:] Tejże [red.], dz. cyt.
  Google Scholar

Hill Collins P., Learning from the Outsider Within: The Sociological Significance of Black Feminist Thought, “Social Problems” 1986, vol.33, nr6, s.14-32.
DOI: https://doi.org/10.1525/sp.1986.33.6.03a00020   Google Scholar

Karwowska B., Ślady Innego (swojego i obcego) w literackiej opowieści powojennych emigrantek, [w:] H. Gosk [red.], dz. cyt.
  Google Scholar

Marzec B., Serce, trzewia i mózg. Wywiad z Urszulą Antoniak, http://5kilokultury.pl/serce-trzewia-i-mozg-wywiad-z-urszula-antoniak/
  Google Scholar

Podsiadło M., Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji, Kraków 2013.
  Google Scholar

Przylipiak M., Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994.
  Google Scholar

Simmel G., Obcy, [w:] tegoż, Socjologia; tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 1975.
  Google Scholar

Stankiewicz K., Urszula Antoniak: sami siebie uwodzimy, http://stopklatka.pl/news/urszula-antoniak-sami-siebie-uwodzimy-wywiad
  Google Scholar

Szponar E., Nie istniejemy, gdy nikt na nas nie patrzy, http://e-splot.pl/index.php?pid=articles&id=1814
  Google Scholar

Wielogłaska M., Zbrodnia doskonała. Wywiad z Urszulą Antoniak, http://feminoteka.pl/lgbt/zbrodnia-doskonala-wywiad-z-urszula-antoniak/#sthash.eCYXG070.dpuf
  Google Scholar

Więcka O., Czuła jest śmierć, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,53662,11003835,Czula_jest_smierc.html
  Google Scholar

Woolf V., Trzy gwinee, tłum. E. Krasińska, Warszawa 2002.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Szponar, E. (2016) „Urszula Antoniak: kondycja nomadki”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 40–50. doi: 10.36744/kf.2161.

Autorzy

Ewa Szponar 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Warszawska Szkoła Filmowa Polska

Doktor nauk humanistycznych, filmoznawczyni, absolwentka Międzywydziałowych Indywi­dualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykłada na Uniwersytecie Jagielloń­skim, w Warszawskiej Szkole Filmowej i na Uniwersy­tecie Humanistycznospołecznym SWPS. Interesuje się historią kina i historią kobiet.



Statystyki

Abstract views: 60
PDF downloads: 36


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Ewa Szponar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.