Experiencing Transcendence – Contemporary Religious Cinema

Marta Stańczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

In her article the author tries to capture the changes that are taking place in contemporary religious cinema. A number of artists are reviving this art form, but with a significant change in the accents - for example the emphasis on the body as a necessary medium of spirituality. In this manner personal experience becomes a dominating meta-category. Using this category and religiously oriented phenomenology of film, Stańczyk distinguishes three basic varieties of religious film: the contemplative cinema, epiphanic cinema and ecstatic cinema. These new formulas have been placed against the background of wider changes in the humanities associated primarily with the affective turn.


Keywords:

religious cinema, spirituality, affective turn, phenomenology of film

Andrew J. Dudley, The Major Film Theories: An Introduction, Oxford University Press, London–Oxford–New York 1976.
  Google Scholar

Ayfre Amédée, Neo-Realism and Phenomenology, [w:] Cahiers du Cinéma: The 1950s: Neo-Realism, Hollywood, New Wave, red. J. Hillier, Harvard University Press, Cambridge 1985.
  Google Scholar

Bielik-Robson Agata, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2000.
  Google Scholar

Comolli Jean-Louis, Cinema Against Spectacle: Technique and Ideology Revisited, przeł. D. Fairfax, Amsterdam University Press, Amsterdam 2015.
DOI: https://doi.org/10.1515/9789048519453   Google Scholar

Kempna-Pieniążek Magdalena, Formuły duchowości w kinie najnowszym, WUŚ, Katowice 2013.
  Google Scholar

Marczak Mariola, „Anioł w szafie” – w poszukiwaniu tożsamości filmu religijnego, [w:] Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie, red. M. Przylipiak, K. Kornacki, WUG, Gdańsk 2002.
  Google Scholar

Marczak Mariola, Oczekiwanie, czyli czas na namysł, [w:] Szybko i szybciej: eseje o pośpiechu w kulturze, red. D. Siwicka, M. Bieńczyk, A. Nawarecki, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 1996.
  Google Scholar

Marczak Mariola, Poetyka filmu religijnego, Arcana, Kraków 2000.
  Google Scholar

Quicke Andrew, Phenomenology and Film: An Examination of a Religious Approach to Film Theory by Henri Agel and Amédée Ayfre, „Journal of Media and Religion” 2005, nr 4, vol. 4.
DOI: https://doi.org/10.1207/s15328415jmr0404_2   Google Scholar

Raposa Michael L., Boredom and the Religious Imagination, „Journal of the American Academy of Religion” 1985, vol. 53, nr 1.
DOI: https://doi.org/10.1093/jaarel/LIII.1.75   Google Scholar

Siwicka Dorota, Szybkość – wyobrażenie i wartości, [w:] Szybko i szybciej: eseje o pośpiechu w kulturze, red. D. Siwicka, M. Bieńczyk, A. Nawarecki, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 1996.
  Google Scholar

Sobolewski Tadeusz, Poszukiwanie sensu, [w:] Ukryta religijność kina, red. M. Lis, „Sympozja 45”, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2002.
  Google Scholar

Stróżewski Władysław, O możliwości sacrum w sztuce, [w:] Sacrum i sztuka, red. N. Cieślińska, Wydawnictwo Znak, Kraków 1989.
  Google Scholar

Śliwiński Piotr, Nuda według Różewicza, [w:] Nuda w kulturze, red. P. Czapliński, P. Śliwiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999.
  Google Scholar

Vuarnet Jean-Nöel, Ekstazy kobiece, przeł. K. Matuszewski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003.
  Google Scholar


Published
2016-12-31

Cited by

Stańczyk, M. (2016) “Experiencing Transcendence – Contemporary Religious Cinema”, Kwartalnik Filmowy, (96), pp. 33–40. doi: 10.36744/kf.2136.

Authors

Marta Stańczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Absolwentka filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiel­lońskim, doktorantka w zakresie nauk o sztuce na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej tamże. Pod opieką naukową prof. dra hab. Krzysztofa Loski przygotowuje rozprawę na temat multisensorycznego odbioru kina i potencjału krytycznego sensuous theory. Redaktorka magazynu „FUSS”.



Statistics

Abstract views: 50
PDF downloads: 37


License

Copyright (c) 2016 Marta Stańczyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.