(Re)Construction of Family History: Photographic Error Functioning as a Trick

Justyna Hanna Budzik

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia (Poland)

Abstract

The author considers the trick character of two photographic images that accidentally overlap, and therefore do not belong to the category of recreational or spiritual photography. Interpretation of photographs from the family archive is inscribed in the broader context of the philosophy of photography with references to the theories of Roland Barthes, Franęois Soulages, Pierre Bourdieu and Marianna Michałowska. Budzik also touches on the relation between photographs and family narration, wondering how unintentional imagery influences the construction of a fantasy genealogy (a term coined by Joanna Bator).


Keywords:

trick, photography, family

Bator, Joanna, Wyspa łza, 66, Krakow: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków, 2015.
  Google Scholar

Belting, Hans. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, 39, tr. M. Bryl, Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre, Photography. A Middle-brow Art, 27, Stanford: Polity Press, 1990.
  Google Scholar

Chéroux, Clement, „Wielka wymiana trików. Sztuka iluzji, fotografia i kinematografia”. In: Idem, Wernakularne. Eseje z historii fotografii, tr.. T. Swoboda, 109, Warszawa: Fundacja Archeologia Fotografii, 2014.
  Google Scholar

Chéroux, Clement. « Les récréations photographiques » , Études photographiques 11 (5), (1998) http://etudesphotographiques.revues.org/167 (access: 16.01.2016).
  Google Scholar

Dehnel, Jacek, Fotoplastikon, 145, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.: 2009.
  Google Scholar

Hirsch, Marianne, Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory, xii, Cambridge Massachusetts and London: Harvard University Pres, 1997.
  Google Scholar

http://dictionary.cambridge.org/us/dictionary/english/trick (access: 16.01.2016).
  Google Scholar

http://sjp.pwn.pl/slowniki/trik.html (access: 16.01.2016).
  Google Scholar

Michałowska, Marianna, Obraz utajony, 9, Kraków: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna 2007.
  Google Scholar

Nowicki, Wojciech, Niepokoje Wilhelma von Blandowskiego, 33, Gliwice: Muzeum w Gliwicach, 2013.
  Google Scholar

Rouillé, Andre, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, tr. O. Hedemann, 112, Kraków: Universitas: 2007.
  Google Scholar

Sontag, Susan, „Heroizm widzenia”. In: Idem, O fotografii, tr.. S. Magala, 95, Kraków: Karakter, 2009.
  Google Scholar


Published
2017-09-30

Cited by

Budzik, J. H. (2017) “(Re)Construction of Family History: Photographic Error Functioning as a Trick”, Kwartalnik Filmowy, (99), pp. 92–100. doi: 10.36744/kf.2038.

Authors

Justyna Hanna Budzik 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia Poland

Adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Ślą­skiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa (2012). Filmoznawczyni, absol­wentka podyplomowych studiów historii sztuki. Lau­reatka głównej nagrody w I edycji Konkursu im. Inki Brodzkiej-Wald na pracę doktorską z dziedziny współczesnej humanistyki (2013). Autorka książek Filmowe cuda i sztuczki magiczne. Szkice z archeo­logii kina (2015) i Dotyk światła. O zmysłowym do­znawaniu kina (2012) oraz artykułów z zakresu estetyki i dydaktyki filmu. Zajmuje się przede wszyst­kim edukacją filmową. Prowadzi edukacyjny blog: http://lekcjeofilmie.pl. Działa w Fundacji dla Filmu i Fotografii w Katowicach (www.fundacja3f.org).



Statistics

Abstract views: 37
PDF downloads: 21


License

Copyright (c) 2017 Justyna Hanna Budzik

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.