Sleepless Sorcerers: On Generation in the Films of Andrzej Wajda and Michał Marczak

Karol Jachymek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
SWPS University (Poland)

Abstract

The article is an attempt to compare Innocent Sorcerers (1960) by Andrzej Wajda and All The Sleepless Nights (2016) by Michał Marczak in the context of the image of two different generations shown in them - the so-called golden youth of the 1960s and the modern generation of 20-year-olds. According to the author the ways the story of youth is told in these films by both artists, are in fact extremely similar to each other. In his opinion, both these productions, despite many years separating them, can be easily con- sidered synonymous with each other (both at the level of content and form). Each of these works is a universal story about the generational and relatively unchanging over time experience of young people.


Keywords:

Andrzej Wajda, Michał Marczak, generation, youth

Fortuna, Grzegorz Jr. „Granice nie istnieją. Polskie kino debiutów.” Ekrany 2 (2018): 6-12.
  Google Scholar

Freud, Sigmund. Poza zasadą przyjemności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.
  Google Scholar

Hendrykowski, Marek. Film i moda. Poznań: Wydawnictwo Naukowe im. Adama Mickiewicza, 2011.
  Google Scholar

Jachymek, Karol. Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.
  Google Scholar

Jaworska, Justyna. Cywilizacja «Przekroju». Misja obyczajowa w magazynie ilustrowanym. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2008.
  Google Scholar

Jaworska, Justyna. „Młodzież: piękni dwudziestoletni.” In Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, edited by Małgorzata Szpakowska, 205-212. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B, 2008.
  Google Scholar

Krubski, Krzysztof [et al.]. Filmówka. Powieść o Łódzkiej Szkole Filmowej. Warszawa: Tenten, 1992.
  Google Scholar

Kruk, Adam. „Wszystkie nieprzespane noce.” Kino 10 (2016): 70.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. Historia kina polskiego 1895-2014. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2015.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. Wajda. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2006.
  Google Scholar

Marczak, Michał. „Chciałem zrobić film, który łapie esencję młodości.” Kino 11 (2016): 34-36.
  Google Scholar

Pelka, Anna. Z [politycznym] fasonem. Moda młodzieżowa w PRL i NRD. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2013.
  Google Scholar

Peret-Drążewska, Paulina. Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014.
  Google Scholar

Prasek Cezary. Film i jego obraz w PRL. Warszawa: Bellona, 2013.
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław. „Refleksja nad dokumentalizmem w filmach fabularnych Andrzeja Wajdy.” In Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, edited by Klejsa, Konrad, and Ewelina Nurczyńska-Fidelska, 97-118. Kraków: Wydawnictwo RABID, 2008.
  Google Scholar

Stomma, Ludwik. „Ludwika Stommy występny wstęp bądź wstępny występ.” In Dominik, Tomasz, and Marek Karewicz. Złota młodzież, niebieskie ptaki. Warszawka lat 60. Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, 2003.
  Google Scholar

Sobolewski, Tadeusz. „Nieprzespane noce.” Kino 10 (2016): 98.
  Google Scholar

Świda-Ziemba, Hanna. Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2010.
  Google Scholar

Toeplitz, Krzysztof Teodor. Seans mitologiczny. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1961.
  Google Scholar

Wajda, Andrzej. „Najważniejsza jest sprawa wyboru.” Studio 10 (1974).
  Google Scholar

Wichrowska, Magdalena. Szukając prawdy. Problem poetyki w polskim filmie dokumentalnym po roku 1989. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014.
  Google Scholar


Published
2018-09-30

Cited by

Jachymek, K. (2018) “Sleepless Sorcerers: On Generation in the Films of Andrzej Wajda and Michał Marczak”, Kwartalnik Filmowy, (103), pp. 66–78. doi: 10.36744/kf.1914.

Authors

Karol Jachymek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
SWPS University Poland

Kulturoznawca, filmoznawca, dr n. hum., adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Ko­ordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową - In­stytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej. Autor książki Film - ciało - his­toria. Kino polskie lat sześćdziesiątych.



Statistics

Abstract views: 40
PDF downloads: 25


License

Copyright (c) 2018 Karol Jachymek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.