Sleepless Sorcerers: On Generation in the Films of Andrzej Wajda and Michał Marczak
Abstract
The article is an attempt to compare Innocent Sorcerers (1960) by Andrzej Wajda and All The Sleepless Nights (2016) by Michał Marczak in the context of the image of two different generations shown in them - the so-called golden youth of the 1960s and the modern generation of 20-year-olds. According to the author the ways the story of youth is told in these films by both artists, are in fact extremely similar to each other. In his opinion, both these productions, despite many years separating them, can be easily con- sidered synonymous with each other (both at the level of content and form). Each of these works is a universal story about the generational and relatively unchanging over time experience of young people.
Keywords:
Andrzej Wajda, Michał Marczak, generation, youthReferences
Fortuna, Grzegorz Jr. „Granice nie istnieją. Polskie kino debiutów.” Ekrany 2 (2018): 6-12.
Google Scholar
Freud, Sigmund. Poza zasadą przyjemności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.
Google Scholar
Hendrykowski, Marek. Film i moda. Poznań: Wydawnictwo Naukowe im. Adama Mickiewicza, 2011.
Google Scholar
Jachymek, Karol. Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.
Google Scholar
Jaworska, Justyna. Cywilizacja «Przekroju». Misja obyczajowa w magazynie ilustrowanym. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2008.
Google Scholar
Jaworska, Justyna. „Młodzież: piękni dwudziestoletni.” In Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, edited by Małgorzata Szpakowska, 205-212. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B, 2008.
Google Scholar
Krubski, Krzysztof [et al.]. Filmówka. Powieść o Łódzkiej Szkole Filmowej. Warszawa: Tenten, 1992.
Google Scholar
Kruk, Adam. „Wszystkie nieprzespane noce.” Kino 10 (2016): 70.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. Historia kina polskiego 1895-2014. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2015.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. Wajda. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2006.
Google Scholar
Marczak, Michał. „Chciałem zrobić film, który łapie esencję młodości.” Kino 11 (2016): 34-36.
Google Scholar
Pelka, Anna. Z [politycznym] fasonem. Moda młodzieżowa w PRL i NRD. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2013.
Google Scholar
Peret-Drążewska, Paulina. Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014.
Google Scholar
Prasek Cezary. Film i jego obraz w PRL. Warszawa: Bellona, 2013.
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław. „Refleksja nad dokumentalizmem w filmach fabularnych Andrzeja Wajdy.” In Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, edited by Klejsa, Konrad, and Ewelina Nurczyńska-Fidelska, 97-118. Kraków: Wydawnictwo RABID, 2008.
Google Scholar
Stomma, Ludwik. „Ludwika Stommy występny wstęp bądź wstępny występ.” In Dominik, Tomasz, and Marek Karewicz. Złota młodzież, niebieskie ptaki. Warszawka lat 60. Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, 2003.
Google Scholar
Sobolewski, Tadeusz. „Nieprzespane noce.” Kino 10 (2016): 98.
Google Scholar
Świda-Ziemba, Hanna. Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2010.
Google Scholar
Toeplitz, Krzysztof Teodor. Seans mitologiczny. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1961.
Google Scholar
Wajda, Andrzej. „Najważniejsza jest sprawa wyboru.” Studio 10 (1974).
Google Scholar
Wichrowska, Magdalena. Szukając prawdy. Problem poetyki w polskim filmie dokumentalnym po roku 1989. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014.
Google Scholar
Authors
Karol Jachymekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
SWPS University Poland
Kulturoznawca, filmoznawca, dr n. hum., adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej. Autor książki Film - ciało - historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych.
Statistics
Abstract views: 110PDF downloads: 49
License
Copyright (c) 2018 Karol Jachymek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Karol Jachymek, Reality Laid Bare. Nudity and Eroticism in the Polish Cinema of the Time of the Transformation , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation