More Than Anthology

Mariusz Guzek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University (Poland)

Piotr Zwierzchowski


Kazimierz Wielki University (Poland)

Abstract

The breadth of texts that make up the two-volume publication KINtop. Antologia wczes­nego kina [KINtop. Anthology of Early Cinema] (2016), prepared by Andrzej Dębski and Martin Loiperdinger, and published by the Wrocław Publishing House Atut in the renowned and extremely valuable series Germany - Media - Culture, is very wide. It contains both strictly film history and philosophical texts, discussing specific issues, as well as those having a methodological character, often combining both approaches. KINtop can be used as a kind of manual of research procedures, it is also an invaluable source of knowledge for research on the historiography of early cinema, because it allows one to look at the circulation of ideas, methods, and detailed solutions.


Keywords:

early cinema, German cinema, Andrzej Dębski, Martin Loiperdinger

Niemiecka myśl filmowa. Antologia 1: Niemcy do roku 1945. Republika Federalna Niemiec. Niemiecka Republika Demokratyczna, wyb., wstęp i oprac. A. Gwóźdź, posł. G. Bentele, Kielce 1992.
  Google Scholar

Od projektora do komputera. Współczesna niemiecka myśl filmowa. Antologia, wstęp i oprac. A. Gwóźdź, posł. J. Paech, Katowice 1999.
  Google Scholar

Czeska myśl filmowa. Tom 1: Obrazy, obrazki, obrazeczki, red. A. Gwóźdź, wyb. P. Szczepanik, J. Anděl, A. Gwóźdź, wprow. J. Anděl, P. Szczepanik, posł. A. Gwóźdź, Gdańsk 2005.
  Google Scholar

Czeska myśl filmowa. Tom 2: Reguły gry, red. A. Gwóźdź, wyb. P. Szczepanik, J. Anděl, A. Gwóźdź, wprow. P. Szczepanik, J. Anděl, posł. A. Gwóźdź, Gdańsk 2007.
  Google Scholar

Stalékinema. Antologie českéhomyšlení o filmu 1904-1950, red. P. Szczepanik, J. Anděl, Praha 2008.
  Google Scholar

Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, wyb., wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Warszawa 2002.
  Google Scholar

Cudowny kinemo. Rosyjska myśl filmowa, wyb., tłum. i oprac. T. Szczepański, B. Żyłko, Gdańsk 2001.
  Google Scholar

Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa 2008.
  Google Scholar

W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995.
  Google Scholar

A. Dębski, Historia kina we Wrocławiu w latach 1896-1918, Wrocław 2009.
  Google Scholar

M. Loiperdinger, Przybliżając „KINtop”, tłum. A. Dębski, w: KINtop. Antologia wczesnego kina, cz. I, red. A. Dębski, M. Loiperdinger, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2016.
  Google Scholar

T. Elsaesser, Kino epoki wilhelmińskiej: styl i przemysł, tłum. P. Przybyła, w: KINtop. Antologia wczesnego kina, cz. II.
  Google Scholar

L. Vogl-Bienek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, tłum. J. Dąbrowski, w: KINtop. Antologia wczesnego kina, cz. I.
  Google Scholar


Published
2018-12-31

Cited by

Guzek, M. and Zwierzchowski, P. (2018) “More Than Anthology”, Kwartalnik Filmowy, (104), pp. 235–240. doi: 10.36744/kf.1873.

Authors

Mariusz Guzek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University Poland

Dr hab., profesor w Instytucie Nauk Politycznych Uniwersytetu Kazimierza Wiel­kiego w Bydgoszczy. Zajmuje się regionalistyką (ze szczególnym uwzględnieniem kultury filmowej Bydgoszczy), dziejami kina polskiego w okresie Wielkiej Wojny i pierwszych lat po odzyskaniu nie­podległości oraz kinematografią czechosłowacką i czeską. Jest autorem książek: Filmowa Bydgoszcz 1896-1939 (2004) i Co wspólnego z wojną ma kinematograf? Kultura filmowa na ziemiach pols­kich 1914-1918 (2014) oraz współautorem opraco­wania Wojna i wojskowość w twórczości oraz adaptacjach powieści Bolesława Prusa (2016). Publikował w „Przeglądzie Historycznym”, „His­toryce”, „Czasie Kultury”, „Przeglądzie Zachod­niopomorskim”, „Studiach Językoznawczych”, „Kwartalniku Filmowym”, „Images” i „Przeglą­dzie Humanistycznym”.


Authors

Piotr Zwierzchowski 

Kazimierz Wielki University Poland

Profesor zwyczajny w In­stytucie Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa Uni­wersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Zajmuje się przede wszystkim historią kina polskiego (zwłaszcza lat 1944-1989), ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów decydu­jących o sensie filmowego przekazu. Opublikował m.in. Zapomniani bohaterowie. O bohaterach fil­mowych polskiego socrealizmu (2000), Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji (2005), Pęknięty monolit. Konteksty pol­skiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006), Kino nowej pamięci. Obraz II wojny świa­towej w kinie polskim lat 60. (2013).



Statistics

Abstract views: 162
PDF downloads: 41


License

Copyright (c) 2018 Mariusz Guzek, Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.