Towards New Sincerity: Conceptualisation of Sensibility Transformations in New Polish Cinema
Łukasz Kiełpiński
kielpinski.lukasz@gmail.comUniversity of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4977-9089
Abstract
The article is an attempt to transplant the category of New Sincerity, which originates from Anglo-Saxon literary studies, to the reflection on the changes in recent Polish cinema. The author's diagnoses are discussed in the context of new trends in the humanities and arts in order to answer the question how Polish cinema is positioned in relation to them. Using the examples of such films as Cicha noc (Silent Night, dir. Piotr Domalewski, 2017), Zabij to i wyjedź z tego miasta (Kill It and Leave This Town, dir. Mariusz Wilczyński, 2019) and Wszystkie nasze strachy (All Our Fears, dir. Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt, 2021), the author tries to show the filmmakers' growing interest in such affective dispositions of the protagonists of the movies as sensitivity, vulnerability, and care. The proposed understanding of New Sincerity in the context of Polish cinema refers to films by directors who share the conviction, present in the Polish public debate, about the social polarisation and crisis of community, and at the same time offer a different – reparative and hopeful – model of relationality.
Keywords:
New Sincerity, affect theory, contemporary Polish cinemaReferences
Berlant, L. (2011). Cruel Optimism. Durham – London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822394716
Google Scholar
Collins, J. (1993). Genericity in the 90s: Eclectic Irony and the New Sincerity. W: J. Collins, H. Radner, A. Collins (red.), Film Theory Goes to the Movies (ss. 242-263). New York: Routledge.
Google Scholar
Cykorz, K. (2021, 20 listopada). „Wszystkie nasze strachy”: pępek i krzyż. KrytykaPolityczna.pl. https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/klara-cykorz-wszystkie-nasze-strachy-pepek-i-krzyz/
Google Scholar
Czapliński, P., Bednarek, J. (2018). Prognozowanie teraźniejszości. Myślenie z wnętrza kryzysu. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar
Czerkawski, P. (2017). Być ze wszystkimi. Filmweb.pl. https://www.filmweb.pl/reviews/recenzja-filmu-Cicha+noc-20791
Google Scholar
Czerkawski, P. (2017). Nikt w tej rodzinie nie jest z grunty zły. Kino, (11), ss. 22-24.
Google Scholar
Derrida J. (2021). W końcu nauczyć się żyć (fragment) (tłum. P. Sadzik). MachinaMysli.org. http://machinamysli.org/w-koncu-nauczyc-sie-zyc-fragment/?fbclid=IwAR1i7kzCUnhfGiEseoS3nDwdGxchlgpHFe9aJoyQSfCB-pJMQjIgdj-FcOw
Google Scholar
Eve, M. P. (2019). Sincerity. W: D. O’Gorman, R. Eaglestone (red.), The Routledge Companion to Twenty-First Century Literary Fiction (ss. 36-47). London – New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315880235-4
Google Scholar
Groys, B. (2012). Under Suspicion: A Phenomenology of Media (tłum. C. Strathausen). New York: Columbia University Press.
DOI: https://doi.org/10.7312/columbia/9780231146180.001.0001
Google Scholar
Kelly, A. (2017). David Foster Wallace and New Sincerity Aesthetics: A Reply to Edward Jackson and Joel Nicholson-Roberts. Orbit: A Journal of American Literature, (5), ss. 1-32. doi: https://doi.org/10.16995/orbit.224
DOI: https://doi.org/10.16995/orbit.224
Google Scholar
Kubera, J. (2013). Metamodernistyczna oscylacja lub podmiot i tożsamość po postmodernizmie. Teksty Drugie, (1-2), ss. 293-304.
Google Scholar
Majmurek, J. (2021, 6 marca). Film, którego nie da się przeżyć bezkarnie. KrytykaPolityczna.pl. https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/jakub-majmurek-zabij-to-i-wyjedz-z-tego-miasta-recenzja/
Google Scholar
Massumi, B. (2013). Autonomia afektu (tłum. A Lipszyc). Teksty Drugie, (6), ss. 112-135.
Google Scholar
McGowan, T. (2008). Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie (tłum. K. Mikurda). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Mouffe, C. (2005). Paradoks demokracji (tłum. W. Jach, M. Kamińska, A. Orzechowski). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar
Mouffe, C. (2015). Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie (tłum. B. Szelewa). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Piepiórka, M. (2021). Site-specific. Filmweb.pl. https://www.filmweb.pl/reviews/recenzja-filmu-Wszystkie+nasze+strachy-24011
Google Scholar
Sikora, S. (2020). Szczerość. O wyłanianiu się nowoczesnego porządku komunikacyjnego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323535836
Google Scholar
Socha, J. (2017). Polska, kilkadziesiąt kilometrów od Warszawy. Dwutygodnik.com. https://www.dwutygodnik.com/artykul/7503-polska-kilkadziesiat-kilometrow-od-warszawy.html
Google Scholar
Staniszkis, J. (2001). Postkomunizm: próba opisu. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Szczekała, B. (2016). Podreperować świat. Postironia i film. Ekrany, 29 (1), ss. 6-13.
Google Scholar
Szymczak, J. (2020, 29 czerwca). „Mową nienawiści polską młodzież zryto”, czyli przebudzenie młodych (rekord frekwencji i więcej). OKO.press. https://oko.press/mowa-nienawisci-polska-mlodziez-zryto-czyli-przebudzenie-mlodych-rekord-frekwencji-i-wiecej/
Google Scholar
Taylor, C. (2001). Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej (tłum. M. Gruszczyński i in.). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Taylor, C. (2002). Etyka autentyczności (tłum. A. Pawelec). Kraków: Znak.
Google Scholar
Wallace, D. F. (2016). Rzekomo fajna rzecz, której więcej nie zrobię. Eseje i rozważania (tłum. J. Kozak). Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar
Williams, R. (1989). Marksizm i literatura (tłum. A. Chojnacki, E. Kasperski). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Żurawiecki, B. (2021). Wszystkie nasze ofiary. Dwutygodnik.pl. https://www.dwutygodnik.com/artykul/9728-wszystkie-nasze-ofiary.html
Google Scholar
Authors
Łukasz Kiełpińskikielpinski.lukasz@gmail.com
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0003-4977-9089
Graduate of the College of Interdisciplinary Individual Studies in the Humanities and Social Sciences at the University of Warsaw. Member of Collegium Invisibile. He has published in different magazines: Kwartalnik Filmowy, Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, Ekrany and Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu. He is interested in contemporary cinema, affect theory and autobiography studies.
Statistics
Abstract views: 520PDF downloads: 458
License
Copyright (c) 2022 Łukasz Kiełpiński
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Łukasz Kiełpiński, Embodied Reception of Dance in Film. The Case of „Climax” by Gaspar Noé , Kwartalnik Filmowy: No. 111 (2020): Senses and Affects
- Łukasz Kiełpiński, From Warsaw Uprising to Black Panthers: How Edward Laudański Became Edouard de Laurot , Kwartalnik Filmowy: No. 128 (2024): Decolonizing Film Discourses