Transnarodowe i narodowe szlaki kina nordyckiego
Teresa Rutkowska
tz.rutkowska@gmail.comInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206
Abstrakt
Tadeusz Szczepański, znawca kina skandynawskiego, autor obszernej monografii Ingmara Bergmana i książki o Janie Troellu, wydał obecnie historyczną pracę Kino nordyckie. Pierwsze stulecie (2020), która obejmuje czasy od kina niemego przez okres klasyczny i kino nowej fali po koniec XX w. Ujęcie to uwzględnia złożony fenomen kulturowy, jakim jest kino powstające w pięciu krajach: Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii oraz Islandii. Autor wyodrębnia cechy wspólne, ale także specyfikę narodową cechującą poszczególne kinematografie nordyckie. Postacią kluczową jest w tym wywodzie Ingmar Bergman, jego twórczość, a także wpływ, jaki wywarł na kino tego regionu.
Słowa kluczowe:
kino skandynawskie, Ingmar Bergman, Jan Troell, historia filmuBibliografia
Hjort, M., Lindquist, U. (red.) (2016). A Companion to Nordic Cinema. Hoboken: Wiley Blackwell.
Google Scholar
Sundholm, J., Thorsen, I., Andersson, L. G., Hedling, O., Iversen, G., Møller, B. T. (2012). Historical Dictionary of Scandinavian Cinema. Plymouth: Scarecrow Press.
Google Scholar
Szczepański, T. (1999). Zwierciadło Bergmana. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Szczepański, T. (2009). Jan Troell. Kraków: Korporacja Ha!art.
Google Scholar
Szczepański, T. (2020). Kino nordyckie. Pierwsze stulecie. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT.
Google Scholar
Widerberg, B. (1962). Visionen i svensk film. Stockholm: Bonnier.
Google Scholar
Autorzy
Teresa Rutkowskatz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206
Emerytowana redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”. Publikuje w „Nowych Książkach”; tłumaczka. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.
Statystyki
Abstract views: 373PDF downloads: 371
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Teresa Rutkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Rutkowska, Pasolini – utopie i obsesje , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu