Camera lucida. Fotografia i pamięć

Sławomir Sikora

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Roland Barthes przez całe życie interesował się Proustem. Nie było to jednak zainteresowanie wyłącznie „naukowe”. Powołując się na słowa samego Barthes’a, można raczej powiedzieć, że żył on w świecie Prousta. Ostatnia książka francuskiego krytyka La chambre claire. Note sur la photographie (1980) jest tego przykładem. Wychodząc ze stanowiska bliskiego opinii Prousta, że fotografia byłaby pewnego rodzaju „zamrożoną” zewnętrzną „pamięcią faktów”, Barthes wykracza poza to stanowisko. Tekst jest szczegółową analizą zbieżności tych doświadczeń.



Słowa kluczowe:

Roland Barthes, Marcel Proust, pamięć

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-06-30

Cited By / Share

Sikora, S. (2000) „Camera lucida. Fotografia i pamięć”, Kwartalnik Filmowy, (29-30), s. 250–272. doi: 10.36744/kf.4251.

Autorzy

Sławomir Sikora 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW). Publikował m.in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu” i „Latarniku”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Sławomir Sikora

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.