Camera lucida. Fotografia i pamięć
Abstrakt
Roland Barthes przez całe życie interesował się Proustem. Nie było to jednak zainteresowanie wyłącznie „naukowe”. Powołując się na słowa samego Barthes’a, można raczej powiedzieć, że żył on w świecie Prousta. Ostatnia książka francuskiego krytyka La chambre claire. Note sur la photographie (1980) jest tego przykładem. Wychodząc ze stanowiska bliskiego opinii Prousta, że fotografia byłaby pewnego rodzaju „zamrożoną” zewnętrzną „pamięcią faktów”, Barthes wykracza poza to stanowisko. Tekst jest szczegółową analizą zbieżności tych doświadczeń.
Słowa kluczowe:
Roland Barthes, Marcel Proust, pamięćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW). Publikował m.in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu” i „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Fotografia w Indiach , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Sławomir Sikora, Film antropologiczny – antropologia filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Kolory czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Sławomir Sikora, Antropologia mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Sławomir Sikora, Piotr Szacki , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Oczy szeroko otwarte , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Obrazowanie kultury. Jaya Ruby’ego wizja antropologii wizualnej , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Sławomir Sikora, Torebka i krawat albo pamięć wcielona („Spragnieni miłości”) , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków