Od estetyki i etyki do hermeneutyki kina. Wartości estetyczne i moralne kina w perspektywie historii teorii i praktyki filmowej
Abstrakt
Mazierska analizuje relacje między etyką a estetyką kina, wychodząc z założenia, że obie dziedziny cechuje historyczna i kulturowa zmienność. Najwcześniejsze filmy pokazywano na jarmarkach. Potem wykorzystywano je do celów politycznych, ideologicznych i obyczajowych. Punktem zwrotnym były Narodziny narodu D. W. Griffitha. W przeszłości teoretycy filmu oceniali film z punktu widzenia jego związku z rzeczywistością, prawdopodobieństwa psychologicznego, w aspekcie reprodukcji obrazów filmowych i zdolności do ukazywania głównych problemów społecznych. Kracauer, Balázs, Arnheim i Bazin sformułowali, każdy na swój sposób, swoisty ideał estetyczny kina, które miało być „prawdziwe”. Burch i Barthes (semiotyka filmu) zaproponowali nową perspektywę. Wskazywali na wielość znaczeń i różnorodność kodów, według których można „czytać” filmy, oraz na ich recepcję w szerokim kontekście kulturowym. Hierarchie w historii kina zmieniają się, podobnie jak ich etyczna ocena. Z tego punktu widzenia Mazierska omawia kino propagandowe, feministyczne, popularne i postmodernistyczne. Twierdzi, że kluczowe znaczenie ma pogląd Susan Sontag, iż przyjemność estetyczna może być źródłem wartości moralnej oraz że związek sztuki z moralnością ma inny charakter niż związek życia z moralnością. Ta ostatnia polega na inteligentnym budzeniu świadomości.
Słowa kluczowe:
estetyka, etyka, hermeneutykaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ewa Mazierskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Filmoznawca, krytyk filmowy, wykłada na Wydziale Historii Sztuki University of Central Lancashire w Preston (Wlk. Brytania). Autorka książek: Peter Greenaway (1991), Jim Jarmush (1992), Człowiek wobec kultury - James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wonga Kar-Waia (1999). Publikowała m.in. na łamach „Kina”, „Filmu”, „Iluzjonu”, „Easy Rider”, „Lewą Nogą”.
Statystyki
Abstract views: 32PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Ewa Mazierska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Mazierska, Jakby Franco nigdy nie było. Ideologia w filmach Pedro Almodóvara , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka
- Ewa Mazierska, „Reality TV” – próba analizy , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Ewa Mazierska, Między upokorzeniem, nudą a męczeństwem – Jeana-Luca Godarda portrety filmowców , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty
- Ewa Mazierska, Pogrążony w kryzysie. Portret mężczyzny w polskim kinie postkomunistycznym , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś