Śmiertelna choroba

Grażyna Świętochowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

Twórczość Krzysztofa Zanussiego z lat 70 kojarzona była przede wszystkim z nowoczesnym myśleniem naukowym. Z czasem jednak jego filmy przyjęto oznaczać kluczem religijnych poszukiwań, gdzie racjonalizm spotyka się z próbą odnalezienia pewnej transcendencji, z poszukiwaniem Boga. Sam reżyser podporządkowuje je kategorii filmów „konfesyjnych”, adresowanych do ludzi zainteresowanych postacią związaną z pewnym wyznaniem. Ukryty tu religijny aspekt rzeczywistości przedstawionej nie oznacza jednak obecności Boga, ale zaledwie jego przeczucie. Z rozważaniami tej natury nieodłącznie związany jest problem śmierci, tak charakterystyczny dla twórczości Zanussiego. Wątek śmierci, fabularny i myślowy, sposób jego prowadzenia staje się też powodem bardzo ambiwalentnych interpretacji. Z jednej strony pozostaje przecież podstawowym problemem filozoficznym, intelektualnym wyzwaniem, z drugiej ewokuje płaszczyznę eschatologiczną, jest problemem metafizycznym wobec którego człowiek musi dokonać ostatecznego samookreślenia. Autorka śledzi ten wątek w filmach Zanussiego i stara się skategoryzować jego ewolucję.



Słowa kluczowe:

Krzysztof Zanussi, scjentyzm, metafizyka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-03-31

Cited By / Share

Świętochowska, G. (2004) „Śmiertelna choroba”, Kwartalnik Filmowy, (45), s. 217–236. doi: 10.36744/kf.3713.

Autorzy

Grażyna Świętochowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Doktorantka w Zakła­dzie Dramatu, Teatru i Filmu UG, redaktor czaso­pisma filmowo-artystycznego „Panoptikum”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Grażyna Świętochowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.