Wyemancypowana technika, zniewolony człowiek. „Ku filozofii fotografii” Viléma Flussera nareszcie po polsku
Adam Mazur
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Omawiając wydaną w 1983 roku książkę Viléma Flussera Fuer eine Philosophie der Fotografie należącą do kanonu literatury poświęconej mediom Mazur podkreśla, że autor przekroczył granice akademickiej analizy fotografii, podejmując ważkie problemy funkcjonowania mediów w kulturze, komunikacji/manipulacji, dominacji obrazów technicznych nad tekstem i rosnącego uzależnienia ludzi od stworzonych przez siebie aparatów oraz że w niedościgniony sposób prezentuje ogólną analizę technik kulturowych i medialnych, stawiając jednocześnie ważkie pytania o granice wolności współczesnego człowieka.
Słowa kluczowe:
Vilém Flusser, fotografia, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Adam Mazurkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Krytyk i historyk sztuki, amerykanista, doktorant w SNS PAN, współpracuje z CS W Zamek Ujazdowski w Warszawie, redaguje magazyn „Obieg”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Adam Mazur

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Adam Mazur, Nowi dokumentaliści , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość