Ruch i bezruch w obrazie. Relacje między obrazem filmowym Wernera Herzoga a malarstwem barokowym w świetle teorii André Bazina

Joanna Sarbiewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

Tekst jest analizą warstwy wizualnej obrazu filmowego Wernera Herzoga, na przykładzie poszczególnych kadrów filmu Szklane serce. Autorka sytuuje twórczość reżysera w obrębie refleksji estetyczno-ontologicznej wskazując, iż właśnie ten typ refleksji może stanowić swego rodzaju klucz do zgłębienia „istoty” Herzogowskiego obrazu. Zgodnie z główną myślą artykułu, wyjątkowość ontologii obrazu Herzoga zasadza się na fakcie, iż stanowi on syntezę ontologii obrazu filmowego i obrazu malarstwa barokowego, eksponując niejako koincydencję ruchu i bezruchu. Świat przedstawiony filmów reżysera posiada status „świata zastygłego”, w którym „pulsowanie” ekspresji jest ukryte pod powierzchnią statyki. Herzogowskie ujęcie konstytuuje się w oscylacji między ruchem i bezruchem – natarczywe i „niefilmowe” akcentowanie momentu przejścia jednej fazy ruchu w drugą nie tylko uobecnia dokonanie się syntezy dwóch ontologii (malarskiej i filmowej), ale stanowi sui generis strategię obnażania iluzji ciągłości ruchu na rzecz eksponowania jego wartości estetycznej. Dzieło Herzoga wyłamuje się więc z Bazinowskiej wizji psychologicznej genezy i rozwoju sztuk plastycznych – obraz jego filmów nie zaspokaja potrzeby imitacji ruchu w wymiarze właściwym filmowej tendencji realistycznej. Konstatacja Bazina, iż film wyrywa sztukę barokową z jej konwulsyjnego odrętwienia, ulega tu znaczącej modyfikacji – w Herzogowskim obrazie konwulsyjne odrętwienie sztuki baroku zostaje jednocześnie zachowane i przekroczone.



Słowa kluczowe:

Werner Herzog, André Bazin, barok

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-09-30

Cited By / Share

Sarbiewska, J. (2006) „Ruch i bezruch w obrazie. Relacje między obrazem filmowym Wernera Herzoga a malarstwem barokowym w świetle teorii André Bazina”, Kwartalnik Filmowy, (54-55), s. 45–51. doi: 10.36744/kf.3459.

Autorzy

Joanna Sarbiewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Absolwentka filolo­gii polskiej UG (2005, specjalizacja filmoznawcza); obecnie doktorantka Filologicznego Studium Doktoranckiego UG (Zakład Dramatu i Filmu); jest autorką etiudy filmowej Oglądy, opartej na motywach opowiadania Jean-Paul Sar­tre'a Pokój.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Joanna Sarbiewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.