Ruch i bezruch w obrazie. Relacje między obrazem filmowym Wernera Herzoga a malarstwem barokowym w świetle teorii André Bazina
Abstrakt
Tekst jest analizą warstwy wizualnej obrazu filmowego Wernera Herzoga, na przykładzie poszczególnych kadrów filmu Szklane serce. Autorka sytuuje twórczość reżysera w obrębie refleksji estetyczno-ontologicznej wskazując, iż właśnie ten typ refleksji może stanowić swego rodzaju klucz do zgłębienia „istoty” Herzogowskiego obrazu. Zgodnie z główną myślą artykułu, wyjątkowość ontologii obrazu Herzoga zasadza się na fakcie, iż stanowi on syntezę ontologii obrazu filmowego i obrazu malarstwa barokowego, eksponując niejako koincydencję ruchu i bezruchu. Świat przedstawiony filmów reżysera posiada status „świata zastygłego”, w którym „pulsowanie” ekspresji jest ukryte pod powierzchnią statyki. Herzogowskie ujęcie konstytuuje się w oscylacji między ruchem i bezruchem – natarczywe i „niefilmowe” akcentowanie momentu przejścia jednej fazy ruchu w drugą nie tylko uobecnia dokonanie się syntezy dwóch ontologii (malarskiej i filmowej), ale stanowi sui generis strategię obnażania iluzji ciągłości ruchu na rzecz eksponowania jego wartości estetycznej. Dzieło Herzoga wyłamuje się więc z Bazinowskiej wizji psychologicznej genezy i rozwoju sztuk plastycznych – obraz jego filmów nie zaspokaja potrzeby imitacji ruchu w wymiarze właściwym filmowej tendencji realistycznej. Konstatacja Bazina, iż film wyrywa sztukę barokową z jej konwulsyjnego odrętwienia, ulega tu znaczącej modyfikacji – w Herzogowskim obrazie konwulsyjne odrętwienie sztuki baroku zostaje jednocześnie zachowane i przekroczone.
Słowa kluczowe:
Werner Herzog, André Bazin, barokBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Sarbiewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska
Absolwentka filologii polskiej UG (2005, specjalizacja filmoznawcza); obecnie doktorantka Filologicznego Studium Doktoranckiego UG (Zakład Dramatu i Filmu); jest autorką etiudy filmowej Oglądy, opartej na motywach opowiadania Jean-Paul Sartre'a Pokój.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Joanna Sarbiewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Sarbiewska, Wobec Niemożliwego – estetyka negatywna i efekt obcości w audiowizualnych realizacjach Béli Tarra i Krystiana Lupy , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Joanna Sarbiewska, „Wszystko, co straszne, pragnie naszej miłości”. „Inny” posthumanizmu w ujęciu (post)sekularnym. (Przyczynek) , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Joanna Sarbiewska, Obraz szukający prawdy – „realizm metafizyczny” jako realizacja filmowej ontologii fenomenologicznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości