„No animals were used in the making of this film?” Postzwierzęta i zew antropomorfizmu w epoce CGI

Kamil Kalbarczyk

donkamillo3@wp.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4541-6275

Abstrakt

Artykuł traktuje o wpływie rewolucji cyfrowej na reprezentacje zwierząt w filmach fabularnych. Autor analizuje zwierzęta generowane komputerowo w kontekście rozwoju CGI oraz skutków bezszwowego łączenia fotorealistycznej animacji z materiałem live action. Wpisuje zjawisko rozwijające się od lat 90. w kontekst studiów nad efektami wizualnymi i animal studies. Szczególną uwagę zwraca na kwestię postępującej antropomorfizacji cyfrowych zwierząt w obrębie kina live action ostatniej dekady. Autor wyróżnia trzy podstawowe strategie kreowania percepcyjnie realistycznych zwierząt w zależności od stopnia ich wewnętrznego uczłowieczenia oraz zewnętrznej antropomorfizacji i kreskówkowości. Analizując m.in. Króla Lwa (reż. J. Favreau, 2019), autor zauważa nowy trend, charakterystyczny dla hybrydycznego kina (stopu fotorealistycznej animacji i materiału live action) – reprezentacje głęboko antropomorfizowanej fauny zachowującej hiperrealistyczną fizjonomię.


Słowa kluczowe:

CGI, zwierzęta, cyfrowe zwierzęta, postzwierzęta, antropomorfizacja, rewolucja cyfrowa, efekty wizualne, kino hybrydyczne

Berger, J. (1999). Po cóż patrzeć na zwierzęta (tłum. S. Sikora). W: J. Berger, O patrzeniu (ss. 5-39). Warszawa: Fundacja Aletheia.
  Google Scholar

Bekoff, M. (red.) (2010). Encyclopedia of Animal Rights and Animal Welfare. Santa Barbara, Denver, Oxford: ABC-CLIO.
  Google Scholar

DeMello, M. (2012). Animals and Society: An Introduction to Human-Animal Studies. New York: Columbia University Press.
  Google Scholar

Dłużewicz, A. (2014). Etyka utylitarystyczna Petera Singera – szanse i możliwości przekształcenia praw zwierząt. Ethics in Progress, 5 (1), ss. 124-136.
DOI: https://doi.org/10.14746/eip.2014.1.11   Google Scholar

Fudge, E. (2002). Animal. London: Reaktion Books.
  Google Scholar

Gregersdotter K., Hållén N., Höglund, J. (2015). A History of Animal Horror Cinema. W: K. Gregersdotter, N. Hållén, J. Höglund, (red.), Animal Horror Cinema: Genre, History and Criticism (ss. 19-36). Houndsmills: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

Jerolmack, C. (2013). The Global Pigeon. Chicago: University of Chicago Press.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226001920.001.0001   Google Scholar

Kalbarczyk, K. (2017). W cyfrowym zwierciadle: CGI i postludzkie widma. Ekrany, 6 (40), ss. 30-37.
  Google Scholar

Kalof, L. (2007). Looking at Animals in Human History. London: Reaktion Books.
  Google Scholar

Keane, S. (2007). Cine Tech: Film, Convergence and New Media. New York: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-20955-8   Google Scholar

Lippit, A. M. (2000). Electric Animal: Toward a Rhetoric of Wildlife. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Malamud, R. (1998). Reading Zoos: Representations of Animals and Captivity. New York: New York University Press.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230376403   Google Scholar

Manovich, L. (1998). What Is Digital Cinema?. W: N. Mirzoeff (red.), The Visual Culture Reader (ss. 405-416). London: Routledge.
  Google Scholar

McLean, A. L. (2014). Afterword: Dogs at the Digital Divide. W: A. L. McLean (red.), Cinematic Canines. Dogs and Their Work in the Fiction Film (ss. 235-250). New Brunswick: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Prince, S. (1996). True Lies: Perceptual Realism, Digital Images and Film Theory. Film Quarterly, 49 (3), ss. 27-37.
  Google Scholar

Prince, S. (2012). Digital Visual Effects in Cinema: The Seduction of Reality. New Brunswick: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Singer, P. (2007). Etyka praktyczna (tłum. A. Sagan). Warszawa: Książka i Wiedza.
  Google Scholar

Sobchack, V. (2000). Introduction. W: V. Sobchack (red.), Meta-Morphing: Visual Transformation and the Culture of Quick-Change (ss. xi-xxiii). Minneapolis and London: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Stańczyk, M. (2019). Bestiariusz: historie przemocy. Ekrany, 2 (48), ss. 18-23.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-08-26

Cited By / Share

Kalbarczyk, K. (2020) „«No animals were used in the making of this film?» Postzwierzęta i zew antropomorfizmu w epoce CGI”, Kwartalnik Filmowy, (110), s. 138–155. doi: 10.36744/kf.335.

Autorzy

Kamil Kalbarczyk 
donkamillo3@wp.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0002-4541-6275

Absolwent historii sztuki oraz filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych tamże. Stały współpracownik czasopisma „Ekrany”. Jego zainteresowania badawcze skupiają się na zagadnieniach związanych z rewolucją cyfrową i tzw. nową ontologią obrazu filmowego, a także na tematyce aktorstwa i gwiazdorstwa w kinie.



Statystyki

Abstract views: 493
PDF downloads: 618


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Kamil Kalbarczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.