W kierunku kina performatywnego. Od Luisa Buñuela do Michaela Moore’a
Abstrakt
Autorka nawiązuje do znanej klasyfikacji filmów dokumentalnych Billa Nicholsa. W swojej ostatniej pracy Introduction to Documentary Nichols zwraca uwagę na model dokumentu, który w ostatnich latach rozwija się szczególnie dynamicznie. To model performatywny (performative model). Jego właściwością jest to, że podważa wiarę w obiektywność przekazu dokumentalnego. Problem prawdy w dokumencie był obecny zawsze, czego przykładem są dyskusje nad filmem Luisa Bunuela La Terre Sans pain (Las Huredes). Dziś te kontrowersje są znacznie ostrzejsze. W tym modelu szczególną role odgrywa autor, który konstruuje subiektywny, często emocjonalny przekaz dotyczący ważnych problemów współczesności i nie ukrywa subiektywności, ani odwołań do własnego doświadczenia. Najbardziej znaczące wypowiedzi tego typu sytuują się „left of center”. To twórcy, którzy wskazują na groźbę globalizacji, władzę wielkich korporacji, zatrucie środowiska, eskalację konfliktów etnicznych i kulturowych, zagrożenie terroryzmem. Reżyserem, którego filmy wzbudziły ostatnio gwałtowne dyskusje jest Michael Moore. Te dyskusje dotyczą zarówno kwestii ideologicznych, jak i funkcji samego filmu dokumentalnego. Autorka opisuje cechy jego stylu filmowego zwykle o mocnym zabarwieniu ironicznym i satyrycznym, które sprawiają, że należy tę twórczość postrzegać jako realizacje modelu per formatywnego.
Słowa kluczowe:
Luis Buñuel, Michael Moore, kino performatywne, Bill NicholsBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Teresa Rutkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Teresa Rutkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka