Kłamać naprawdę

Łukasz Maciejewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Kino prawdziwej fikcji i filmy potencjalne jest zapisem rozmów prowadzonych przez profesora filmoznawstwa, Kennetha Kaletę z Halem Hartleyem – jednym z najoryginalniejszych autorów amerykańskiego kina niezależnego. Zbudowana z wywiadów książka konfrontuje tropy interpretacyjne Kalety z autorskimi komentarzami reżysera. Krytyka interesują kolejne etapy powstawania filmów Hartleya. Pyta o tło, kulisy, styl pracy, wreszcie o wpływy każdego z tytułów. Maciejewski zwraca uwagę na konsekwentną stylizację gatunkową w twórczości Hartleya, używaną głównie po to, żeby następnie ją odrzucać, zniekształcać lub lekceważyć. W ten sposób w filmach Hala Hartleya kryminał staje się moralitetem, a ponury film obyczajowy - ironiczną komedią. W ten sposób rodzi się tytułowe „kino prawdziwej fikcji”, powstają „filmy potencjalne”.



Słowa kluczowe:

Kenneth Kaleta, Hal Hartley, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Maciejewski, Łukasz (2008) „Kłamać naprawdę”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 215–218. doi: 10.36744/kf.3289.

Autorzy

Łukasz Maciejewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Filmoznawca, dziennikarz prasowy, radiowy i telewizyjny; krytyk filmowy; współpracownik dydaktyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Peda­gogicznej w Krakowie; współautor wielu książek zbiorowych; obecnie przygotowuje monografię Andrzeja Barańskiego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Łukasz Maciejewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.