Ciało i lęk. Fizjologia śmierci w zombie horrorze oraz kulturze audiowizualnej

Sebastian Jakub Konefał

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

Filmowa postać żywego trupa pojawia się w kinematografii od prawie osiemdziesięciu lat. W tym czasie jej odrzucającą cielesność wpisywano w szereg kontekstów związanych z różnymi niepokojami społeczeństw Zachodu. Obok najbardziej oczywistego lęku przed chorobami i śmiercią z obrazów z pierwszej połowy XX wieku filmy o zombie z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych metaforycznie przetwarzały echa haseł okresu kontestacji, atakując m.in. skonwencjonalizowany język kinematografii głównego nurtu oraz przywary XX-wiecznego społeczeństwa konsumpcyjnego. Druga połowa lat siedemdziesiątych to okres, w którym obrazy o żywych trupach osiągają apogeum swojej popularności. Jest to również czas coraz bardziej widocznej schematyzacji fabuł zombie horroru. Próbami odświeżenia gatunku są produkcje z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych traktujące temat biotechnologicznego wskrzeszenia w sposób nacechowany dystansem, ironią a nawet wulgarnym dowcipem. Również kino najnowsze oraz czerpiące z ikonografii s-f i horroru przekazy audiowizualne, takie jak teledysk czy reklama, kontynuują niekiedy proces dekonstruowania skonwencjonalizowanego wizerunku zmartwychwstałego trupa. Częściej jednak zombie można spotkać w obdarzonych dużym budżetem remake’ach dawnych niezależnych produkcji oraz w filmowych adaptacjach gier komputerowych, traktujących ożywionych zmarłych jako kolejny łatwo rozpoznawalny element skomercjalizowanej kultury masowej.



Słowa kluczowe:

zombie, horror, śmierć

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Konefał, S. J. (2008) „Ciało i lęk. Fizjologia śmierci w zombie horrorze oraz kulturze audiowizualnej”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 20–39. doi: 10.36744/kf.3272.

Autorzy

Sebastian Jakub Konefał 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Autor te­kstów m.in. do: Światowej Encyklopedii Filmu Religijnego (Kraków 2007) oraz antologii: Po­szukiwanie i degradowanie sacrum w kinie (Gdańsk 2002).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Sebastian Jakub Konefał

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.