Tożsamość narodowa i nacjonalizm w kinie japońskim do 1945 roku
Abstrakt
Kinematografia Japonii od początku swego istnienia uwikłana była w dyskurs nacjonalistyczny. Film wykorzystywany był przez japońskie władze do przedstawiania i podtrzymywania tradycyjnych wartości, które miały powstrzymać obce wpływy, psujące obyczaje i szerzące niemoralność. Tendencje te nasiliły się w okresie międzywojennym, cechującym się ekspansjonistyczną polityką państwa, rozwijającym się nacjonalizmem i militaryzmem. Potrzeba więc było nowego typu „kina narodowego” (kokumin eiga), którego zadaniem byłoby oddanie ducha japońskości, nieskażonego zachodnimi wpływami, zarówno na poziomie treści, stylu, jak i sposobu produkcji. Taki typ reprezentować miały więc filmy historyczne (jidai-geki), pozwalające na celebrację przeszłości, pochwałę patriarchalnych struktur społecznych i feudalnego systemu, a zarazem urzeczywistniające ideał estetyczny, który można nazwać stylem monumentalnym. Również filmy wojenne i dokumentalne podporządkowane były ideologicznym dyrektywom władz. Loska wylicza liczne przykłady filmów odzwierciedlających nacjonalistyczne tendencje w kinie japońskim osadzając je zarówno w kontekście historycznym, jak i teoretycznym.
Słowa kluczowe:
kino japońskie, nacjonalizm, kokumin eigaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Loskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Prof. UJ; zajmuje się kulturą popularną, postmodernizmem, literaturą współczesną i kinem gatunkowym. Autor m.in. Dziedzictwa McLuhana. Między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Encyklopedii filmu science fiction (2004), Tożsamości i mediów (2006). Współautor (z Andrzejem Pitrusem) książek: 100 filmów science fiction (2000) i David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Krzysztof Loska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krzysztof Loska, Setka albo moje życie z „Kwartalnikiem” , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Krzysztof Loska, Piętno przeszłości albo tożsamość traumatyczna w „Adoracji” Atoma Egoyana , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Krzysztof Loska, Prostota i naturalność. Przestrzeń prywatna i przestrzeń publiczna w filmach Mizoguchiego i Ozu , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Krzysztof Loska, Tożsamość traumatyczna w japońskich filmach o bombie atomowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Krzysztof Loska, Kobiety u Mizoguchiego. Autor wobec przemian kultury , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Krzysztof Loska, Komizm w filmach Alfreda Hitchcocka , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Krzysztof Loska, „Benshi” jako współautor filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)