„The Reflecting Pool” Billa Violi – wymiary obrazu wideo

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Bill Viola jest dziś bodaj jednym z najbardziej znanych artystów sztuki nowych mediów. Jednym z nielicznych, którym udało się wyjść z niszy i osiągnąć sukces - także komercyjny. To również jeden z artystów, którzy przyczynili się do zdefiniowania wideo jako nowego środka artystycznego wyrazu. Pitrus nie omawia całej twórczości Violi, ale koncentruje się na projekcie The Reflecting Pool i kwestiach ontologicznych dotyczących obrazu wideo oraz na jego relacji z filmem jako medium. Według Pitrusa Viola opowiada się za rozumieniem monitora wideo jako rodzaju płótna, które pozwala artyście kreować obrazy niemal ex nihilo, ale też zdaje sobie sprawę z tego, że elektroniczna kamera również może kierować obiektyw na rzeczywistość.



Słowa kluczowe:

Bill Viola, sztuka wideo, sztuka nowych mediów

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Pitrus, A. (2008) „«The Reflecting Pool» Billa Violi – wymiary obrazu wideo”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 94–102. doi: 10.36744/kf.3198.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pracownik naukowy In­stytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor książek Gore, seks, ciało, psychoanaliza (1992), Kino kultu (1998), Zrozumieć reklamę: (1999), Znaki na sprzedaż (2000). Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa (2004), Filmowcy i kiniarze (2004), Doty­kając lustra. Melodramaty Douglasa Sirka (2006). Redaktor książek: Kino końca wieku (2000), Autorzy kina europejskiego II (red. z Alicją; Helman, 2005). Znawca problematyki kina niezależnego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.