Między awangardowym eksperymentem a tanim horrorem. Ekranizacje twórczości Edgara Allana Poe przed 1939 rokiem

Wojciech Świdziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Kino przed 1939 rokiem fascynowało się pisarstwem i osobą Edgara Allana Poe. W istotny sposób wpłynęło także na recepcję jego twórczości. Przed II wojną światową Poe był obok Shakespeare'a, Conan Doyle'a i Dumasa najchętniej ekranizowanym pisarzem - nie tylko w USA, ale także w Europie. Jako wywodzący się z Południa autor narodowy zwrócił uwagę D. W. Griffitha i innych hollywoodzkich pionierów. Interesowało się nim środowisko nowojorskiej awangardy, czego dowodem jest eksperymentalny Upadek Domu Usherów (1928) Watsona i Webbera. W Europie zainicjowany przez Baudelaire'a kult Poego kontynuowali najznamienitsi przedstawiciele świata kultury i sztuki: Paul Valéry, Claude Debussy, Hanns Heinz Ewers, Karol Irzykowski. Twórcy filmowi nie pozostawali w tyle. Świadczą o tym dwa arcydzieła kina niemego: Student z Pragi (1913), inspirowany Williamem Wilsonem, oraz Upadek Domu Usherów (1928) Jeana Epsteina. W latach 30. pałeczkę pierwszeństwa przejęli hollywoodzcy twórcy kina grozy. Powstał wówczas cykl niskobudżetowych produkcji, nie tyle mierzących się z twórczością Poego, ile żerujących na niej. To zawłaszczenie wydaje się jednym z najciekawszych momentów w dziejach dwudziestowiecznej recepcji twórczości Poego.


Słowa kluczowe:

Edgar Allan Poe, Jean Epstein, kino nieme, horror

Bonaparte Maria, Psychoanalityczna interpretacja opowiadania „Berenice” Edgara Allana Poe, tłum. T. Rybowski, w: Sztuka interpretacji, wybór i oprac. H. Markiewicz, t. I, Ossolineum, Wrocław 1971, s. 505-511.
  Google Scholar

Eisner Lotte H., Ekran demoniczny, tłum. i wstęp: K. Eberhardt, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974, s. 50.
  Google Scholar

Garbicz Adam, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż pierwsza. 1913-1949, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1981, s. 143.
  Google Scholar

Gawrak Zbigniew, Jan Epstein. Studium natury w sztuce filmowej, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1962, s. 125-126.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977, s. 69.
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Wertenstein, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1958, s. 29-31, 130.
  Google Scholar

Lyra Franciszek, Edgar Allan Poe, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973, s. 146, 169.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-12-31

Cited By / Share

Świdziński, W. (2009) „Między awangardowym eksperymentem a tanim horrorem. Ekranizacje twórczości Edgara Allana Poe przed 1939 rokiem”, Kwartalnik Filmowy, (67-68), s. 230–242. doi: 10.36744/kf.3107.

Autorzy

Wojciech Świdziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Absolwent wiedzy o te­atrze w Akademii Teatralnej w Warszawie, dok­torant w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Interesuje się kinem lat 20.-60., szczegól­nie polskim, japońskim i amerykańskim. Pracuje w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodo­wego.



Statystyki

Abstract views: 29
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Wojciech Świdziński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.