„Alija bet” w filmie
Abstrakt
Alija bet, czyli tajna imigracja Żydów do Palestyny w okresie, gdy kraj ten był brytyjskim terytorium mandatowym (1920-1948), wzbudziła zainteresowanie nie tylko historyków, ale również filmowców. Stało się tak, gdyż ruch ten odegrał znaczącą rolę w procesie tworzenia Państwa Izrael i stał się częścią świadomości zbiorowej Żydów. Filmografia aliji bet składa się z tytułów zrealizowanych w Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Francji i Rumunii. Są wśród nich produkcje kinowe i telewizyjne, fabularne i dokumentalne, wystawne realizacje i kameralne dramaty. Wprawdzie nie wszystkie przetrwały próbę czasu, ale dzięki taśmie filmowej utrwalone zostały miejsca i świadkowie oraz szczególna atmosfera towarzysząca tamtym wydarzeniom.
Słowa kluczowe:
alija bet, syjonizm, Izrael, PalestynaBibliografia
„New York Herald Tribune”, 15.07.1948.
Google Scholar
„The Hollywood Reporter”, 2.07.1948.
Google Scholar
„The New York Times”, 15.07.1948.
Google Scholar
„The New York Times”, 4.07.1948.
Google Scholar
„Variety”, 7.07.1948.
Google Scholar
Avriel Ehud, Open the Gates! A Personal Story of „Illegal” Immigration to Israel, Atheneum, London 1975.
Google Scholar
Baker Peter, Exodus, „Films and Filming” 1961, t. 7, nr 9.
Google Scholar
Brown Hannah, Cine file, „The Jerusalem Post”, 7.02.2003.
Google Scholar
Brown Hannah, Doing it his way, „The Jerusalem Post”, 23.08.2002.
Google Scholar
Cain Kathleen S., Leon Uris. A Critical Companion, Greenwood, Westport – London 1998.
DOI: https://doi.org/10.5040/9798400678271
Google Scholar
Carmely Touvia, The Real Story of „Struma” or Breaking Down a 60 Years Old Conspiracy of Silence, Haifa 2002 (powielony wydruk komputerowy w zbiorach Jewish and National Library w Jerozolimie).
Google Scholar
Crowther Bosley, A Long „Exodus”. 3½ Hour Film Based on Uris’ Novel Opens, „The New York Times”, 16.12.1960.
Google Scholar
Crowther Bosley, Movie Study of Jewish-British Strife in Palestine, „Sword in the Desert”, at Criterion, „The New York Times”, 25.08.1949.
Google Scholar
Frantz Douglas, Catherine Collins, Death on the Black Sea. The Untold Story of the „Struma” and World War II’s Holocaust at Sea, Harper Perennial, New York 2003, s. 5-10, 112-120, 258-290.
Google Scholar
Goodman Walter, „Pillar of Fire”, One History of Israel, „The New York Times”, 5.12.1988.
Google Scholar
Gruber Ruth, Destination Palestine: The Story of the Haganah Ship „Exodus 1947”, Current Books, New York 1948.
Google Scholar
Gruber Ruth, Exodus 1947. The Ship that Launched a Nation, Union Square Press, New York – London 2007.
Google Scholar
Habas Bracha, The Gate Breakers, T. Yoseloff, New York – London 1963.
Google Scholar
Hadari Ze’ev Venia, Second Exodus. The Full Story of Jewish Illegal Immigration to Palestine, 1945-1948, Vallentine Mitchell, London 1991.
Google Scholar
Halamish Aviva, The Exodus Affair. Holocaust Survivors and the Struggle for Palestine, Syracuse University Press, London 1998.
Google Scholar
Halliwell Leslie, Halliwell’s Film Guide, Harper & Row Publishers, London – Glasgow – Toronto – Sydney – Auckland 1989, s. 326.
Google Scholar
Holden Stephen, War-Weary Immigrants Facing Another War, „The New York Times”, 7.02.2003.
Google Scholar
Holly David C., Exodus 1947, Naval Institute Press, Annapolis 1995.
Google Scholar
Horew Szai, Sefinot be-terem shahar. Sipuran shel sefinot ha’maapilim me „Vilus” ad „Kerav Emek Ayalon” (Dawning Ships. The Story of the Clandestine Immigration Ships From „Vilus” to „Ayalon Valley Battle”), Hefa 2004.
Google Scholar
Kimche Jon, David Kimche, The Secret Roads. The „Illegal” Migration of a People, 1938-1948, Secker & Warburg, London 1954.
Google Scholar
Liebreich Freddy, Britain’s Naval and Political Reaction to the Illegal Immigration of Jews to Palestine, 1945-1948, Routledge, London – New York 2005.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203309872
Google Scholar
Naor Mordechai, Haapala. Clandestine Immigration 1931-1948, Ministry of Defence Publishing House, Tel-Aviv 1987, s. 104-105.
Google Scholar
Ofer Dalia, Escaping the Holocaust. Illegal Immigration to the Land of Israel, 1939-1944, Oxford University Press, New York – Oxford 1990.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195063400.001.0001
Google Scholar
Ovendale Ritchie, The Origins of the Arab-Israeli Wars, Routledge, London – New York 1994, s. 194.
Google Scholar
Patek Artur, Wielka Brytania wobec Izraela w okresie pierwszej wojny arabsko-izraelskiej maj 1948 – styczeń 1949, „Historia Iagellonica”, Kraków 2002, s. 87-97.
Google Scholar
Patek Artur, Żydzi w drodze do Palestyny 1934-1944. Szkice z dziejów aliji bet – nielegalnej imigracji żydowskiej, Avalon, Kraków 2009.
Google Scholar
Roth Cecil, Geoffrey Wigoder, Raphael Posner, Louis Rabinowitz, Encyclopaedia Judaica, t. 16, Keter Publishing House, Jerusalem 1978, s. 10.
Google Scholar
Schwarberg Günther, Die letzte Fahrt der Exodus. Das Schiff das nicht ankommen sollte, Steidl, Göttingen 1988.
Google Scholar
Siebecke Horst, Operation Oase. Die wahre Geschichte der „Exodus”, List Paul Verlag, München 1984.
Google Scholar
The Holocaust, Israel, and the Jews. Motion Pictures in the National Archives, red. Ch. L. Gellert, National Archives Trust Fund Board, Washington 1989, s. 65-69.
Google Scholar
Torres Tereska, Ronny Loewy, Unerschrocken. Auf dem Weg nach Palästina Tereska Torres’ Filmtagebuch von 1947, Dumont Buchverlag, Köln – Berlin 2004, s. 40-45.
Google Scholar
Zertal Idith, From Catastrophe to Power. Holocaust Survivors and the Emergence of Israel, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 1998.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520921719
Google Scholar
Autorzy
Artur Patekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Historyk, zastępca dyrektora Instytutu Historii UJ, redaktor „Prac Historycznych” Zeszytów Naukowych UJ. Zajmuje się m.in. historią Bliskiego Wschodu w XX wieku oraz dziejami Polonii. Autor książki Władysław Szeybal: kadry z życia artysty (Kraków 2004).
Statystyki
Abstract views: 17PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Artur Patek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Artur Patek, Anna Korwin: między sceną a ekranem , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Artur Patek, Polscy aktorzy emigranci w powojennym filmie brytyjskim (do 1989 r.) , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego