Anna Korwin: między sceną a ekranem
Abstrakt
Anna Korwin jest brytyjską aktorką polskiego pochodzenia. Jej artystyczna osobowość najpełniej wyraziła się w teatrze, ale Korwin regularnie pojawiała się także w filmie i telewizji, gdzie wyspecjalizowała się w kreśleniu aktorskich miniatur. Wystąpiła m.in. w zrealizowanej przez BBC adaptacji Sagi rodu Forsyte’ów (reż. David Giles, 1967) Johna Galsworthy’ego. Znajomość kilku języków oraz kontynentalne pochodzenie predysponowały ją do ról postaci cudzoziemskich. Najważniejsze kreacje stworzyła już jako artystka dojrzała. Jest wśród nich tytułowa rola w monodramie o życiu i twórczości Marii Callas (według sztuki Jean-Yves’a Picqa), w którym nakreśliła interesujący psychologicznie wizerunek greckiej primadonny.
Słowa kluczowe:
Anna Korwin, Maria Callas, David Giles, John GalsworthyBibliografia
“Anna Korwin – Agences Artistiques”, http://www.agencesartistiques.com/artiste.cfm/30169-Anna-Korwin.html
Google Scholar
Antczak, Jerzy. 2009. Noce i dnie mojego życia. Warszawa: Axis Mundi.
Google Scholar
Bobka, Lesław. 1999. Dzień z życia Mrs Meszaros. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 28 V.
Google Scholar
Bobka, Lesław. 2002. Mrs Meszaros. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 11 II.
Google Scholar
Bobka, Lesław. 2010. Anna Korwin. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 22 VIII.
Google Scholar
Broncell, Zdzisław. 1985. Anna Korwin w “Paszporcie”. “Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 7 XI.
Google Scholar
Callaghan, Dympna. 1993. Shakespeare at the Fun Palace: Joan Littlewood, W: M. Novy (red.). Cross-Cultural Performances. Differences in Women’s Re-Visions of Shakespeare. Urbana: University of Illinois Press.
Google Scholar
Callow, Simon. 2010. My Life in Pieces. An Alternative Autobiography. London: Nick Hern.
Google Scholar
Coleman, Alix. 1981. Giving new life to old ghosts. “TV Times” 35.
Google Scholar
Coren, Michael. 1984. Theatre Royal. 100 years of Stratford East. London: Quartet.
Google Scholar
Daniluk, Justyna. 2011. Spektakl Marii Jastrzębskiej w POSK-u. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 24 III.
Google Scholar
Genome Project – Radio Times 1923-2009, http://genome.ch.bbc.co.uk/
Google Scholar
Getman, Michał. 1995. Anna Korwin w „La Nona”. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 4 XII.
Google Scholar
Goorney, Howard. 1981. The Theatre Workshop Story. London: Eyre Methuen.
Google Scholar
Greene, Harry. 1980. Theatre Workshop: visions and vicissitudes. From pioneering new techniques to West End success. “The Stage” 31 I.
Google Scholar
Interview with Anna Korwin (3), http://sounds.bl.uk/related-content/TRANSCRIPTS/024T- C1142X000218-0100A0.pdf
Google Scholar
Jeżewski, Bohdan O. (red.). 1958. Rocznik Polonii 1958-59. Londyn: Taurus.
Google Scholar
Krata, Weronika. 1994. Korwin: Callas. “Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” 23 II.
Google Scholar
Littlewood, Joan. 1994. Joan’s Book. Joan Littlewood’s Peculiar History As She Tells It. London: Methuen.
Google Scholar
London Theatre Record 1985. Twickenham: I. Herbert.
Google Scholar
London Theatre Record 1988. Twickenham: I. Herbert.
Google Scholar
London Theatre Record 1989. Twickenham: I. Herbert.
Google Scholar
Patek, Artur. 2004. Władysław Sheybal. Kadry z życia artysty. Kraków: Historia Iagellonica.
Google Scholar
Roberts, Peter. 1958. Celestina. “Plays and Players” 4.
Google Scholar
Theatre Record 1991. London: I. Herbert.
Google Scholar
Theatre Record 1995. London: I. Herbert.
Google Scholar
Wearing, John Peter. 1993. The London Stage 1950-1959: A Calendar of Plays and Players. Vol. I-II. Metuchen, N.J.-London: Scarecrow Press.
Google Scholar
Autorzy
Artur Patekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor w Instytucie Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego; zajmuje się m.in. historią Bliskiego Wschodu w XX w. oraz dziejami Polonii; autor książek m.in.: Birobidżan. Sowiecka ziemia obiecana? Żydowski Obwód Autonomiczny w ZSRR (1997), Wielka Brytania wobec Izraela w okresie pierwszej wojny arabsko-izraelskiej, maj 1948-styczeń 1949 (2002), Władysław Sheybal: kadry z życia artysty (2004), Żydzi w drodze do Palestyny 1934-1944. Szkice z dziejów aliji bet nielegalnej imigracji żydowskiej (2009), Polski cmentarz w Jerozolimie (2010).
Statystyki
Abstract views: 66PDF downloads: 155
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Artur Patek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Artur Patek, Polscy aktorzy emigranci w powojennym filmie brytyjskim (do 1989 r.) , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego