Charlie w Inkipo. Chaplin według Pierwszej Awangardy

Aleksander Wójtowicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Polska)

Abstrakt

Artyści z kręgu Pierwszej Awangardy postrzegali stworzoną przez Chaplina kreację Charliego przez pryzmat własnych założeń estetycznych i światopoglądowych. Widzieli w jego filmach znaczenia wykraczające poza walory komediowe, a Chaplinowska burleska nieoczekiwanie stawała się wykładnią sensów filozoficznych. Przygody trampa były dla nich figurą dylematów, które trapiły współczesnego człowieka – reifikowanego i degradowanego przez cywilizację owładniętą ideą wcielania w życie projektów modernizacyjnych. W ramach tych interpretacji Charlie bywał humanistą, anarchistą oraz tricksterem, który za pomocą strategii subwersji demaskował absurdalny charakter konwencji społecznych i kulturowych.


Słowa kluczowe:

Charlie Chaplin, trickster, pierwsza awangarda

Aragon Louis, Wieśniak paryski, tłum. A. Międzyrzecki, PIW, Warszawa 1971, s. 17.
  Google Scholar

Balázs Bela, Wybór pism, tłum. K. Jung, R. Porges, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1987, s. 235.
  Google Scholar

Bazin André, Charlie Chaplin, w: What is Cinema?: Volume 1, tłum. H. Gray, University of California Press, Berkeley 1967, s. 150-151.
  Google Scholar

Bonitzer Pascal, Le champ aveugle. Essais sur le réalisme au cinéma, Gallimard, Paris 1982, s. 49-50.
  Google Scholar

Cendrars Blaise, Charlie, w: tegoż, Co jak co, tłum. J. Giszczak, Noir sur Blanc, Warszawa 2003, s. 189-190.
  Google Scholar

Cendrars Blaise, L’abc du cinéma, w: Tout autour d’ajourdhui, vol. 7, textes présentés et annotés par J.-C. Flückiger, Les Éditions Denoël, Paris 1986, s. 144.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Cinema 1: The Movement-Image, tłum. H. Tomlinson, B. Habberjam, University of Minnesota Press, Minneapolis 2003, s. 169.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, X muza. Zagadnienia estetyczne kina, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1957, s. 67, 69.
  Google Scholar

Koschany Rafał, Chaplin jako Charlie. Od figury kina do figury poetyckiej, „Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37-38.
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975, s. 129.
  Google Scholar

Kurek Jalu, S.O.S. (Zbaw nasze dusze!), Zwrotnica, Kraków 1927, s. 30-31.
  Google Scholar

Miłosz Czesław, „Pożegnanie Inkipo”, „Tygodnik Powszechny” z 27 lipca 2003.Shi David E., Transatlantic Visions: The Impact of the American Cinema Upon the Franch Avant-Garde, 1918-1924, „Journal of Popular Culture” 1981, nr 4, s. 583.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0022-3840.1981.00583.x   Google Scholar

Sheppard Richard, Tricksters, Carnival and the Magical Figures of Dada Poetry, w: Modernism – Dada – Postmodernism, Northwestern University Press, Evanston 2000, s. 292.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Chaplin w „Światłach miasta”, w: Romans z X Muzą, Teksty filmowe z lat 1917-1976, wyb., kom. i red. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2007, s. 198.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Kino „Apollo”: „Gorączka złota”, w: Romans z X Muzą, Teksty filmowe z lat 1917-1976, wyb., kom. i red. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2007, s. 144.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Romans z X Muzą. Teksty filmowe z lat 1917-1976, wyb., kom. i red. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2007, s. 188.
  Google Scholar

Soupault Philippe, Note 1 sur le cinéma, „SIC”, III, 1918, nr 25.
  Google Scholar

Stern Anatol, Charlie Chaplin i ja, w: Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959, s. 44-46.
  Google Scholar

Stern Anatol, Polska myszeis kinematograficzna, w: Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959, s. 154.
  Google Scholar

Stern Anatol, Tajemnica Charlie Chaplina, w: Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959, s. 39-41.
  Google Scholar

Stern Anatol, Aleksander Wat, Prymitywiści do narodów świata i do polski, w: A. Wat, Pisma zebrane, t. 5, Publicystyka, oprac. K. Pietrych, Czytelnik, Warszawa 2008, s. 7.
  Google Scholar

Wat Aleksander, Bezrobotny Lucyfer, w: Bezrobotny Lucyfer i inne opowiadania, wstęp W. Bolecki, wyb. i oprac. W. Bolecki, J. Zieliński, Czytelnik, Warszawa 1993, s. 101-102.
  Google Scholar

Wat Aleksander, Charlie Chaplin, w: Pisma zebrane, t. 5, Publicystyka, oprac. K. Pietrych, Czytelnik, Warszawa 2008, s. 25.
  Google Scholar

Ważyk Adam, Borges i inni, w: Eseje literackie, PIW, Warszawa 1982, s. 297.
  Google Scholar

Ważyk Adam, Dziwna historia awangardy, w: Eseje literackie, PIW, Warszawa 1982, s. 336.
  Google Scholar

Ważyk Adam, Kwestia gustu, w: Eseje literackie, PIW, Warszawa 1982, s. 73-75.
  Google Scholar

Ważyk Adam, Pożegnanie Inkipo, w: Wiersze wybrane, Czytelnik, Warszawa 1982, s. 179.
  Google Scholar

Žižek Slavoj, Enjoy your Symptom! Jacques Lacan in Hollywood and Out, Routledge, New York 2001, s. 1-2.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-06-30

Cited By / Share

Wójtowicz, A. (2010) „Charlie w Inkipo. Chaplin według Pierwszej Awangardy”, Kwartalnik Filmowy, (70), s. 6–14. doi: 10.36744/kf.3054.

Autorzy

Aleksander Wójtowicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Polska

Adiunkt w Zakładzie Literatury Współczesnej Instytutu Filologii Pol­skiej UMCS. Autor monografii „Cogito” i „sej­smograf podświadomości”. Proza Pierwszej Awangardy (w druku).



Statystyki

Abstract views: 17
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Aleksander Wójtowicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.