The Unreliable Narrator in Feature Film

Jacek Ostaszewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The author presents the function of an unreliable narrator in feature films, in the context of the definition proposed by Wayne C. Booth (in The Rhetoric of Fiction, 1961). Booth considers the constitutive characteristic of the unreliable narrator in literature to be the distance that gradually opens between the author and the narrator. The gradual loss of trust towards the storyteller invites the reader to evaluate his attitude. When the narrator turns out to be completely untrustworthy, the entire effect of the text is transformed. Ostaszewski lists a number of films that feature unreliable narrators, and shows different versions of this type of narration. Irony turns out to be the key element in understanding untrustworthiness in contemporary film. Identifying the unreliable narrator is a means through which one can integrate events present in the film into a coherent and logical construction.


Keywords:

Wayne C. Booth, irony, unreliable narrator

Abrams Jerold J., Space, Time, and Subjectivity in Neo-Noir Cinema, w: The Philosophy of Neo-Noir, red. M. T. Conard. The University Press of Kentucky, Lexington 2007, s. 10.
  Google Scholar

Bielik-Robson Agata, Ironia, tragedia, wspólnota: Richard Rorty w oczach barbarzyńcy, w: Agata Bielik-Robson, Pytania o współczesną formułę duchowości, Universitas, Kraków 2000, s. 218-222.
  Google Scholar

Booth Wayne Clayson, Rodzaje narracji, w: Narratologia, red. M. Głowiński, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004, s. 221-222, 224-225.
  Google Scholar

Bordwell David, Procesy poznawcze a rozumienie. Widzenie i zapominanie w „Mildred Pierce”, „Kwartalnik Filmowy”, 1995, nr 11, s. 28.
  Google Scholar

Bordwell David, The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies, University of California Press, Berkeley 2006, s. 82.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520932326   Google Scholar

Branigan Edward, Narrative Comprehension and Film, London & New York: Routledge 1992, s. 101-104.
  Google Scholar

Curie Gregory, Image and Mind: Film, Philosophy and Cognitive Scence, Cambridge University Press, Cambridge 1995, s. 261, 267-280.
  Google Scholar

Eco Umberto, Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, „Przekazy i Opinie”, 1990, nr 1-2, s. 26.
  Google Scholar

Eco Umberto, Ironia intertekstualna i poziomy lektury, w: Eco Umberto, O literaturze, tłum. J. Ugniewska, A. Wasilewska, WWA Muza, Warszawa 2003, s. 199, 217-218.
  Google Scholar

Elsaesser Thomas, Was wäre, wenn du schon tot bist? Vom ‚postmodernen’ zum ‚post-mortem’- Kino am Beispiel von Christophers Nolans MEMENTO, w: ZeitSprünge. Wie Filme Geschichte(n) erzählen, red. C. Rüffert, I. Schenk, K.-H. Schmid, A. Tews, Bertz, Berlin 2004, s. 119-120, 124.
  Google Scholar

Helman Alicja, „Zezowate szczęście”. Między biegunami interpretacji, „Kwartalnik Filmowy”, 1997, nr 17, s. 68-76.
  Google Scholar

Łaguna Piotr, Ironia jako postawa i jako wyraz (z zagadnień teoretycznych ironii,Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984, s. 22.
  Google Scholar

Man Paul de, Retoryka czasowości, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Znak, Kraków 2006, s. 394.
  Google Scholar

Martinez Matias, M. Scheffel, Einführung in die Erzähltheorie, München 2000, s. 100-101.
  Google Scholar

McHale Brian, Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty, w: Postmodernizm, Antologia, red. R. Nycz, Wyd. Baran i Suszczyński, Kraków 1996, s. 347, 349-350.
  Google Scholar

Muecke Daglas Colin, Ironia: podstawowe klasyfikacje, w: Ironia, red. M. Głowiński, Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2002, s. 45-47.
  Google Scholar

Nünning Anagar, „Unreliable Narration” zur Einführung, w: Unreliable Narration: Studien zur Thoerie und Praxis unglaubwürdigen Erzählens in der englischsprachigen Erzählliteratur, red. A. Nünning, C. Surkamp, B. Zerweck, Trier 1998, s. 3-39.
  Google Scholar

Ostaszewski Jacek, „Podejrzani” Bryana Singera. Przypadek kłamstwa narracyjnego, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 46, s. 26-42.
  Google Scholar

Ostaszewski Jacek, Czas, pamięć i tożsamość – analiza „Memento” Nolana, w: Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury? red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008, s. 307-326.
  Google Scholar

Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema, red. Warren Buckland, Wiley-Blackwell Publishing, Oxford 2009.
  Google Scholar

Sandauer Artur, Samobójstwo Mitrydatesa, w: Artur Sandauer, Pisma zebrane, tom 2, Czytelnik, Warszawa 1985, s. 479, 481, 490-491, 494-495.
  Google Scholar

Schweinitz Jörg, Multiple Logik filmischer Perspektivierung. Fokalisierung, narrative Instanz und wahnsinnige Liebe, „Montage/av” 2007, nr 16/1, s. 87-89.
  Google Scholar

Seymor Chatman, Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film, Cornell University Press, Ithaca 1990, s. 131-132.
  Google Scholar

Smith Murray, Zaangażowanie widza w postać, w: Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski, Wyd. Baran i Suszczyński, Kraków 1999, s. 210-247.
  Google Scholar

Stam Robert, R. Burgoyne, S. Flitterman-Lewis, New Vocabularies in Film Semiotics, London & New York: Routledge 1992, s. 87-88.
  Google Scholar

Thompson Kristin, Breaking the Glass Armour: Neoformalist Film Analysis, Princeton University Press, Princeton 1988, s. 150-151.
  Google Scholar

Vargas Llosa Mario, Prawda kłamstw, w: Mario Vargas Llosa, Prawda kłamstw: Eseje o literaturze, Rebis, Poznań 1999, s. 10.
  Google Scholar

Yamada Marc, Adapting Akutagawa: Kurosawa’s „Rashômon” and the Problem of Narration, „The Film Journal” 2004, Issue 9 (July).
  Google Scholar


Published
2010-12-31

Cited by

Ostaszewski, J. (2010) “The Unreliable Narrator in Feature Film”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), pp. 60–74. doi: 10.36744/kf.3018.

Authors

Jacek Ostaszewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Kierownik Zakładu Teorii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor prac z zakresu kognitywnej teorii filmu: Film i poznanie. Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu (1999) i Rozumienie opowiadania fil­mowego (1999); współautor podręcznika Historia myśli filmowej (2007). Jako teoretyk filmu intere­suje się obecnie zagadnieniami narracji filmowej we współczesnym kinie.



Statistics

Abstract views: 99
PDF downloads: 45


License

Copyright (c) 2010 Jacek Ostaszewski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.