The Unreliable Narrator in Feature Film
Abstract
The author presents the function of an unreliable narrator in feature films, in the context of the definition proposed by Wayne C. Booth (in The Rhetoric of Fiction, 1961). Booth considers the constitutive characteristic of the unreliable narrator in literature to be the distance that gradually opens between the author and the narrator. The gradual loss of trust towards the storyteller invites the reader to evaluate his attitude. When the narrator turns out to be completely untrustworthy, the entire effect of the text is transformed. Ostaszewski lists a number of films that feature unreliable narrators, and shows different versions of this type of narration. Irony turns out to be the key element in understanding untrustworthiness in contemporary film. Identifying the unreliable narrator is a means through which one can integrate events present in the film into a coherent and logical construction.
Keywords:
Wayne C. Booth, irony, unreliable narratorReferences
Abrams Jerold J., Space, Time, and Subjectivity in Neo-Noir Cinema, w: The Philosophy of Neo-Noir, red. M. T. Conard. The University Press of Kentucky, Lexington 2007, s. 10.
Google Scholar
Bielik-Robson Agata, Ironia, tragedia, wspólnota: Richard Rorty w oczach barbarzyńcy, w: Agata Bielik-Robson, Pytania o współczesną formułę duchowości, Universitas, Kraków 2000, s. 218-222.
Google Scholar
Booth Wayne Clayson, Rodzaje narracji, w: Narratologia, red. M. Głowiński, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004, s. 221-222, 224-225.
Google Scholar
Bordwell David, Procesy poznawcze a rozumienie. Widzenie i zapominanie w „Mildred Pierce”, „Kwartalnik Filmowy”, 1995, nr 11, s. 28.
Google Scholar
Bordwell David, The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies, University of California Press, Berkeley 2006, s. 82.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520932326
Google Scholar
Branigan Edward, Narrative Comprehension and Film, London & New York: Routledge 1992, s. 101-104.
Google Scholar
Curie Gregory, Image and Mind: Film, Philosophy and Cognitive Scence, Cambridge University Press, Cambridge 1995, s. 261, 267-280.
Google Scholar
Eco Umberto, Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, „Przekazy i Opinie”, 1990, nr 1-2, s. 26.
Google Scholar
Eco Umberto, Ironia intertekstualna i poziomy lektury, w: Eco Umberto, O literaturze, tłum. J. Ugniewska, A. Wasilewska, WWA Muza, Warszawa 2003, s. 199, 217-218.
Google Scholar
Elsaesser Thomas, Was wäre, wenn du schon tot bist? Vom ‚postmodernen’ zum ‚post-mortem’- Kino am Beispiel von Christophers Nolans MEMENTO, w: ZeitSprünge. Wie Filme Geschichte(n) erzählen, red. C. Rüffert, I. Schenk, K.-H. Schmid, A. Tews, Bertz, Berlin 2004, s. 119-120, 124.
Google Scholar
Helman Alicja, „Zezowate szczęście”. Między biegunami interpretacji, „Kwartalnik Filmowy”, 1997, nr 17, s. 68-76.
Google Scholar
Łaguna Piotr, Ironia jako postawa i jako wyraz (z zagadnień teoretycznych ironii,Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984, s. 22.
Google Scholar
Man Paul de, Retoryka czasowości, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Znak, Kraków 2006, s. 394.
Google Scholar
Martinez Matias, M. Scheffel, Einführung in die Erzähltheorie, München 2000, s. 100-101.
Google Scholar
McHale Brian, Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty, w: Postmodernizm, Antologia, red. R. Nycz, Wyd. Baran i Suszczyński, Kraków 1996, s. 347, 349-350.
Google Scholar
Muecke Daglas Colin, Ironia: podstawowe klasyfikacje, w: Ironia, red. M. Głowiński, Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2002, s. 45-47.
Google Scholar
Nünning Anagar, „Unreliable Narration” zur Einführung, w: Unreliable Narration: Studien zur Thoerie und Praxis unglaubwürdigen Erzählens in der englischsprachigen Erzählliteratur, red. A. Nünning, C. Surkamp, B. Zerweck, Trier 1998, s. 3-39.
Google Scholar
Ostaszewski Jacek, „Podejrzani” Bryana Singera. Przypadek kłamstwa narracyjnego, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 46, s. 26-42.
Google Scholar
Ostaszewski Jacek, Czas, pamięć i tożsamość – analiza „Memento” Nolana, w: Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury? red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008, s. 307-326.
Google Scholar
Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema, red. Warren Buckland, Wiley-Blackwell Publishing, Oxford 2009.
Google Scholar
Sandauer Artur, Samobójstwo Mitrydatesa, w: Artur Sandauer, Pisma zebrane, tom 2, Czytelnik, Warszawa 1985, s. 479, 481, 490-491, 494-495.
Google Scholar
Schweinitz Jörg, Multiple Logik filmischer Perspektivierung. Fokalisierung, narrative Instanz und wahnsinnige Liebe, „Montage/av” 2007, nr 16/1, s. 87-89.
Google Scholar
Seymor Chatman, Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film, Cornell University Press, Ithaca 1990, s. 131-132.
Google Scholar
Smith Murray, Zaangażowanie widza w postać, w: Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski, Wyd. Baran i Suszczyński, Kraków 1999, s. 210-247.
Google Scholar
Stam Robert, R. Burgoyne, S. Flitterman-Lewis, New Vocabularies in Film Semiotics, London & New York: Routledge 1992, s. 87-88.
Google Scholar
Thompson Kristin, Breaking the Glass Armour: Neoformalist Film Analysis, Princeton University Press, Princeton 1988, s. 150-151.
Google Scholar
Vargas Llosa Mario, Prawda kłamstw, w: Mario Vargas Llosa, Prawda kłamstw: Eseje o literaturze, Rebis, Poznań 1999, s. 10.
Google Scholar
Yamada Marc, Adapting Akutagawa: Kurosawa’s „Rashômon” and the Problem of Narration, „The Film Journal” 2004, Issue 9 (July).
Google Scholar
Authors
Jacek Ostaszewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Kierownik Zakładu Teorii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor prac z zakresu kognitywnej teorii filmu: Film i poznanie. Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu (1999) i Rozumienie opowiadania filmowego (1999); współautor podręcznika Historia myśli filmowej (2007). Jako teoretyk filmu interesuje się obecnie zagadnieniami narracji filmowej we współczesnym kinie.
Statistics
Abstract views: 99PDF downloads: 45
License
Copyright (c) 2010 Jacek Ostaszewski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Jacek Ostaszewski, The Concept of Embodied Cognition in Cognitive Film Theory , Kwartalnik Filmowy: No. 119 (2022): (New) Film Theory
- Jacek Ostaszewski, The Concept of Haptic Perception in Film Theory , Kwartalnik Filmowy: No. 127 (2024): Empirical Film Studies
- Jacek Ostaszewski, Subjective Techniques in Feature Films , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs