Powtórzenie. Próba etnografii eksperymentalnej
Abstrakt
Autor poszukuje wspólnego mianownika dla filmów Piotra Borowskiego Koniec pieśni (2007) i Jagny Knittel Takich pieśni sobie szukam (2008), które swoją konstrukcją i sposobem narracji odbiegają od klasycznych filmów dokumentalnych i etnograficznych, prezentując skrajnie subiektywistyczny obraz rzeczywistości. Filmy te Ciarka próbuje wpisać w Kierkegaardowski model powtórzenia.
Słowa kluczowe:
powtórzenie, Piotr Borowski, Jagna Knittel, Søren KierkegaardBibliografia
Barthes Roland, Światło obrazu, Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Warszawa 2008, s. 41.
Google Scholar
Baudrillard Jean, Sztuka znikania, tłum. O. i W. Kubińscy, „Kresy”, nr 42-43.
Google Scholar
Ciarka Ryszard, Film etnograficzny i problem narracji. Twórczość Jacka Olędzkiego (1933-2004), „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 47-48.
Google Scholar
Ciarka Ryszard, Widzieć, odczuwać, myśleć. Rozmowa z Jackiem Olędzkim, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1992, nr 3-4.
Google Scholar
Freeman Derek, Margaret Mead and Samoa: The Making and Unmaking of an Anthropological Myth, Harward University Press 1983.
Google Scholar
Jazdon Mikołaj, Dokumentalne powroty, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 34, s. 126-137.
Google Scholar
Kierkegaard Soren, Powtórzenie. Próba psychologii eksperymentalnej, w: tegoż, Powtórzenie. Przedmowy, tłum. B. Świderski, ABW, Warszawa 2000.
Google Scholar
Orans Martin, Not Even Wrong. Margaret Mead, Derek Freeman, and The Samoans, Chandler and Sharp Publishers, Inc. Navato, California 1996.
Google Scholar
Toeplitz Krzysztof Teodor, Kierkeegard, Warszawa 1980, s. 143-144.
Google Scholar
Autorzy
Ryszard Ciarkakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Etnograf, antropolog kultury, artysta wizualny, redaktor „Kwartalnika Filmowego” w Instytucie Sztuki PAN.
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Ryszard Ciarka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ryszard Ciarka, Wyparte obrazy – odnalezione sensy. O skutkach oglądania dzieła filmowego raz jeszcze , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki