Lisandro Alonso – luki filmowego realizmu
Abstrakt
Tematem eseju jest twórczość argentyńskiego reżysera Lisandra Alonso, autora takich filmów jak: La Libertad, Los Muertos, Fantasma i Liverpool. Autor artykułu analizuje specyfikę filmowego stylu artysty, koncentrując się na różnorodnych formach ekranowego realizmu. Najpierw stara się prześledzić potencjalnych protoplastów Alonsa, konfrontując poetykę argentyńskiego twórcy z modelami realizmu typowymi dla Roberta Bressona, Béli Tarra i Chantal Akerman. Twierdzi, że reżyser aktualizuje Bressonowską koncepcję kinematografu, czyli wizję premélièsowskiego filmu, pozbawionego konwencjonalnej emocjonalności, odległego od kinowego spektaklu i przywiązanego do „dokumentalnej” faktury opowiadania. Z drugiej strony Syska podkreśla, że Bresson uogólnia i syntetyzuje, odbierając bohaterom niepowtarzalność, podczas gdy Alonso nadaje postaciom walor unikatowości, a proponowany przez reżysera realizm pozostaje najczystszy, służebny wobec pejzażu i postaci-aktora. Autor zaznacza także stosowane przez Alonsa techniki dystansacyjne, eliptyczność fabularną, unikanie puent i specyficzny charakter subiektywizmu niewyrastającego poza ramy klasycznie ujętych norm narracji obiektywnej (analiza sceny snu z filmu La Libertad). Autor obszerny fragment poświęca także analizie stosunków temporalnych w filmach Alonsa, stosując roboczą kategorię czasu teraźniejszego – niedokonanego.
Słowa kluczowe:
Lisandro Alonso, Robert Bresson, realizmBibliografia
http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/5-11815-2008-10-31.html (dostęp: 23.02.2010); tłum. za: Z. Ścisłowska, Filmowe obrazy czasu w twórczości Lisandro Alonso, praca magisterska napisana pod opieką Grażyny Stachówny w Instytucie Sztuk Audiowizualnych, Kraków 2009, s. 33-34.
Google Scholar
http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/5-2620-2006-05-23.html (dostęp 23.02.2010).
Google Scholar
Autorzy
Rafał Syskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Adiunkt habilitowany w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Pracę doktorską poświęcił zjawisku przemocy w kinie, a rozprawę habilitacyjną - twórczości Roberta Altmana. Jest autorem kilku książek, m.in. Film i przemoc. Sposoby obrazowania przemocy w kinie (2003), Poezja obrazu. Filmy Theo Angelopoulosa (2008), Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana (2008), oraz współredaktorem Historii kina (t. I, 2009).
Statystyki
Abstract views: 39PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Rafał Syska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.