Zamknięte przestrzenie Billa Violi
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony wybranym aspektom twórczości Billa Violi. Pitrus skupia uwagę na instalacjach immersywnych, które amerykański artysta realizował przede wszystkim w latach 80. Miały one szczególny charakter, bowiem łączyły medium wideo z aranżacją przestrzeni pozwalającej widzom zanurzyć się w rodzaju alternatywnej rzeczywistości. Prace Billa Violi są zanurzone zarówno w tradycji sztuki europejskiej, jak i w filozofii oraz estetyce Dalekiego Wschodu. Dlatego ich interpretacja wymaga sięgnięcia każdorazowo po nieco inne narzędzia. Jednak z drugiej strony ten nurt w twórczości Violi cechuje się konsekwencją i powtarzalnością niektórych motywów. Artykuł jest pierwszą kompleksową prezentacją immersywnych instalacji artysty, które są nie tylko rzadko wystawiane, ale także nieczęsto omawiane przez krytykę.
Słowa kluczowe:
Bill Viola, sztuka wideo, sztuka amerykańskaBibliografia
Barthes Roland, Przyjemność tekstu, tłum. A. Lewańska, Warszawa: Wydawnictwo KR 1997. Ettl Thomas, The Sleepers, w: Bill Viola, Europäische Einsichten / EuropeanInsights, red. Rolf Lauter, Museum für Moderne Kunst / Prestel Pub, Frankfurt, May 1999, s. 291.
Google Scholar
Francisco Goya (katalog wystawy), Museo d’Arte Moderna della Città di Lugano, Lugano, Villa Malpensata 1996, s. 70.
Google Scholar
Hierholzer Michael, The Veiling, w: Bill Viola, Europäische Einsichten / EuropeanInsights, red. Rolf Lauter, Museum für Moderne Kunst / Prestel Pub, Frankfurt, May 1999, s. 201.
Google Scholar
Laozi, Tao Te Ching, tłum. W. P. P. Zieliński, Segment, Poznań, 2009, s. 38.
Google Scholar
Pitrus Andrzej, Tylko jedno wspomnienie. Próba autobiografii bez narracji w pracach Billa Violi, „Kwartalnik Filmowy“ 2011, nr 73, ss. 200-205.
Google Scholar
Reck Hans Ulrich, He Weeps for You, w: Bill Viola, Europäische Einsichten / EuropeanInsights, red. R. Lauter, Museum für Moderne Kunst / Prestel, Frankfurt, May1999, s. 109.
Google Scholar
Viola Bill, Reason for Knocking At an Empty House, Writings 1973-1994, The MIT Press, Anthony d’Offay Gallery, London-Cambridge 1995.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Pitruskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor nauk humanistycznych w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się kinem współczesnym, a także reklamą, grami wideo oraz sztuką nowych mediów. W 2012 r. ukazał się tom zbiorowy pod jego redakcją: Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej. Obecnie pracuje nad monografią artysty wideo Billa Violi.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Andrzej Pitrus
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.