„Noc Świętego Wawrzyńca”. Cienie (zapomnianych) przodków
Abstrakt
Autorka analizuje Noc świętego Wawrzyńca (Notte di San Lorenzo, reż. P. i V. Taviani, 1982), umieszczając film w kontekście innych włoskich produkcji łączących problematykę wojennych doświadczeń Włochów oraz perspektywę dziecka. Autorka wskazuje na obecne w filmie wątki religijne i mitologiczne, a także podejmuje próbę interpretacji dziecięcej perspektywy przyjętej w filmie – zabieg ten wpływa bowiem nie tylko na oniryczno-baśniową tonację filmu, ale niesie zarazem istotne konsekwencje dla jego wymowy. Przefiltrowanie wydarzeń z czasów II wojny światowej przez pryzmat świadomości dziecka prowadzi w istocie do wizji odkonkretnionej. Czyżby Taviani sugerowali w ten sposób, że w Italii lat 80. II wojna światowa była dla Włochów historią równie odległą, co starożytne mity i tylko w takiej formule mogła być zrozumiana? A może wręcz przeciwnie – charakter legendy nadany wojennym wydarzeniom ma wskazywać na trwałość tego konfliktu w zbiorowej pamięci i jej istotność dla włoskiego dziedzictwa kulturowego?
Słowa kluczowe:
Paolo i Vittorio Taviani, II wojna światowa, kino włoskieBibliografia
Brunetta, Gian Pier. 1995. Cent’Anni di cinema italiano. Roma – Bari: Laterza.
Google Scholar
Mida, Massimo. 1947. Per un film sui partigiani. „Charlie Chaplin”. nr 5.
Google Scholar
Sorlin, Pierre. 1980. The Film in History: Restaging the Past. Oxford: Blackwell.
Google Scholar
Autorzy
Anna Miller-Klejsakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Absolwentka filmoznawstwa oraz filologii włoskiej; doktorantka w Instytucie Kultury Współczesnej UŁ; współredaktorka tomu Od Boccaccia do Tabucchiego. Adaptacje literatury włoskiej (2012). W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii włoskiego kina.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Anna Miller-Klejsa
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Miller-Klejsa, „Lost in translation”, czyli co się kryje między słowami pokrytymi patyną historii , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Anna Miller-Klejsa, Filmowe igrzyska Sienkiewiczem podszyte, czyli „Quo Vadis” na dużym ekranie , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy