„Noc Świętego Wawrzyńca”. Cienie (zapomnianych) przodków

Anna Miller-Klejsa

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Autorka analizuje Noc świętego Wawrzyńca (Notte di San Lorenzo, reż. P. i V. Taviani, 1982), umieszczając film w kontekście innych włoskich produkcji łączących problematykę wojennych doświadczeń Włochów oraz perspektywę dziecka. Autorka wskazuje na obecne w filmie wątki religijne i mitologiczne, a także podejmuje próbę interpretacji dziecięcej perspektywy przyjętej w filmie – zabieg ten wpływa bowiem nie tylko na oniryczno-baśniową tonację filmu, ale niesie zarazem istotne konsekwencje dla jego wymowy. Przefiltrowanie wydarzeń z czasów II wojny światowej przez pryzmat świadomości dziecka prowadzi w istocie do wizji odkonkretnionej. Czyżby Taviani sugerowali w ten sposób, że w Italii lat 80. II wojna światowa była dla Włochów historią równie odległą, co starożytne mity i tylko w takiej formule mogła być zrozumiana?  A może wręcz przeciwnie – charakter legendy nadany wojennym wydarzeniom ma wskazywać na trwałość tego konfliktu w zbiorowej pamięci i jej istotność dla włoskiego dziedzictwa kulturowego?


Słowa kluczowe:

Paolo i Vittorio Taviani, II wojna światowa, kino włoskie

Brunetta, Gian Pier. 1995. Cent’Anni di cinema italiano. Roma – Bari: Laterza.
  Google Scholar

Mida, Massimo. 1947. Per un film sui partigiani. „Charlie Chaplin”. nr 5.
  Google Scholar

Sorlin, Pierre. 1980. The Film in History: Restaging the Past. Oxford: Blackwell.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Miller-Klejsa, A. (2013) „«Noc Świętego Wawrzyńca». Cienie (zapomnianych) przodków”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 133–144. doi: 10.36744/kf.2773.

Autorzy

Anna Miller-Klejsa 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Absolwentka filmoznawstwa oraz filologii włoskiej; doktorantka w Insty­tucie Kultury Współczesnej UŁ; współredaktorka tomu Od Boccaccia do Tabucchiego. Adaptacje literatury włoskiej (2012). W kręgu jej zaintere­sowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii włoskiego kina.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Anna Miller-Klejsa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.