Pasolini – utopie i obsesje
Abstrakt
Recenzja książki Piotra Kletowskiego Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa (2013). To pierwsza na polskim gruncie tak obszerna i wyczerpująca monografia reżysera uważanego za jednego z najwybitniejszych artystów kina światowego. Autorka koncentruje uwagę na metodzie badawczej Kletowskiego, który uwzględniając różne aspekty twórczej aktywności Pasoliniego (zwłaszcza dotyczące filmu i literatury), szuka równowagi między spójnością estetyczną i filozoficzną jego dzieł a immanentnymi paradoksami oraz sprzecznościami, które budują ich dynamikę. Toteż najważniejszym kluczem interpretacyjnym staje się tu dialektyka myśli chrześcijańskiej i marksizmu.
Słowa kluczowe:
Piotr Kletowski, Pier Paolo Pasolini, myśl chrześcijańska, marksizmBibliografia
Kletowski, Piotr. 2013. Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Google Scholar
Autorzy
Teresa Rutkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.
Statystyki
Abstract views: 236PDF downloads: 36
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Teresa Rutkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy