Marek Majer Libkow. Producent-pasjonat

Roman Włodek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Historii, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Marek Libkow (ur. 1890, Widujce; zm. 1948, Nowy Jork) był najambitniejszym producentem polskiego kina w międzywojniu. Urodził się w rodzinie żydowskiej. Pierwsze doświadczenia filmowe zdobywał w kinematografii rosyjskiej, do Polski przybył w okresie I wojny światowej. Od 1922 r. pracował w kolejnych zakładanych przez siebie spółkach. Produkował głównie filmy ukazujące walkę Polaków o odzyskanie niepodległości: Przedwiośnie, Na Sybir i Rok 1914 w reżyserii Henryka Szaro oraz Młody las, Róża, Kościuszko pod Racławicami reżyserowane przez Józefa Lejtesa. Wyprodukował też film religijny Pod Twoją obronę – największy sukces kasowy międzywojnia. Po wybuchu II wojny światowej Libkow wyjechał do USA. Próbował zainteresować producentów amerykańskich wydarzeniami w okupowanej Polsce. W Hollywood był konsultantem filmu None Shall Escape (1944) – pierwszego obrazu, w którym pokazano mordowanie Żydów przez Niemców. Samodzielne próby działań produkcyjnych tak w Hollywood, jak i w Nowym Jorku nie przyniosły efektów.


Słowa kluczowe:

Marek Libkow, okres międzywojenny, produkcja filmowa

Dękierowski, S., Wspomnienia (cz. IV), „Iluzjon” 1984, nr 4.
  Google Scholar

Ford, K., Korespondencja z Paryża. Czy film polski zdobędzie rynek francuski?, „Wiadomości Filmowe” 1939, nr 15.
  Google Scholar

Gross, N., Film żydowski w Polsce, tłum. A. Ćwiakowska, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2002.
  Google Scholar

Hays, R. E., Hollywood Full of Technical Advisers to Guide Producers, „The Seattle Times”, 28.11.1943.
  Google Scholar

Jabłonkówna, L., Córka generała Pankratowa, „Wiadomości Literackie” 1935, nr 4.
  Google Scholar

Jabłonkówna, L., Młody las, „Wiadomości Literackie” 1935, nr 4.
  Google Scholar

Jabłonkówna, L., Róża, „Wiadomości Literackie” 1936, nr 22.
  Google Scholar

Lec, S. J., O cenzurze filmu „Kościuszko pod Racławicami”, „Szpilki” 1938, nr 19.
  Google Scholar

Lewandowski, J. F., 100 filmów polskich, Videograf II, Katowice 1997.
  Google Scholar

Piątkowski, B., Jarmark X Muzy. Film polski w latach 1900-1945, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1975.
  Google Scholar

Pobóg-Grabowska, I., 5 nowych filmów polskich, „Kino” 1935, nr 1.
  Google Scholar

Romin, S., Teratolgia, literatura i filmy, „Kino Teatr” 1930, nr 7-8.
  Google Scholar

Semilski, J., Toeplitz, J., Owoc zakazany, Dyskusyjny Klub Filmowy „Kinematograf”, Kraków 1987.
  Google Scholar

Siemieńska, E., Hipoteza inspiracji filmowych w „Róży” Stefana Żeromskiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 1963.
  Google Scholar

Stanley, F., Monogram Bids for the Big League, „New York Times”, 26.09.1943.
  Google Scholar

Stern, A., Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
  Google Scholar

Szumiacki, B., Sowieckie kino, „Wiadomości Filmowe” 1935, nr 7.
  Google Scholar

Toeplitz, J., Historia sztuki filmowej, III: 1928-1933, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
  Google Scholar

Zahorska, A., Moi rodzice rozwodzą się, „Kultura” 1939, nr 6.
  Google Scholar

Zahorska, S., Kronika filmowa, „Wiadomości Literackie” 1931, nr 16.
  Google Scholar

Zajiček, E., Polska produkcja filmowa. Problem rentowności, Uniwersytet Śląski, Katowice 1983.
  Google Scholar

Zajiček, E., Poza ekranem. Kinematografia polska 1918-1991, Filmoteka Narodowa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1992.
  Google Scholar

Zajiček, E., Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej. Tom 1: Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896-1939, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, Łódź 2008.
  Google Scholar

Żeromski, S., Róża. Dramat niesceniczny, Czytelnik, Warszawa 1975.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Włodek, R. (2015) „Marek Majer Libkow. Producent-pasjonat”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 181–201. doi: 10.36744/kf.2294.

Autorzy

Roman Włodek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Historii, Polska Akademia Nauk Polska

Filmoznawca; pracuje w Zakła­dzie Polskiego Słownika Biograficznego Instytutu Historii PAN. Zajmuje się historią filmu polskiego, żydowskiego, biografistyką oraz tematyką polo­nijną. Autor haseł i artykułów biograficznych m.in. w Encyklopedii Krakowa (2000), Encyklopedii kina (2003) i Polskim słowniku biograficznym (od 2004). Publikował w pracach zbiorowych, m.in. w Galicyjskich spotkaniach (2004, 2005, 2007), Autorach filmu polskiego (2004, 2007), Gefilte film (2008, 2009), a ponadto m.in. w „Dialogu”, „Kinie”, „Midraszu” i „Pamiętniku Teatralnym”. Autor książek Na początku było „Le’chajim”. Bar­dzo krótka historia kina żydowskiego (2013) i 100 lat Marzenia. Historia kina w Tarnowie (2013) oraz (wraz z Barbarą Gierszewską) antologii Od „So­domy i Gomory” do „Pepe le Moko ” (2013).



Statystyki

Abstract views: 54
PDF downloads: 34


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Roman Włodek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.