Marek Majer Libkow. Producent-pasjonat
Abstrakt
Marek Libkow (ur. 1890, Widujce; zm. 1948, Nowy Jork) był najambitniejszym producentem polskiego kina w międzywojniu. Urodził się w rodzinie żydowskiej. Pierwsze doświadczenia filmowe zdobywał w kinematografii rosyjskiej, do Polski przybył w okresie I wojny światowej. Od 1922 r. pracował w kolejnych zakładanych przez siebie spółkach. Produkował głównie filmy ukazujące walkę Polaków o odzyskanie niepodległości: Przedwiośnie, Na Sybir i Rok 1914 w reżyserii Henryka Szaro oraz Młody las, Róża, Kościuszko pod Racławicami – reżyserowane przez Józefa Lejtesa. Wyprodukował też film religijny Pod Twoją obronę – największy sukces kasowy międzywojnia. Po wybuchu II wojny światowej Libkow wyjechał do USA. Próbował zainteresować producentów amerykańskich wydarzeniami w okupowanej Polsce. W Hollywood był konsultantem filmu None Shall Escape (1944) – pierwszego obrazu, w którym pokazano mordowanie Żydów przez Niemców. Samodzielne próby działań produkcyjnych tak w Hollywood, jak i w Nowym Jorku nie przyniosły efektów.
Słowa kluczowe:
Marek Libkow, okres międzywojenny, produkcja filmowaBibliografia
Dękierowski, S., Wspomnienia (cz. IV), „Iluzjon” 1984, nr 4.
Google Scholar
Ford, K., Korespondencja z Paryża. Czy film polski zdobędzie rynek francuski?, „Wiadomości Filmowe” 1939, nr 15.
Google Scholar
Gross, N., Film żydowski w Polsce, tłum. A. Ćwiakowska, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2002.
Google Scholar
Hays, R. E., Hollywood Full of Technical Advisers to Guide Producers, „The Seattle Times”, 28.11.1943.
Google Scholar
Jabłonkówna, L., Córka generała Pankratowa, „Wiadomości Literackie” 1935, nr 4.
Google Scholar
Jabłonkówna, L., Młody las, „Wiadomości Literackie” 1935, nr 4.
Google Scholar
Jabłonkówna, L., Róża, „Wiadomości Literackie” 1936, nr 22.
Google Scholar
Lec, S. J., O cenzurze filmu „Kościuszko pod Racławicami”, „Szpilki” 1938, nr 19.
Google Scholar
Lewandowski, J. F., 100 filmów polskich, Videograf II, Katowice 1997.
Google Scholar
Piątkowski, B., Jarmark X Muzy. Film polski w latach 1900-1945, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1975.
Google Scholar
Pobóg-Grabowska, I., 5 nowych filmów polskich, „Kino” 1935, nr 1.
Google Scholar
Romin, S., Teratolgia, literatura i filmy, „Kino Teatr” 1930, nr 7-8.
Google Scholar
Semilski, J., Toeplitz, J., Owoc zakazany, Dyskusyjny Klub Filmowy „Kinematograf”, Kraków 1987.
Google Scholar
Siemieńska, E., Hipoteza inspiracji filmowych w „Róży” Stefana Żeromskiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 1963.
Google Scholar
Stanley, F., Monogram Bids for the Big League, „New York Times”, 26.09.1943.
Google Scholar
Stern, A., Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
Google Scholar
Szumiacki, B., Sowieckie kino, „Wiadomości Filmowe” 1935, nr 7.
Google Scholar
Toeplitz, J., Historia sztuki filmowej, III: 1928-1933, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
Google Scholar
Zahorska, A., Moi rodzice rozwodzą się, „Kultura” 1939, nr 6.
Google Scholar
Zahorska, S., Kronika filmowa, „Wiadomości Literackie” 1931, nr 16.
Google Scholar
Zajiček, E., Polska produkcja filmowa. Problem rentowności, Uniwersytet Śląski, Katowice 1983.
Google Scholar
Zajiček, E., Poza ekranem. Kinematografia polska 1918-1991, Filmoteka Narodowa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1992.
Google Scholar
Zajiček, E., Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej. Tom 1: Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896-1939, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, Łódź 2008.
Google Scholar
Żeromski, S., Róża. Dramat niesceniczny, Czytelnik, Warszawa 1975.
Google Scholar
Autorzy
Roman Włodekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Historii, Polska Akademia Nauk Polska
Filmoznawca; pracuje w Zakładzie Polskiego Słownika Biograficznego Instytutu Historii PAN. Zajmuje się historią filmu polskiego, żydowskiego, biografistyką oraz tematyką polonijną. Autor haseł i artykułów biograficznych m.in. w Encyklopedii Krakowa (2000), Encyklopedii kina (2003) i Polskim słowniku biograficznym (od 2004). Publikował w pracach zbiorowych, m.in. w Galicyjskich spotkaniach (2004, 2005, 2007), Autorach filmu polskiego (2004, 2007), Gefilte film (2008, 2009), a ponadto m.in. w „Dialogu”, „Kinie”, „Midraszu” i „Pamiętniku Teatralnym”. Autor książek Na początku było „Le’chajim”. Bardzo krótka historia kina żydowskiego (2013) i 100 lat Marzenia. Historia kina w Tarnowie (2013) oraz (wraz z Barbarą Gierszewską) antologii Od „Sodomy i Gomory” do „Pepe le Moko ” (2013).
Statystyki
Abstract views: 54PDF downloads: 34
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Roman Włodek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.