Marek Majer Libkow: Producer with a Passion
Abstract
Marek Libkow (b. 1890, Widujce; d. 1948, New York) was the most ambitious film producer of Polish cinema in the interwar period. He was born into a Jewish family. He gained his first filmmaking experience in the Russian cinematography. He moved to Poland in the period of the World War I. Since 1922 he worked successively in companies established by himself. He mainly produced films showing the Polish struggle for independence: Early Spring, Exile to Siberia, 1914 – directed by Henryk Szaro, and Young Forest, The Rose, Kościuszko at Racławice - directed by Józef Lejtes. He also produced a religious film Beneath Thy Protection – the biggest blockbuster of the interwar period. Following the outbreak of World War II Libkow emigrated to the USA. He tried to interest American film producers in events taking place in occupied Poland. In Hollywood he was a consultant for the film None Shall Escape (1944) – the first film which shows Jews being murdered by the Germans. His independent attempts at producing both in the Hollywood and in New York brought no effects.
Keywords:
Marek Libkow, interwar period, film productionReferences
Dękierowski, S., Wspomnienia (cz. IV), „Iluzjon” 1984, nr 4.
Google Scholar
Ford, K., Korespondencja z Paryża. Czy film polski zdobędzie rynek francuski?, „Wiadomości Filmowe” 1939, nr 15.
Google Scholar
Gross, N., Film żydowski w Polsce, tłum. A. Ćwiakowska, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2002.
Google Scholar
Hays, R. E., Hollywood Full of Technical Advisers to Guide Producers, „The Seattle Times”, 28.11.1943.
Google Scholar
Jabłonkówna, L., Córka generała Pankratowa, „Wiadomości Literackie” 1935, nr 4.
Google Scholar
Jabłonkówna, L., Młody las, „Wiadomości Literackie” 1935, nr 4.
Google Scholar
Jabłonkówna, L., Róża, „Wiadomości Literackie” 1936, nr 22.
Google Scholar
Lec, S. J., O cenzurze filmu „Kościuszko pod Racławicami”, „Szpilki” 1938, nr 19.
Google Scholar
Lewandowski, J. F., 100 filmów polskich, Videograf II, Katowice 1997.
Google Scholar
Piątkowski, B., Jarmark X Muzy. Film polski w latach 1900-1945, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1975.
Google Scholar
Pobóg-Grabowska, I., 5 nowych filmów polskich, „Kino” 1935, nr 1.
Google Scholar
Romin, S., Teratolgia, literatura i filmy, „Kino Teatr” 1930, nr 7-8.
Google Scholar
Semilski, J., Toeplitz, J., Owoc zakazany, Dyskusyjny Klub Filmowy „Kinematograf”, Kraków 1987.
Google Scholar
Siemieńska, E., Hipoteza inspiracji filmowych w „Róży” Stefana Żeromskiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 1963.
Google Scholar
Stanley, F., Monogram Bids for the Big League, „New York Times”, 26.09.1943.
Google Scholar
Stern, A., Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
Google Scholar
Szumiacki, B., Sowieckie kino, „Wiadomości Filmowe” 1935, nr 7.
Google Scholar
Toeplitz, J., Historia sztuki filmowej, III: 1928-1933, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
Google Scholar
Zahorska, A., Moi rodzice rozwodzą się, „Kultura” 1939, nr 6.
Google Scholar
Zahorska, S., Kronika filmowa, „Wiadomości Literackie” 1931, nr 16.
Google Scholar
Zajiček, E., Polska produkcja filmowa. Problem rentowności, Uniwersytet Śląski, Katowice 1983.
Google Scholar
Zajiček, E., Poza ekranem. Kinematografia polska 1918-1991, Filmoteka Narodowa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1992.
Google Scholar
Zajiček, E., Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej. Tom 1: Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896-1939, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, Łódź 2008.
Google Scholar
Żeromski, S., Róża. Dramat niesceniczny, Czytelnik, Warszawa 1975.
Google Scholar
Authors
Roman Włodekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of History, Polish Academy of Sciences Poland
Filmoznawca; pracuje w Zakładzie Polskiego Słownika Biograficznego Instytutu Historii PAN. Zajmuje się historią filmu polskiego, żydowskiego, biografistyką oraz tematyką polonijną. Autor haseł i artykułów biograficznych m.in. w Encyklopedii Krakowa (2000), Encyklopedii kina (2003) i Polskim słowniku biograficznym (od 2004). Publikował w pracach zbiorowych, m.in. w Galicyjskich spotkaniach (2004, 2005, 2007), Autorach filmu polskiego (2004, 2007), Gefilte film (2008, 2009), a ponadto m.in. w „Dialogu”, „Kinie”, „Midraszu” i „Pamiętniku Teatralnym”. Autor książek Na początku było „Le’chajim”. Bardzo krótka historia kina żydowskiego (2013) i 100 lat Marzenia. Historia kina w Tarnowie (2013) oraz (wraz z Barbarą Gierszewską) antologii Od „Sodomy i Gomory” do „Pepe le Moko ” (2013).
Statistics
Abstract views: 37PDF downloads: 19
License
Copyright (c) 2015 Roman Włodek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.