Marek Majer Libkow: Producer with a Passion

Roman Włodek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of History, Polish Academy of Sciences (Poland)

Abstract

Marek Libkow (b. 1890, Widujce; d. 1948, New York) was the most ambitious film producer of Polish cinema in the interwar period. He was born into a Jewish family. He gained his first filmmaking experience in the Russian cinematography. He moved to Poland in the period of the World War I. Since 1922 he worked successively in companies established by himself. He mainly produced films showing the Polish struggle for independence: Early Spring, Exile to Siberia, 1914 – directed by Henryk Szaro, and Young Forest, The Rose, Kościuszko at Racławice - directed by Józef Lejtes. He also produced a religious film Beneath Thy Protection – the biggest blockbuster of the interwar period. Following the outbreak of World War II Libkow emigrated to the USA. He tried to interest American film producers in events taking place in occupied Poland. In Hollywood he was a con­sultant for the film None Shall Escape (1944) – the first film which shows Jews being murdered by the Germans. His independent attempts at producing both in the Hollywood and in New York brought no effects.


Keywords:

Marek Libkow, interwar period, film production

Dękierowski, S., Wspomnienia (cz. IV), „Iluzjon” 1984, nr 4.
  Google Scholar

Ford, K., Korespondencja z Paryża. Czy film polski zdobędzie rynek francuski?, „Wiadomości Filmowe” 1939, nr 15.
  Google Scholar

Gross, N., Film żydowski w Polsce, tłum. A. Ćwiakowska, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2002.
  Google Scholar

Hays, R. E., Hollywood Full of Technical Advisers to Guide Producers, „The Seattle Times”, 28.11.1943.
  Google Scholar

Jabłonkówna, L., Córka generała Pankratowa, „Wiadomości Literackie” 1935, nr 4.
  Google Scholar

Jabłonkówna, L., Młody las, „Wiadomości Literackie” 1935, nr 4.
  Google Scholar

Jabłonkówna, L., Róża, „Wiadomości Literackie” 1936, nr 22.
  Google Scholar

Lec, S. J., O cenzurze filmu „Kościuszko pod Racławicami”, „Szpilki” 1938, nr 19.
  Google Scholar

Lewandowski, J. F., 100 filmów polskich, Videograf II, Katowice 1997.
  Google Scholar

Piątkowski, B., Jarmark X Muzy. Film polski w latach 1900-1945, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1975.
  Google Scholar

Pobóg-Grabowska, I., 5 nowych filmów polskich, „Kino” 1935, nr 1.
  Google Scholar

Romin, S., Teratolgia, literatura i filmy, „Kino Teatr” 1930, nr 7-8.
  Google Scholar

Semilski, J., Toeplitz, J., Owoc zakazany, Dyskusyjny Klub Filmowy „Kinematograf”, Kraków 1987.
  Google Scholar

Siemieńska, E., Hipoteza inspiracji filmowych w „Róży” Stefana Żeromskiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 1963.
  Google Scholar

Stanley, F., Monogram Bids for the Big League, „New York Times”, 26.09.1943.
  Google Scholar

Stern, A., Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
  Google Scholar

Szumiacki, B., Sowieckie kino, „Wiadomości Filmowe” 1935, nr 7.
  Google Scholar

Toeplitz, J., Historia sztuki filmowej, III: 1928-1933, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959.
  Google Scholar

Zahorska, A., Moi rodzice rozwodzą się, „Kultura” 1939, nr 6.
  Google Scholar

Zahorska, S., Kronika filmowa, „Wiadomości Literackie” 1931, nr 16.
  Google Scholar

Zajiček, E., Polska produkcja filmowa. Problem rentowności, Uniwersytet Śląski, Katowice 1983.
  Google Scholar

Zajiček, E., Poza ekranem. Kinematografia polska 1918-1991, Filmoteka Narodowa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1992.
  Google Scholar

Zajiček, E., Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej. Tom 1: Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896-1939, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, Łódź 2008.
  Google Scholar

Żeromski, S., Róża. Dramat niesceniczny, Czytelnik, Warszawa 1975.
  Google Scholar


Published
2015-09-30

Cited by

Włodek, R. (2015) “Marek Majer Libkow: Producer with a Passion”, Kwartalnik Filmowy, (91), pp. 181–201. doi: 10.36744/kf.2294.

Authors

Roman Włodek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of History, Polish Academy of Sciences Poland

Filmoznawca; pracuje w Zakła­dzie Polskiego Słownika Biograficznego Instytutu Historii PAN. Zajmuje się historią filmu polskiego, żydowskiego, biografistyką oraz tematyką polo­nijną. Autor haseł i artykułów biograficznych m.in. w Encyklopedii Krakowa (2000), Encyklopedii kina (2003) i Polskim słowniku biograficznym (od 2004). Publikował w pracach zbiorowych, m.in. w Galicyjskich spotkaniach (2004, 2005, 2007), Autorach filmu polskiego (2004, 2007), Gefilte film (2008, 2009), a ponadto m.in. w „Dialogu”, „Kinie”, „Midraszu” i „Pamiętniku Teatralnym”. Autor książek Na początku było „Le’chajim”. Bar­dzo krótka historia kina żydowskiego (2013) i 100 lat Marzenia. Historia kina w Tarnowie (2013) oraz (wraz z Barbarą Gierszewską) antologii Od „So­domy i Gomory” do „Pepe le Moko ” (2013).



Statistics

Abstract views: 37
PDF downloads: 19


License

Copyright (c) 2015 Roman Włodek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.