Rock’n’roll i „nowe stracone pokolenie” amerykańskiego kina
Abstrakt
Rock’n’roll stał się kulturowym i popkulturowym fenomenem lat 50. w Stanach Zjednoczonych, nie tylko rewolucjonizując scenę muzyczną, ale i wywierając głęboki wpływ na kinematografię. Zarówno wielkie studia, jak i producenci niezależni chcieli skapitalizować jego bezprecedensowy oddźwięk, zwłaszcza wśród nastoletniej publiczności. Rewolucyjny i subwersywny potencjał rock’n’rolla, opór starszej generacji, jego natychmiastowe powiązanie w społecznym odbiorze z buntem i przestępczością młodocianych sprawiły, że powstające filmy, manewrując między cenzurą i moralną paniką a hołdowaniem „nastokulturze”, stanowią do dziś interesujący przedmiot analizy osadzającej fenomeny muzyczne i kinematograficzne w kontekście społecznym.
Słowa kluczowe:
rock’n’roll, kino amerykańskie, bunt, młode pokolenieBibliografia
Biskind, Peter. 2001. Seeing Is Believing, Or How Hollywood Taught Us to Stop Worrying and Love the 50s., London: Bloomsbury.
Google Scholar
Burszta, Wojciech Jerzy, Waldemar Kuligowski. 2005. Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie. Warszawa: Muza.
Google Scholar
Doherty, Thomas. 1988. Teenagers & Teenpics. The Juvenalization of American Movies in the 1950s. Boston: Unwin Hyman.
Google Scholar
Dowdy, Andrew. 1973. The Films of the Fifties: The American State of Mind. New York: William Morrow and Co.
Google Scholar
Friedan, Betty. 2012. Mistyka kobiecości, przeł. A. Grzybek. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar
Haskell, Molly. 1975. From Reverence to Rape. The Treatment of Women in the Movies, New York: Penguin Books Inc.
Google Scholar
Hoberman J. Rosenbaum, Jonathan. 2011. Midnight Movies. Seans i północy. przeł. M. Oleszczyk. Warszawa-Kraków: Korporacja ha!art.
Google Scholar
Lev, Peter. 2003, The Fifties. Transforming the Screen, 1950-1959. Berkley-Los Angeles-London: University of California Press.
Google Scholar
Pomerance, Murray (ed.). 2005. American Cinema of the 1950s. Themes and Variations. New Brunshwick-New Jersey-London: Ruthers University Press.
Google Scholar
Savage, Jon. 2007. Teenage. The Creation of Youth 1875-1945. London: Chatto & Windus.
Google Scholar
Autorzy
Patrycja Włodekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Polska
Doktor nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznawstwa na UJ, adiunkt na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Autorka książki „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie oraz licznych tekstów o tematyce filmowej i serialowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii kina, ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii amerykańskiej i neoseriali.
Statystyki
Abstract views: 105PDF downloads: 94
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Patrycja Włodek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Patrycja Włodek, Między stłumieniem a ekscesem – Tennessee Williams w amerykańskim kinie lat 50. , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Patrycja Włodek, Tom Tykwer – wizjoner kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Patrycja Włodek, Phyllis, Cora, Laura, Gilda… Kobieta jako przedmiot w „film noir” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Patrycja Włodek, Oswojenie i walka. Sidney Poitier i Harry Belafonte w amerykańskim kinie lat 50. i 60. , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Patrycja Włodek, Opis gęsty – antropologia i film , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Patrycja Włodek, Czarny kryminał i nieklasyczna narracja. „Wielki sen” Howarda Hawksa, „Żegnaj laleczko” Edwarda Dmytryka i „Tajemnica jeziora” Roberta Montgomery’ego , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Patrycja Włodek, Odwilżowe przełomy , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Patrycja Włodek, Hollywoodzki gotyk i zamknięta przestrzeń ogniska domowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej