Reinterpretacja rewizjonizmu. „Garby” Marka Serafińskiego w kontekście myśli Leszka Kołakowskiego i dziedzictwa polskiej szkoły animacji
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony filmowi Garby Marka Serafińskiego z serii 14 bajek z królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego wyprodukowanej w TvSFA w Poznaniu w latach 90. Rozważania nad animowaną adaptacją bajki filozoficznej przywołują kontekst rewizjonistycznej myśli Leszka Kołakowskiego z lat 50. i 60. odnajdywanej w tekstach z tamtego okresu, zwłaszcza w pobocznym nurcie jego aktywności intelektualnej, do której przede wszystkim zalicza się publicystyka oraz twórczość literacka. Istotnym tłem interpretacyjnym pozostaje tradycja polskiej szkoły animacji, która jako formacja artystyczna o szerokim oddziaływaniu filozoficznym i politycznym narodziła się właśnie na przełomie lat 50. i 60.
Słowa kluczowe:
Marek Serafiński, Leszek Kołakowski, polska szkoła animacjiBibliografia
Friszke, Andrzej. „Desant komandosów,” Polityka 2008 (8): 4-11.
Google Scholar
Gadacz Tadeusz, Żakowski Jacek. „Nie ma szczęścia bez myślenia,” Polityka 2005 (50): 4-9.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
Google Scholar
Janicki, Stanisław. „Rozmawiamy z J. Lenicą i W. Borowczykiem,” Film 1957 (31): 6-7.
Google Scholar
Kołakowski, Leszek. „O Doktorze Faustusie.”, Gazeta Wyborcza 2013 (132): 22-23.
Google Scholar
Kołakowski, Leszek. „Pochwała niekonsekwencji,” in Pochwała niekonsekwencji Pisma rozproszone z lat 1955-1968, vol. 2, edited by Zbigniew Mentzel, 54-60. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza, 1989. Originally published in Leszek Kołakowski, „Pochwała niekonsekwencji”, Twórczość 1958 (9).
Google Scholar
Kołakowski, Leszek. 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki. Warszawa: Prószyński S-ka, 2005.
Google Scholar
Laignel-Lavastine, Alexandra. Cioran, Eliade, Ionesco: o zapominaniu faszyzmu. Trzech intelektualistów rumuńskich w dziejowej zawierusze. Translated by Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2010.
Google Scholar
Sitek, Ryszard. Warszawska szkoła historii idei. Między historią a teraźniejszością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 2000.
Google Scholar
Sitkiewicz, Paweł. Polska szkoła animacji. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2011.
Google Scholar
Autorzy
Olga Bobrowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się przede wszystkim filmem animowanym rozpatrywanym w kontekście myśli filozoficznej i politologicznej. Prowadzi badania nad animacją chińską okresu maoistowskiego. Dyrektor polsko-słoweńskiego festiwalu animacji stop motion StopTrik IFF.
Statystyki
Abstract views: 65PDF downloads: 43
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Olga Bobrowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Olga Bobrowska, Chińska esencja, zachodni trik. Malarstwo tuszu i wody w filmie animowanym , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje