Reinterpretacja rewizjonizmu. „Garby” Marka Serafińskiego w kontekście myśli Leszka Kołakowskiego i dziedzictwa polskiej szkoły animacji

Olga Bobrowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony filmowi Garby Marka Serafińskiego z serii 14 bajek z królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego wyprodukowanej w TvSFA w Poznaniu w latach 90. Rozważania nad animowaną adaptacją bajki filozoficznej przywołują kontekst rewizjonistycznej myśli Leszka Kołakowskiego z lat 50. i 60. odnajdywanej w tekstach z tamtego okresu, zwłaszcza w pobocznym nurcie jego aktywności intelektualnej, do której przede wszystkim zalicza się publicystyka oraz twórczość literacka. Istotnym tłem interpretacyjnym pozostaje tradycja polskiej szkoły animacji, która jako formacja artystyczna o szerokim oddziaływaniu filozoficznym i politycznym narodziła się właśnie na przełomie lat 50. i 60.


Słowa kluczowe:

Marek Serafiński, Leszek Kołakowski, polska szkoła animacji

Friszke, Andrzej. „Desant komandosów,” Polityka 2008 (8): 4-11.
  Google Scholar

Gadacz Tadeusz, Żakowski Jacek. „Nie ma szczęścia bez myślenia,” Polityka 2005 (50): 4-9.
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
  Google Scholar

Janicki, Stanisław. „Rozmawiamy z J. Lenicą i W. Borowczykiem,” Film 1957 (31): 6-7.
  Google Scholar

Kołakowski, Leszek. „O Doktorze Faustusie.”, Gazeta Wyborcza 2013 (132): 22-23.
  Google Scholar

Kołakowski, Leszek. „Pochwała niekonsekwencji,” in Pochwała niekonsekwencji Pisma rozproszone z lat 1955-1968, vol. 2, edited by Zbigniew Mentzel, 54-60. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza, 1989. Originally published in Leszek Kołakowski, „Pochwała niekonsekwencji”, Twórczość 1958 (9).
  Google Scholar

Kołakowski, Leszek. 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki. Warszawa: Prószyński S-ka, 2005.
  Google Scholar

Laignel-Lavastine, Alexandra. Cioran, Eliade, Ionesco: o zapominaniu faszyzmu. Trzech intelektualistów rumuńskich w dziejowej zawierusze. Translated by Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2010.
  Google Scholar

Sitek, Ryszard. Warszawska szkoła historii idei. Między historią a teraźniejszością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 2000.
  Google Scholar

Sitkiewicz, Paweł. Polska szkoła animacji. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2011.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-12-31

Cited By / Share

Bobrowska, O. (2015) „Reinterpretacja rewizjonizmu. «Garby» Marka Serafińskiego w kontekście myśli Leszka Kołakowskiego i dziedzictwa polskiej szkoły animacji”, Kwartalnik Filmowy, (92), s. 159–170. doi: 10.36744/kf.2271.

Autorzy

Olga Bobrowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się przede wszystkim filmem animowanym rozpa­trywanym w kontekście myśli filozoficznej i po­litologicznej. Prowadzi badania nad animacją chińską okresu maoistowskiego. Dyrektor polsko-słoweńskiego festiwalu animacji stop motion StopTrik IFF.

 



Statystyki

Abstract views: 34
PDF downloads: 17


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Olga Bobrowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.