Od święta i na co dzień. Wizyta w To Sang Fotostudio
Abstrakt
Setne wydanie „Kwartalnika Filmowego” staje się dla autora okazja do podjęcia refleksji na poły osobistej, na poły naukowej. Wychodząc od wspomnień rodzinnych, Pitrus przedstawia rozważania nad filmem To Sang Fotostudio (1997) Johana van der Keukena i wiążącą się z nim swoją podróżą do Amsterdamu. Ten impresyjny tekst, zwracający uwagę na rozmaite konteksty filmu van der Keukena, ale także na kwestię wiarygodności reprezentacji w odniesieniu do fotografii i nawiązujących do Biblii przedstawień ikonograficznych, autor kończy przekonaniem, że nie wszystkie przedstawienia – choć nadal ukazują zwodniczą nie-rzeczywistość – podszyte są „złą intencją” tropioną z zapałem przez krytykę ideologiczną. Twórca „Jezusa w łodzi”, podobnie jak inni malarze podejmujący tematykę biblijną, porusza się na obszarze przekazów perswazyjnych. Jego obraz ma pouczać wyznawców i czyni to najprawdopodobniej w dobrej wierze. Portrety Li To Sanga również niewiele mają wspólnego z neutralnym odciskiem rzeczywistości. Jednak ich „przesłanie” jest zamazane, niejasne. Jeśli możemy doszukiwać się tu jakiejkolwiek „wymowy”, będzie ona związana z samą celebracją procesu przedstawiania. Fotografik nie tylko ukazuje odświętne pozy modeli, lecz także wraz z nimi świętuje.
Słowa kluczowe:
Johan van der Keuken, impresje, AmsterdamBibliografia
Giertych, Maciej. Ewolucja. Dewolucja. Nauka. Warszawa: Wydawnictwo Giertych / Fronda, 2016.
Google Scholar
O'Rawe, Des. Regarding the real: Cinema, documentary, and the visual arts. Manchester: Manchester University Press, 2016.
DOI: https://doi.org/10.7228/manchester/9780719099663.001.0001
Google Scholar
Pitrus, Andrzej. Przedstawianie. W: Słownik pojęć filmowych, t. 6, red. A. Helman. Wrocław: Wiedza o Kulturze, 1994: 7-45.
Google Scholar
Troost, Frido, Willem van Zoetendaal. To Sang Fotostudio. Amsterdam: Basalt, 1995.
Google Scholar
Pitrus, Andrzej, Samplowanie rzeczywistości – „Człowiek, który nic nie odczuwał i inne opowieści” Jorama Ten Brinka, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23, s. 198-202.
Google Scholar
Pitrus, Andrzej, Gwiazdy filmowe płaczą tylko przez minutę, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 82, ss. 105-110.
Google Scholar
Pitrus, Andrzej, O tym jak babcia Helena wymyśliła (nie) kino, „Ekrany” 2016, Nie-film nr 5 (33), s. 30-33.
Google Scholar
Ra, Aron, Foundational Falsehoods of Creationism, Durham: Pitchstone Publishing 2016.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Pitruskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor zatrudniony w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się głównie nowymi mediami i ich wykorzystaniem w sztuce współczesnej; sporadycznie wraca do dawnych zainteresowań filmowych, skupiając uwagę przede wszystkim na kinie eksperymentalnym i autorskim.
Statystyki
Abstract views: 127PDF downloads: 58
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Andrzej Pitrus

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Pitrus, Oko w oko ze zwierzęciem: „I Do Not Know What It Is I Am Like” i międzykulturowe negocjacje Billa Violi , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Andrzej Pitrus, Kevin Smith i jego X-świat , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Andrzej Pitrus, Gwiazdy filmowe płaczą tylko przez minutę. Z Joramem ten Brinkiem rozmawia Andrzej Pitrus , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Andrzej Pitrus, Wiele gałęzi tego samego drzewa. Z Jonasem Mekasem rozmawia Andrzej Pitrus , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Andrzej Pitrus, „¡Que viene el cartero!”. Lęki i fascynacje dzieciństwa w filmie „La Morte Rouge” Víctora Erice , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Andrzej Pitrus, Rozliczenia z kinem niemieckim , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Andrzej Pitrus, Narracja w deszczu. O „Heavy Rain”, przełomowej grze studia Quantic Dream , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Andrzej Pitrus, „Four Songs” Billa Violi – eksperymentalne pieśni wideo , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Andrzej Pitrus, „The Night Journey” – „gra” Billa Violi w poszukiwaniu nowych przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Andrzej Pitrus, Tatuaż po pijanemu: mumblecore , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości