Carmelite Ensembles in Eighteenth-Century Rozdół and Horodyszcze

Marek Bebak


Jagiellonian University, Kraków (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8882-2858

Abstract

Library research conducted in the first quarter of 2022 at the Library of the Carmelite Monastery at Piasek in Kraków (within the framework of a project titled ‘Carmelite Musical Culture in the Old Polish-Lithuanian Commonwealth in the 17th–18th Centuries – A Research Reconnaissance’) attracted attention to two previously unresearched historical sources (inventories) which comprise information about the activity of music ensembles at Carmelite churches in Rozdół (now Rozdil) and Horodyszcze (now Horodyshche, both in Ukraine) in the eighteenth century. Previously unknown to scholars, these inventories mention the instruments and music-related sources available to Carmelite musicians in the second half of the eighteenth century. Unfortunately, for the music sources from Rozdół we are only given a list of genres (Masses, litanies, Vespers, symphonies, ‘plancti’, etc.), while from Horodyszcze we have a general remark that ‘music documents of various kinds can be found in a bookcase where the ensemble performs’. We can also learn from these inventories that the ensembles in both places included violins, oboes, trumpets, horns, and keyboard instruments (church organ or positive organ), which made it possible to perform the current repertoire in different genres. The inventories thus contain valuable information about musical life in minor Carmelite centres in the eastern parts of the Old Commonwealth and change our knowledge about Carmelite musical life in that period.


Keywords:

Carmelites, Rozdół, Horodyszcze, music ensembles, eighteenth century

Bebak, Marek. „Karmelitański inwentarz muzyczny z 1739 roku”. Muzyka 67, nr 1 (2021): 149–167.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.800   Google Scholar

Bebak, Marek. „Muzycy w księdze wpisów do Bractwa Szkaplerza Świętego z Archiwum OO. Karmelitów na Piasku w Krakowie”. Muzyka 59, nr 4 (2014): 117–123.
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Listy muzyków Stanisława Mateusza Rzewuskiego (1662–1728) do Giovanniego Antonia Ricieriego”. Polski Rocznik Muzykologiczny 15 (2017): 148–167.
  Google Scholar

Boyce, James. Carmelite Liturgy and Spiritual Identity. The Choir Books of Kraków, Turnhout: Brepols Publishers, 2008 (= Medieval Church Studies 16).
DOI: https://doi.org/10.1484/M.MCS-EB.5.112237   Google Scholar

Chrzanowski, Tadeusz, Tadeusz Maciejewski, opr. Graduał karmelitański z 1644 o. Stanisława ze Stolca. Warszawa: Instytut Wydawniczy PA X, 1976.
  Google Scholar

Ciesielski, Tomasz. „Stan techniczny i wykorzystanie zabudowań po klasztorach skasowanych w guberni wołyńskiej w latach 1832–1853 w świetle raportu wołyńskiego gubernatora cywilnego z 1861 roku”. Echa Przeszłości 20, nr 2 (2019): 163–176.
DOI: https://doi.org/10.31648/ep.5754   Google Scholar

Dacevič, Alicja, Laima Budzinauskienė. „Bialyničių senosios regulos karmelitų vokalinės-instrumentinės kapelos veiklos atspindžiai keliuose XVIII a. 2 pusės-XIX a. 1 pusės rankraštiniuose šaltiniuose”. Menotyra 29, nr 3 (2022): 153–175.
DOI: https://doi.org/10.6001/menotyra.v29i3.4734   Google Scholar

Godek, Andrzej Edward, Piotr Matoga. „Historia organów w krakowskim kościele pw. św. Tomasza w latach 1621–2017”. Nasza Przeszłość 129 (2018): 293–316.
DOI: https://doi.org/10.52204/np.2018.129.293-316   Google Scholar

Gołos, Jerzy. „Muzykalia biblioteki klasztoru Na Piasku w Krakowie”. Muzyka 11, nr 3–4 (1966): 86–97.
  Google Scholar

Gołos, Jerzy. „Muzykalia z biblioteki klasztoru karmelitów w Oborach”. Muzyka 14, nr 2 (1969): 101–102.
  Google Scholar

Kolak, Wacław. Katalog Archiwum oo. Karmelitów w Krakowie „Na Piasku”. 1398–1945 (1988). Kraków: Zakon oo. Karmelitów, 1997.
  Google Scholar

Krasny, Piotr. „Pałac w Rozdole. Rezydencja «niezwykłego wielkiego Pana»”. Foliae Historiae Artium (Seria Nowa) 4 (1998): 15–33.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Działalność muzyczna Bractwa Szkaplerznego w kościele oo. Karmelitów Trzewiczkowych w Krakowie na Piasku”. Muzyka 23, nr 2 (1978): 59–71.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Inwentarz muzykaliów kapeli karmelickiej w Krakowie na Piasku z lat 1665–1684”. Muzyka 21, nr 2 (1976): 77–99.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Kilka uwag o muzyce i muzykach z klasztoru OO. Karmelitów Trzewiczkowych w Trembowli”. W: Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich (od doby piastowsko-książęcej do roku 1945), red. Leszek Mazepa. T. 3, 127–137. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1999.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Muzycy karmeliccy z lwowskiego Conventus Major”. W: Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich (od doby piastowsko-książęcej do roku 1945), red. Leszek Mazepa. T. 5, 23–44. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2000.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „O Eliaszu karmelicie, Wawrzyńcu Zadorskim – warszawskim organmistrzu i Gabrielu Seneńskim – trębaczu”. Muzyka 22, nr 3 (1977): 111–115.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Przyczynek do biografii Andrzeja Wołoszki (ca 1700–1757) i historii kapel karmelickich”. Muzyka 20, nr 2 (1975): 73–81.
  Google Scholar

Matoga, Piotr. Organy w Bazylice oo. Karmelitów na Piasku w Krakowie. Lublin: Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia, 2014.
  Google Scholar

Ostrowski, Jan K. „Kościół i klasztor karmelitów w Rozdole”. Folia Historiae Artium (Seria Nowa) 4 (1998): 35–48.
  Google Scholar

Ostrowski, Jan K. „Kościół p.w. Świętej Trójcy i klasztor oo. Karmelitów Trzewiczkowych w Rozdole”. W: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, red. Jan K. Ostrowski. T. 9, 139–155. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2001.
  Google Scholar

Skrabski, Józef. „Fundacje artystyczne Sanguszków ze Sławuty”. W: Sztuka kresów wschodnich, red. Andrzej Betlej, Piotr Krasny. T. 6, 164–173. Kraków: Oficyna Wydawnicza TEXT, 2006.
  Google Scholar

Stecki, Tadeusz Jerzy. Wołyń pod względem statystycznym, historycznym i archeologicznym. T. 1. Lwów: druk i nakł. Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, 1864.
  Google Scholar

Szweykowska, Anna. „Mapa muzykowania w Rzeczypospolitej w połowie XVIII wieku”, Muzyka 16, nr 2 (1971): 85–105.
  Google Scholar

Wołyniak [Giżycki, Jan Marek Antoni]. Z przeszłości karmelitów na Litwie i Rusi. Cz. 1. Kraków: nakł. OO. Karmelitów na Piasku, 1918.
  Google Scholar

Wiśniewski, Piotr. „Processionale z klasztoru oo. Karmelitów w Oborach”. Liturgia Sacra 22, nr 1 (2016): 165–175.
  Google Scholar

Wiśniewski, Piotr. „Repertuar liturgiczno-muzyczny w rękopiśmiennym graduale karmelitańskim (b.s.) z Obór”. Roczniki Teologiczne 63, nr 13 (2016): 221–239.
DOI: https://doi.org/10.18290/rt.2016.63.13-11   Google Scholar

Wiśniewski, Piotr. „Wersety allelujatyczne w graduale karmelitańskim (b.s.) z Obór”. Warszawskie Studia Pastoralne 11, nr 2 (2016): 21–34.
  Google Scholar

Zbiór pamiętników do dziejów polskich, wyd. Włodzimierz Stanisław de Broel-Plater. T. 4. Warszawa: w Dr. Gazety Codziennej, 1859.
  Google Scholar


Published
2022-11-09

Cited by

Bebak, M. (2022). Carmelite Ensembles in Eighteenth-Century Rozdół and Horodyszcze. Muzyka, 67(3), 137–150. https://doi.org/10.36744/m.1407

Authors

Marek Bebak 

Jagiellonian University, Kraków Poland
https://orcid.org/0000-0001-8882-2858

Statistics

Abstract views: 181
PDF downloads: 145


License

Copyright (c) 2022 Marek Bebak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.