Józef Tadeusz Benedykt Pękalski i jego związki z Instytutem Księży Życia Wspólnego (bartolomitami), kapelą kolegiaty kieleckiej oraz kolegium rorantystów w krakowskiej katedrze
Abstrakt
W tekście, przygotowanym na podstawie źródeł archiwalnych i bibliotecznych, przedstawiono fakty i hipotezy dotyczące życiorysu Józefa Tadeusza Benedykta Pękalskiego – zasłużonego prepozyta i skryptora kolegium rorantystów w katedrze na Wawelu, który przed przybyciem do Krakowa pełnił funkcję kapelmistrza zespołu wokalno-instrumentalnego kolegiaty w Kielcach. Wykazano, że był on członkiem Instytutu Księży życia Wspólnego (bartolomitów) i studiował w seminarium duchownym w Warszawie. W latach 1728–1739 przebywał w Kielcach, gdzie pełnił liczne obowiązki duszpasterskie i administracyjne, a także prowadził kapelę.
Bibliografia
Bebak, Marek. „Missa in defectu unius contraaltus oraz Sint lumbi vestri praecincti Bartłomieja Pękiela. Charakterystyka i opracowanie wydania źródłowo-krytycznego nowo odnalezionych przekazów utworów ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Kraków 2019, online: https://jagiellonian.academia.edu/MarekBebak, dostęp 23 VI 2024.
Google Scholar
Bebak, Marek. „Pękiel według Pękalskiego. Nieznany przekaz Missa in defectu unius contraaltus Bartłomieja Pękiela ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Muzyka 63, nr 3 (2018): 111–115. doi.10.36744/m.516
DOI: https://doi.org/10.36744/m.516
Google Scholar
Bebak, Marek. „Przekazy dzieł Franciszka Liliusa odnalezione w zbiorach polskich i obcych”. Muzyka 62, nr 2 (2017): 21–34.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.3135
Google Scholar
Bieńkowska, Irena. „Śpiewacy Pawła Karola Sanguszki (1680–1750) w drugiej i trzeciej dekadzie XVIII wieku”. Polski Rocznik Muzykologiczny 13 (2015): 125–138.
Google Scholar
Brudzisz, Marian. „Źródła do dziejów Instytutu Księży Komunistów w Polsce znajdujące się w Archiwum Parafialnym w Węgrowie”. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 21 (1970): 211–228.
DOI: https://doi.org/10.31743/abmk.6774
Google Scholar
Chybiński, Adolf. Nowe materjały do dziejów królewskiej kapeli rorantystów w Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu. Lwów: [b.wyd.], 1925.
Google Scholar
Chybiński, Adolf. „O kulcie Palestriny w dawnym Krakowie”. Przegląd Muzyczny 1, nr 23 (1925): 3–5, nr 24 (1925): 1–4.
Google Scholar
Chybiński, Adolf. Słownik muzyków dawnej Polski do 1800. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1949.
Google Scholar
Czajkowski, Stanisław. „Osiemnastowieczne adaptacje wawelskie hymnów Tomása Luisa de Victorii”. W: Mistrzowie muzyki późnego renesansu. Dokonania i tradycje. Referaty wygłoszone na Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej 21–23 października 1994. Toruń, 76–89. Warszawa: Związek Kompozytorów Polskich. Sekcja Muzykologów, 1994.
Google Scholar
Czajkowski, Stanisław. „Zbiór anonimowych hymnów wielogłosowych z rękopisu proweniencji wawelskiej (XVII–XVIII w.)”. Muzyka 35, nr 4 (1990): 17–40.
Google Scholar
Flaga, Jerzy. „Formacja kandydatów do zakonów w XVII i XVIII wieku”. Roczniki Humanistyczne 38, zesz. 2 (1990): 79–117.
Google Scholar
Górczyk, Wojciech Jerzy. „Szkolnictwo bartolomitów na ziemiach polskich na przykładzie seminariów w Węgrowie, Kielcach i Sandomierzu. Zarys problematyki”. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 115 (2021): 93–107. doi.10.31743/ambk.12390
DOI: https://doi.org/10.31743/abmk.12390
Google Scholar
Jasiński, Tomasz. „Anonimowy dodatek «Domina nostra» do motetu «Sub tuum praesidium» Bartłomieja Pękiela – kompilacja i kontrafaktura. Z osobliwości staropolskich praktyk kompozytorskich”. Muzyka 46, nr 2 (2001): 29–40.
Google Scholar
Jochymczyk, Maciej. „Mielczewski czy Leszczyński, czyli kto skomponował Missa cum Credo per octavas”. Muzyka 69, nr 1 (2024): 3–20.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2529
Google Scholar
Katalog duchowieństwa diecezjalnego zestawiony na podstawie krakowskich ksiąg święceń (1646–1789). Opr. Jan Szczepaniak. T. 1–4. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 2008.
Google Scholar
Małecki, Henryk. Dwustulecie Kościoła Warszawskiego w zarysie. „Warszawskie Studia Teologiczne” 11 (1998): 11–50.
Google Scholar
Mądry, Alina. Barok, część 2: 1697–1795. Muzyka religijna i jej barokowy modus operandi. Warszawa: Sutkowski Edition Warsaw, 2013 (= Historia Muzyki Polskiej 3/2).
Google Scholar
Oborny, Aneta. Życie muzyczne Kielc w latach 1815–1914. Kielce: Jedność, 2006.
Google Scholar
Olejarczyk, Michał. „Analiza muzykologiczno-historyczna XVIII-wiecznych partytur chóralnych i orkiestrowych znalezionych w Bazylice katedralnej w Kielcach”. W: 850 lat Katedry pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kielcach, red. Beata Wojciechowska, Tomasz Gocel, Sylwia Konarska-Zimnicka, 145–164. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2021.
Google Scholar
Pielech, Marta. „Do repertuaru kapel wawelskich. Starodruki muzyczne zachowane w archiwum katedry wawelskiej”. Muzyka 46, nr 2 (2001): 59–91.
Google Scholar
Przybylski, Tadeusz. „Muzyka w katedrze wawelskiej w XVIII i XIX wieku”. Zeszyty Naukowe. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku 23 (1984): 177–195.
Google Scholar
Rosiński, Piotr. Zabytkowe organy w województwie kieleckim. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
Google Scholar
Szweykowski, Zygmunt M. „Pękalski, Jozef Tadeusz Benedykt”. W: Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21206, dostęp 23 VI 2024.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21206
Google Scholar
Walter-Mazur, Magdalena. „Brakujące głosy czterech kompozycji wokalnych Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i trzech jemu przypisywanych odnalezione w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu”. Muzyka 68, nr 3 (2023): 23–49.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2073
Google Scholar
Zdanowski, Józef. Seminarjum duchowne w Kielcach. Szkic historyczny w dwóchsetną rocznicę założenia. Kielce: Nakładem Seminarjum Duchownego, 1927.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 22PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Marek Bebak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Bebak, Pękiel według Pękalskiego. Nieznany przekaz „Missa in defectu unius contraaltus” Bartłomieja Pękiela ze zbiorów archiwum krakowskiej kapituły katedralnej , Muzyka: Tom 63 Nr 3 (2018)
- Marek Bebak, Karmelitański inwentarz muzyczny z 1739 roku , Muzyka: Tom 66 Nr 1 (2021)
- Marek Bebak, Karmelitańskie zespoły muzyczne Prowincji Wielkopolskiej w XVIII w.: muzycy i repertuar , Muzyka: Tom 68 Nr 4 (2023)
- Marek Bebak, Marcin Mielczewski, Koncerty wokalno-instrumentalne / Vocal-instrumental concertos, wyd. / ed. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, t. / vols. II/1–II/2, Warszawa 2018–2019 , Muzyka: Tom 65 Nr 1 (2020)
- Marek Bebak, Karmelitańskie kapele w Rozdole i Horodyszczu w XVIII wieku , Muzyka: Tom 67 Nr 3 (2022)
- Marek Bebak, Antonio Chemotti, Polyphonic music ‘pro mortuis’ in Italy (1550–1650). An introduction, Lucca–Warszawa 2020 , Muzyka: Tom 66 Nr 1 (2021)
- Marek Bebak, Andrea Mariani, Inventoria Rerum Musicalium Domum Societatis Iesu in Polonia et Lituania Tempore Suppressionis, Warszawa 2020 , Muzyka: Tom 66 Nr 3 (2021)
- Marek Bebak, Przekazy dzieł Franciszka Liliusa odnalezione w zbiorach polskich i obcych , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)