Józef Tadeusz Benedykt Pękalski and his Links to the Institutum clericorum sæcularium in communi viventium (the Apostolic Union of Secular Priests), Kielce Collegiate Church Ensemble and the Rorantists’ Chapel at Kraków Cathedral
Abstract
Based on archive and library sources, this article presents facts and hypotheses concerning the biography of Józef Tadeusz Benedykt Pękalski, a distinguished praepositus and scribe of the Capella Rorantistarum at Wawel Cathedral in Kraków. Before his move to Kraków, he was kapellmeister of the ensemble of voices and instruments performing at Kielce Collegiate Church. He is shown to have been a member of the Apostolic Union of Secular Priests (the Bartholomites) and to have studied at a seminary in Warsaw. Residing from 1728 to 1739 in Kielce, he fulfilled many pastoral and administrative functions in that city, as well as leading the church ensemble.
References
Bebak, Marek. „Missa in defectu unius contraaltus oraz Sint lumbi vestri praecincti Bartłomieja Pękiela. Charakterystyka i opracowanie wydania źródłowo-krytycznego nowo odnalezionych przekazów utworów ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Kraków 2019, online: https://jagiellonian.academia.edu/MarekBebak, dostęp 23 VI 2024.
Google Scholar
Bebak, Marek. „Pękiel według Pękalskiego. Nieznany przekaz Missa in defectu unius contraaltus Bartłomieja Pękiela ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Muzyka 63, nr 3 (2018): 111–115. doi.10.36744/m.516
DOI: https://doi.org/10.36744/m.516
Google Scholar
Bebak, Marek. „Przekazy dzieł Franciszka Liliusa odnalezione w zbiorach polskich i obcych”. Muzyka 62, nr 2 (2017): 21–34.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.3135
Google Scholar
Bieńkowska, Irena. „Śpiewacy Pawła Karola Sanguszki (1680–1750) w drugiej i trzeciej dekadzie XVIII wieku”. Polski Rocznik Muzykologiczny 13 (2015): 125–138.
Google Scholar
Brudzisz, Marian. „Źródła do dziejów Instytutu Księży Komunistów w Polsce znajdujące się w Archiwum Parafialnym w Węgrowie”. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 21 (1970): 211–228.
DOI: https://doi.org/10.31743/abmk.6774
Google Scholar
Chybiński, Adolf. Nowe materjały do dziejów królewskiej kapeli rorantystów w Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu. Lwów: [b.wyd.], 1925.
Google Scholar
Chybiński, Adolf. „O kulcie Palestriny w dawnym Krakowie”. Przegląd Muzyczny 1, nr 23 (1925): 3–5, nr 24 (1925): 1–4.
Google Scholar
Chybiński, Adolf. Słownik muzyków dawnej Polski do 1800. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1949.
Google Scholar
Czajkowski, Stanisław. „Osiemnastowieczne adaptacje wawelskie hymnów Tomása Luisa de Victorii”. W: Mistrzowie muzyki późnego renesansu. Dokonania i tradycje. Referaty wygłoszone na Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej 21–23 października 1994. Toruń, 76–89. Warszawa: Związek Kompozytorów Polskich. Sekcja Muzykologów, 1994.
Google Scholar
Czajkowski, Stanisław. „Zbiór anonimowych hymnów wielogłosowych z rękopisu proweniencji wawelskiej (XVII–XVIII w.)”. Muzyka 35, nr 4 (1990): 17–40.
Google Scholar
Flaga, Jerzy. „Formacja kandydatów do zakonów w XVII i XVIII wieku”. Roczniki Humanistyczne 38, zesz. 2 (1990): 79–117.
Google Scholar
Górczyk, Wojciech Jerzy. „Szkolnictwo bartolomitów na ziemiach polskich na przykładzie seminariów w Węgrowie, Kielcach i Sandomierzu. Zarys problematyki”. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 115 (2021): 93–107. doi.10.31743/ambk.12390
DOI: https://doi.org/10.31743/abmk.12390
Google Scholar
Jasiński, Tomasz. „Anonimowy dodatek «Domina nostra» do motetu «Sub tuum praesidium» Bartłomieja Pękiela – kompilacja i kontrafaktura. Z osobliwości staropolskich praktyk kompozytorskich”. Muzyka 46, nr 2 (2001): 29–40.
Google Scholar
Jochymczyk, Maciej. „Mielczewski czy Leszczyński, czyli kto skomponował Missa cum Credo per octavas”. Muzyka 69, nr 1 (2024): 3–20.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2529
Google Scholar
Katalog duchowieństwa diecezjalnego zestawiony na podstawie krakowskich ksiąg święceń (1646–1789). Opr. Jan Szczepaniak. T. 1–4. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 2008.
Google Scholar
Małecki, Henryk. Dwustulecie Kościoła Warszawskiego w zarysie. „Warszawskie Studia Teologiczne” 11 (1998): 11–50.
Google Scholar
Mądry, Alina. Barok, część 2: 1697–1795. Muzyka religijna i jej barokowy modus operandi. Warszawa: Sutkowski Edition Warsaw, 2013 (= Historia Muzyki Polskiej 3/2).
Google Scholar
Oborny, Aneta. Życie muzyczne Kielc w latach 1815–1914. Kielce: Jedność, 2006.
Google Scholar
Olejarczyk, Michał. „Analiza muzykologiczno-historyczna XVIII-wiecznych partytur chóralnych i orkiestrowych znalezionych w Bazylice katedralnej w Kielcach”. W: 850 lat Katedry pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kielcach, red. Beata Wojciechowska, Tomasz Gocel, Sylwia Konarska-Zimnicka, 145–164. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2021.
Google Scholar
Pielech, Marta. „Do repertuaru kapel wawelskich. Starodruki muzyczne zachowane w archiwum katedry wawelskiej”. Muzyka 46, nr 2 (2001): 59–91.
Google Scholar
Przybylski, Tadeusz. „Muzyka w katedrze wawelskiej w XVIII i XIX wieku”. Zeszyty Naukowe. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku 23 (1984): 177–195.
Google Scholar
Rosiński, Piotr. Zabytkowe organy w województwie kieleckim. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
Google Scholar
Szweykowski, Zygmunt M. „Pękalski, Jozef Tadeusz Benedykt”. W: Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21206, dostęp 23 VI 2024.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21206
Google Scholar
Walter-Mazur, Magdalena. „Brakujące głosy czterech kompozycji wokalnych Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i trzech jemu przypisywanych odnalezione w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu”. Muzyka 68, nr 3 (2023): 23–49.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2073
Google Scholar
Zdanowski, Józef. Seminarjum duchowne w Kielcach. Szkic historyczny w dwóchsetną rocznicę założenia. Kielce: Nakładem Seminarjum Duchownego, 1927.
Google Scholar
Statistics
Abstract views: 26PDF downloads: 17
License
Copyright (c) 2024 Marek Bebak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Marek Bebak, A previously unknown source of Bartłomiej Pękiel’s 'Missa in defectu unius contraaltus' from the Archives of the Cracow Cathedral Chapter , Muzyka: Vol. 63 No. 3 (2018)
- Marek Bebak, A Carmelite Music Inventory from 1739 , Muzyka: Vol. 66 No. 1 (2021)
- Marek Bebak, Carmelite music ensembles in the Greater Poland province in the eighteenth century. Musicians and their repertoire , Muzyka: Vol. 68 No. 4 (2023)
- Marek Bebak, Marcin Mielczewski, Koncerty wokalno-instrumentalne / Vocal-instrumental concertos, wyd. / ed. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, t. / vols. II/1–II/2, Warszawa 2018–2019 , Muzyka: Vol. 65 No. 1 (2020)
- Marek Bebak, Carmelite Ensembles in Eighteenth-Century Rozdół and Horodyszcze , Muzyka: Vol. 67 No. 3 (2022)
- Marek Bebak, Antonio Chemotti, Polyphonic music ‘pro mortuis’ in Italy (1550–1650). An introduction, Lucca–Warszawa 2020 , Muzyka: Vol. 66 No. 1 (2021)
- Marek Bebak, Andrea Mariani, Inventoria Rerum Musicalium Domum Societatis Iesu in Polonia et Lituania Tempore Suppressionis, Warszawa 2020 , Muzyka: Vol. 66 No. 3 (2021)
- Marek Bebak, Sources of works by Franciszek Lilius discovered in collections in Poland and abroad , Muzyka: Vol. 62 No. 2 (2017)