Józef Tadeusz Benedykt Pękalski and his Links to the Institutum clericorum sæcularium in communi viventium (the Apostolic Union of Secular Priests), Kielce Collegiate Church Ensemble and the Rorantists’ Chapel at Kraków Cathedral

Peer-reviewed

Marek Bebak


Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8882-2858

Abstract

Based on archive and library sources, this article presents facts and hypotheses concerning the biography of Józef Tadeusz Benedykt Pękalski, a distinguished praepositus and scribe of the Capella Rorantistarum at Wawel Cathedral in Kraków. Before his move to Kraków, he was kapellmeister of the ensemble of voices and instruments performing at Kielce Collegiate Church. He is shown to have been a member of the Apostolic Union of Secular Priests (the Bartholomites) and to have studied at a seminary in Warsaw. Residing from 1728 to 1739 in Kielce, he fulfilled many pastoral and administrative functions in that city, as well as leading the church ensemble.



Bebak, Marek. „Missa in defectu unius contraaltus oraz Sint lumbi vestri praecincti Bartłomieja Pękiela. Charakterystyka i opracowanie wydania źródłowo-krytycznego nowo odnalezionych przekazów utworów ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Kraków 2019, online: https://jagiellonian.academia.edu/MarekBebak, dostęp 23 VI 2024.
  Google Scholar

Bebak, Marek. „Pękiel według Pękalskiego. Nieznany przekaz Missa in defectu unius contraaltus Bartłomieja Pękiela ze zbiorów Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Muzyka 63, nr 3 (2018): 111–115. doi.10.36744/m.516
DOI: https://doi.org/10.36744/m.516   Google Scholar

Bebak, Marek. „Przekazy dzieł Franciszka Liliusa odnalezione w zbiorach polskich i obcych”. Muzyka 62, nr 2 (2017): 21–34.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.3135   Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Śpiewacy Pawła Karola Sanguszki (1680–1750) w drugiej i trzeciej dekadzie XVIII wieku”. Polski Rocznik Muzykologiczny 13 (2015): 125–138.
  Google Scholar

Brudzisz, Marian. „Źródła do dziejów Instytutu Księży Komunistów w Polsce znajdujące się w Archiwum Parafialnym w Węgrowie”. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 21 (1970): 211–228.
DOI: https://doi.org/10.31743/abmk.6774   Google Scholar

Chybiński, Adolf. Nowe materjały do dziejów królewskiej kapeli rorantystów w Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu. Lwów: [b.wyd.], 1925.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. „O kulcie Palestriny w dawnym Krakowie”. Przegląd Muzyczny 1, nr 23 (1925): 3–5, nr 24 (1925): 1–4.
  Google Scholar

Chybiński, Adolf. Słownik muzyków dawnej Polski do 1800. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1949.
  Google Scholar

Czajkowski, Stanisław. „Osiemnastowieczne adaptacje wawelskie hymnów Tomása Luisa de Victorii”. W: Mistrzowie muzyki późnego renesansu. Dokonania i tradycje. Referaty wygłoszone na Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej 21–23 października 1994. Toruń, 76–89. Warszawa: Związek Kompozytorów Polskich. Sekcja Muzykologów, 1994.
  Google Scholar

Czajkowski, Stanisław. „Zbiór anonimowych hymnów wielogłosowych z rękopisu proweniencji wawelskiej (XVII–XVIII w.)”. Muzyka 35, nr 4 (1990): 17–40.
  Google Scholar

Flaga, Jerzy. „Formacja kandydatów do zakonów w XVII i XVIII wieku”. Roczniki Humanistyczne 38, zesz. 2 (1990): 79–117.
  Google Scholar

Górczyk, Wojciech Jerzy. „Szkolnictwo bartolomitów na ziemiach polskich na przykładzie seminariów w Węgrowie, Kielcach i Sandomierzu. Zarys problematyki”. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 115 (2021): 93–107. doi.10.31743/ambk.12390
DOI: https://doi.org/10.31743/abmk.12390   Google Scholar

Jasiński, Tomasz. „Anonimowy dodatek «Domina nostra» do motetu «Sub tuum praesidium» Bartłomieja Pękiela – kompilacja i kontrafaktura. Z osobliwości staropolskich praktyk kompozytorskich”. Muzyka 46, nr 2 (2001): 29–40.
  Google Scholar

Jochymczyk, Maciej. „Mielczewski czy Leszczyński, czyli kto skomponował Missa cum Credo per octavas”. Muzyka 69, nr 1 (2024): 3–20.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2529   Google Scholar

Katalog duchowieństwa diecezjalnego zestawiony na podstawie krakowskich ksiąg święceń (1646–1789). Opr. Jan Szczepaniak. T. 1–4. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 2008.
  Google Scholar

Małecki, Henryk. Dwustulecie Kościoła Warszawskiego w zarysie. „Warszawskie Studia Teologiczne” 11 (1998): 11–50.
  Google Scholar

Mądry, Alina. Barok, część 2: 1697–1795. Muzyka religijna i jej barokowy modus operandi. Warszawa: Sutkowski Edition Warsaw, 2013 (= Historia Muzyki Polskiej 3/2).
  Google Scholar

Oborny, Aneta. Życie muzyczne Kielc w latach 1815–1914. Kielce: Jedność, 2006.
  Google Scholar

Olejarczyk, Michał. „Analiza muzykologiczno-historyczna XVIII-wiecznych partytur chóralnych i orkiestrowych znalezionych w Bazylice katedralnej w Kielcach”. W: 850 lat Katedry pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kielcach, red. Beata Wojciechowska, Tomasz Gocel, Sylwia Konarska-Zimnicka, 145–164. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2021.
  Google Scholar

Pielech, Marta. „Do repertuaru kapel wawelskich. Starodruki muzyczne zachowane w archiwum katedry wawelskiej”. Muzyka 46, nr 2 (2001): 59–91.
  Google Scholar

Przybylski, Tadeusz. „Muzyka w katedrze wawelskiej w XVIII i XIX wieku”. Zeszyty Naukowe. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku 23 (1984): 177–195.
  Google Scholar

Rosiński, Piotr. Zabytkowe organy w województwie kieleckim. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
  Google Scholar

Szweykowski, Zygmunt M. „Pękalski, Jozef Tadeusz Benedykt”. W: Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21206, dostęp 23 VI 2024.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21206   Google Scholar

Walter-Mazur, Magdalena. „Brakujące głosy czterech kompozycji wokalnych Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i trzech jemu przypisywanych odnalezione w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu”. Muzyka 68, nr 3 (2023): 23–49.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2073   Google Scholar

Zdanowski, Józef. Seminarjum duchowne w Kielcach. Szkic historyczny w dwóchsetną rocznicę założenia. Kielce: Nakładem Seminarjum Duchownego, 1927.
  Google Scholar


Published
2024-12-30

Cited by

Bebak, M. (2024). Józef Tadeusz Benedykt Pękalski and his Links to the Institutum clericorum sæcularium in communi viventium (the Apostolic Union of Secular Priests), Kielce Collegiate Church Ensemble and the Rorantists’ Chapel at Kraków Cathedral. Muzyka, 69(4), 81–104. https://doi.org/10.36744/m.3876

Authors

Marek Bebak 

Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0001-8882-2858

Statistics

Abstract views: 26
PDF downloads: 17


License

Copyright (c) 2024 Marek Bebak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.