PROCES RECENZJI


„Muzyka” stosuje procedurę podwójnie ślepej recenzji zewnętrznej (autorzy nie znają tożsamości osób recenzujących, a osoby recenzujące nie znają tożsamości autorów w momencie recenzowania). W przypadku tekstów z działów „Artykuły”, „Materiały”, „Komunikaty” powoływane są co najmniej dwie osoby recenzujące z różnych ośrodków akademickich. W przypadku tekstów z działu „Artykuły recenzyjne” powoływana jest co najmniej jedna osoba recenzująca. Wszyscy recenzenci muszą mieć stopień doktora. Teksty z działów „Polemiki”, „Pro memoria” i „Informacje”, które oceniane są tylko przez grono redakcyjne, oznaczone są jako nierecenzowane. Decyzja o przyjęciu tekstu recenzowanego do druku podejmowana jest w ciągu 3 miesiący od jego zgłoszenia.

Zasady recenzji zewnętrznych (double-blind peer review)

1. Wybieramy osoby recenzujące na podstawie ich kompetencji i zainteresowań badawczych. Prosimy o rzetelną, uczciwą i wyrażoną z szacunkiem ocenę mocnych i słabych stron zgłoszonego tekstu, zawierającą ewentualne sugestie dotyczące dalszej pracy, które redakcja przekaże autorom i autorkom, kierując się zasadą anonimowości. Nadesłanie artykułu do publikacji w „Muzyce” jest równoznaczne z wyrażeniem przez autora bądź autorkę zgody na poddanie się procedurze recenzyjnej przyjętej w czasopiśmie. Do recenzji trafiają teksty po kwalifikacji przez grono redakcyjne, przed opracowaniem redakcyjnym i korektą.

2. Dokładamy wszelkich starań, aby nie wybierać osób recenzujących, które mogłyby pozostawać w jakimkolwiek konflikcie interesów utrudniającym lub uniemożliwiającym uczciwą i bezstronną ocenę tekstu. Prosimy, by osoba recenzująca natychmiast powiadomiła redakcję, jeśli odkryje jakikolwiek konflikt interesów, i powstrzymała się od przeglądania tekstu i związanych z nim materiałów do czasu uzgodnienia postępowania z redakcją.

3. Recenzenci i recenzentki nie są członkami i członkiniami redakcji „Muzyki”. Jedna z dwóch osób recenzujących może być członkiem Rady Naukowo-Redakcyjnej, o ile tematyka tekstu znajduje się w zakresie jej specjalizacji. Osoby zatrudnione w innych działach Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk mogą być zapraszane do recenzowania w wyjątkowych i uzasadnionych merytorycznie przypadkach. W każdym roczniku co najmniej 20% recenzentów pochodzi z ośrodków zagranicznych.

4. Przestrzegamy poufności procesu recenzowania. Zgłoszone teksty są anonimizowane przed recenzją; na wszystkich etapach procesu recenzyjnego autorki i autorzy oraz osoby recenzujące pozostają anonimowi, ich tożsamość jest ściśle chroniona przez członków i członkinie zespołu redakcyjnego. Recenzenci i recenzentki nie mogą wykorzystywać ocenianych tekstów w żaden nieautoryzowany sposób. Osoby recenzujące nie rekomendują, bez szczególnego uzasadnienia, cytowania własnych prac autorom.

5. Przedstawiamy osobom recenzującym merytoryczne i etyczne zasady recenzowania (oparte na wytycznych COPE), które akceptują, zgadzając się na przygotowanie opinii. Opinie te są wpisywane w formularz recenzyjny udostępniany przez redakcję. Osoby recenzujące powinny niezwłocznie zgłaszać redakcji przypadki naruszenia etyki badawczej czy publikacyjnej przez autorów i autorki tekstu bądź osoby redagujące. Jednocześnie redakcja zwraca uwagę na ewentualne próby oszustwa czy manipulacji w recenzjach albo nieuprawnionego wykorzystywania recenzowanych tekstów przez osoby recenzujące; każdy taki przypadek zostanie sprawdzony i podjęte zostaną działania zgodne z zaleceniami COPE.

6. Na początku roku kalendarzowego publikujemy na stronie internetowej listę osób recenzujących, które w poprzednim roku współpracowały z „Muzyką”.

Etapy procesu recenzyjnego

1. Nadesłane do publikacji teksty podlegają wstępnej ocenie przez redakcję, która może je odrzucić już na tym etapie, jeśli łamią one zasady etyki publikacji, nie noszą znamion oryginalności, wykraczają poza profil pisma lub nie odpowiadają wytycznym dla autorów. Wstępna ocena przeprowadzana jest w ciągu 4 tygodni od zgłoszenia tekstu.

2. Teksty zakwalifikowane do recenzji są anonimizowane i przesyłane do recenzji bez redagowania. Cały etap recenzji zewnętrznej trwa około 6 tygodni. Redakcja zastrzega sobie prawo do przedłużenia procesu recenzyjnego w uzasadnionych przypadkach.

3. Osoby recenzujące oceniają teksty na piśmie, na formularzu recenzyjnym, biorąc pod uwagę zwłaszcza oryginalność ujęcia tematu na tle stanu badań, adekwatność przyjętej metodologii, umiejętność wykorzystania źródeł oraz logikę i przejrzystość argumentacji. Zobowiązane są do zachowania zasad anonimowości, poufności i rzetelności. Recenzja musi zawierać uzasadnioną konkluzję, w której osoba recenzująca rekomenduje przyjęcie tekstu do druku, odesłanie go do poprawek albo odrzucenie.

4. Jeśli sugestie i rekomendacje osób recenzujących są rozbieżne, redakcja może skierować tekst do trzeciej recenzji.

5. Redakcja przekazuje autorkom i autorom komentarze i sugestie osób recenzujących, dbając o zachowanie zasady anonimowości. Redakcja przekazuje autorkom i autorom także własne uwagi.

6. Ostateczną decyzję o dopuszczeniu tekstu do druku, skierowaniu go do poprawek bądź odrzuceniu podejmuje redaktor naczelny na podstawie:

  • jakości tekstu i przedstawionych w nim badań;
  • znaczenia pracy dla środowiska naukowego i grona czytelniczego „Muzyki”;
  • komentarzy recenzenckich;
  • obowiązujących wymogów prawnych dotyczących zniesławienia, naruszenia praw autorskich i plagiatu.

Formularz recenzji