https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/issue/feedMuzyka2024-10-07T15:51:49+02:00dr Małgorzata Sieradzmuzyka.kwartalnik@ispan.plOpen Journal Systems<p>Kwartalnik „Muzyka” wydawany jest nieprzerwanie od 1956 roku i pozostaje wiodącym pismem muzykologicznym w Polsce. Publikuje teksty z zakresu historii muzyki od średniowiecza do współczesności, a także etnomuzykologii i muzykologii systematycznej. Główny punkt ciężkości poruszanej w nim problematyki stanowi polska tradycja muzyczna, w jej możliwie szerokim rozumieniu, oraz kultura krajów Europy Środkowej. Artykuły publikowane są w językach polskim lub angielskim i podlegają procedurze recenzyjnej (podwójnie ślepa recenzja).</p> <p>Wersja pierwotna czasopisma ukazuje się w formie papierowej. Publikacja w kwartalniku jest bezpłatna, a wszystkie teksty są do pobrania w otwartym dostępie na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl">Creative Commons BY 4.0</a>. (Zeszyty od 2018/1 do 2022/3 dostępne są na podstawie licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl" target="_blank" rel="noopener">CC BY-NC-ND 4.0</a>.)</p>https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3431Lenka Hlávková (17 VIII 1974‒21 XII 2023)2024-07-29T15:10:27+02:00Paweł Gancarczykpawel.gancarczyk@ispan.pl2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Paweł Gancarczykhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3418Kapelmistrz Ignacego Krasickiego i rękopisy z muzyką Johanna Sebastiana Bacha2024-10-07T15:51:49+02:00Tomasz Górnytp.gorny@uw.edu.pl<p>Artykuł jest poświęcony dwóm manuskryptom z Książnicy Pomorskiej w Szczecinie, zawierającym utwory J.S. Bacha. MusMs5 zawiera m.in. kopię <em>Das wohltemperierte </em><em>Klavier I</em>, MusMs6 – odpis <em>Suit angielskich</em>. Dokumenty poddano analizie filologicznej, z której wynika, że rękopis MusMs5 jest szczególnie cenny, ponieważ można go powiązać z kręgiem J.S. Bacha. Ponadto zawiera on nieznane lekcje 24 preludiów i fug. Pochodzą one zapewne z 1740 r., dlatego zostały tu nazwane „wariantem 1740”. Z kolei badania proweniencyjne wykazały, że jeden z posesorów (Franz Zierlein) nosił to samo nazwisko, co uczeń C.P.E. Bacha i kapelmistrz księcia biskupa Ignacego Krasickiego.</p>2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Tomasz Górnyhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3419Händel jako Apollo. Gloryfikacje kompozytora w literaturze i sztuce XVIII wieku2024-10-07T15:51:47+02:00Michał S. Sołtysikm.soltysik@uw.edu.pl<p>G.F. Händel to jeden z nielicznych kompozytorów w historii muzyki baroku, który jeszcze za życia mógł cieszyć się sławą twórcy „ubóstwianego”. Do nieporuszanych dotychczas wątków badań nad Händlem należą porównania jego osoby do mitycznego Apolla. Odniesienia do tego antycznego bóstwa stanowiły ważny nurt estetyki nowożytnej i traktowano je jako szczególnie przydatne w procesie honorowania artystów. Celem artykułu jest przegląd i interpretacja przykładów z dzieł sztuki i literatury XVIII w., w których Händla zestawiono bezpośrednio z Apollem, a także tych, w których wykorzystano symbolikę apollińską lub atrybuty związane z bogiem muzyki.</p>2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Michał Sołtysikhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3420Z badań nad biografią S.S. Szarzyńskiego2024-10-07T15:51:46+02:00Kamil Stepanmuzyka.kwartalnik@ispan.pl<p>Artykuł przedstawia pierwsze rezultaty badań dotyczących osoby Szymona Sylwestra Szarzyńskiego (zmarłego pomiędzy 1720 i 1727 r.) – doktora teologii, sekretarza, a później przeora benedyktyńskiego opactwa św. Wojciecha w Płocku pod koniec XVII w. i jego możliwej tożsamości ze Stanisławem Sylwestrem Szarzyńskim – działającym w tym samym czasie kompozytorem, o którym brak dotąd jakichkolwiek informacji biograficznych.</p>2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Kamil Stepanhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3421Warszawskie Towarzystwo Muzyczne w pierwszym roku swego istnienia. Nowe ustalenia2024-10-07T15:51:44+02:00Wioleta Muraswioleta.muras@uwr.edu.pl<p>Założone w lutym 1871 r. Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, należało w II poł. XIX w. do czołówki instytucji kulturalnych w Warszawie. Pierwszym jego dyrektorem był Aleksander Zarzycki – kompozytor i bardzo ceniony wówczas pianista. WTM organizował m.in. trzy rodzaje spotkań muzycznych o charakterze koncertów. Początki działalności były bardzo pomyślne, czego przejawem była świetna sytuacja finansowa i pokaźna liczba zapisanych członków (ponad tysiąc osób). Z czasem zaczęły pojawiać się krytyczne komentarze wobec dyrektora, sugerujące nie najlepsze jego stosunki z członkami komitetu.</p>2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Wioleta Murashttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3424Nowa edycja tabulatury Jana z Lublina: tradycja i perspektywy2024-10-07T15:51:41+02:00Kateryna Schöningkateryna.schoening@univie.ac.at<p>Edycja tabulatury Jana z Lublina reprezentuje najwyższy poziom praktyki edytorskiej, łącząc wydanie krytyczne z praktycznym. Omawiana jest w kontekście współczesnych jej tabulatur w Polsce oraz muzyki środkowoeuropejskiej, rozwijając szereg aktualnych zagadnień: nowe uporządkowanie i rekonstrukcję repertuaru z uwzględnieniem badań kodykologicznych i pełnionych funkcji, lokalne przeróbki utworów i praktykę kompilacyjną kopistów, nieznane konkordancje lub kompozycje unikatowe, techniki kontrapunktu i intawolacji, właściwości syntaktyczno-retoryczne oraz dawną dydaktykę. Wydanie zapewnia wierne, ale dobre i czytelne transkrypcje.</p>2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Kateryna Schöninghttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3425Polscy muzycy w międzywojennym Paryżu2024-10-07T15:51:40+02:00Łukasz Kaczmarowskilukasz.kaczmarowski@gmail.com<p>Niniejszy artykuł jest recenzją książki Renaty Suchowiejko <em>Muzyczny Paryż à la polonaise w okresie międzywojennym. Artyści – wydarzenia – konteksty</em>, będącej pierwszym tak obszernym i bogatym w źródła opracowaniem dotyczącym polskich muzyków w Paryżu w l. 1918–39. Badaczka ujmuje zagadnienie z kilku perspektyw: ich działalności artystycznej oraz obecności w paryskim życiu muzycznym, prezentacji wybranych instytucji w których funkcjonowali, a także francuskiej krytyki muzycznej, recenzującej polskich wykonawców oraz twórczość kompozytorską.</p>2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Łukasz Kaczmarowskihttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3428Roger Scruton a sprawa polska2024-10-07T15:51:38+02:00Krzysztof Guczalskimuzyka.kwartalnik@ispan.plMarcin Trzęsiokmuzyka.kwartalnik@ispan.pl<p>W wydawanej przez PWM serii Biblioteka Res Facta Nova w 2024 r. ukazała się Estetyka muzyki Rogera Scrutona w przekładzie Zbigniewa Skowrona. Przedmiotem tej recenzji nie jest jednak myśl Scrutona, lecz problemy przekładu. Na przykładzie reprezentatywnych fragmentów książki ukazano cały szereg poważnych przeinaczeń sensu zdań angielskich, a także mankamentów stylistycznych.</p>2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Krzysztof Guczalski, Marcin Trzęsiokhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3429A znowuż Scruton ... Odpowiedź na „recenzję” Marcina Trzęsioka i Krzysztofa Guczalskiego2024-07-29T14:22:39+02:00Zbigniew Skowronmuzyka.kwartalnik@ispan.pl2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Zbigniew Skowronhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3423Nieznany przekaz tekstu ,,Gaude, mater Polonia” w odnalezionym fragmencie rękopisu z Płocka2024-10-07T15:51:42+02:00Paweł Figurskimuzyka.kwartalnik@ispan.pl<p>Celem niniejszego tekstu jest opisanie odnalezionego w Staatsbibliothek w Berlinie fragmentu późnośredniowiecznego rękopisu, który zawiera na fol. 1r oraz 4v przedwojenne pieczątki Biblioteki Seminaryjnej w Płocku. Na zniszczonych kartach znajduje się nieznany dotychczas przekaz tekstu średniowiecznego hymnu <em>Gaude, mater Polonia</em>. Utwór przekazany w berlińskim zabytku zachował kilka odmiennych lekcji niż najstarszy kompletny zapis tekstowo-muzyczny hymnu znany z antyfonarza kieleckiego (Biblioteka Kapituły, Ms. 1).</p>2024-10-07T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2024 Paweł Figurski