https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/issue/feedMuzyka2024-12-30T12:34:39+01:00dr Małgorzata Sieradzmuzyka.kwartalnik@ispan.plOpen Journal Systems<p>Kwartalnik „Muzyka” wydawany jest nieprzerwanie od 1956 roku i pozostaje wiodącym pismem muzykologicznym w Polsce. Publikuje teksty z zakresu historii muzyki od średniowiecza do współczesności, a także etnomuzykologii i muzykologii systematycznej. Główny punkt ciężkości poruszanej w nim problematyki stanowi polska tradycja muzyczna, w jej możliwie szerokim rozumieniu, oraz kultura krajów Europy Środkowej. Artykuły publikowane są w językach polskim lub angielskim i podlegają procedurze recenzyjnej (podwójnie ślepa recenzja).</p> <p>Wersja pierwotna czasopisma ukazuje się w formie papierowej. Publikacja w kwartalniku jest bezpłatna, a wszystkie teksty są do pobrania w otwartym dostępie na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl">Creative Commons BY 4.0</a>. (Zeszyty od 2018/1 do 2022/3 dostępne są na podstawie licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl" target="_blank" rel="noopener">CC BY-NC-ND 4.0</a>.)</p>https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3875Nowa historia gdańskiej tabulatury organowej2024-12-30T12:34:39+01:00Marcin Szelestmarcin.szelest@amuz.krakow.pl<p>W artykule przedstawiono nowe ustalenia dotyczące tzw. gdańskiej tabulatury organowej z końca XVI wieku. Obejmują one opis kodykologiczny i rozpoznanie zawartości rękopisu, w którym została utrwalona (Archiwum Państwowe w Gdańsku, sygn. 300,R/Vv,123), wyróżnienie rąk skryptorów, identyfikację właściciela księgi i skryptora zapisu muzycznego, historię jego powstania oraz analizę poszczególnych grup utworów, ich funkcji i specyfiki użytej do ich zapisania notacji. W części końcowej zaproponowano wstępne hipotezy dotyczące m.in. autorstwa kompozycji, które wyznaczają perspektywy dalszych badań.</p>2024-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Marcin Szelesthttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3876Józef Tadeusz Benedykt Pękalski i jego związki z Instytutem Księży Życia Wspólnego (bartolomitami), kapelą kolegiaty kieleckiej oraz kolegium rorantystów w krakowskiej katedrze2024-12-30T12:34:37+01:00Marek Bebakmarek.bebak@uj.edu.pl<p>W tekście, przygotowanym na podstawie źródeł archiwalnych i bibliotecznych, przedstawiono fakty i hipotezy dotyczące życiorysu Józefa Tadeusza Benedykta Pękalskiego – zasłużonego prepozyta i skryptora kolegium rorantystów w katedrze na Wawelu, który przed przybyciem do Krakowa pełnił funkcję kapelmistrza zespołu wokalno-instrumentalnego kolegiaty w Kielcach. Wykazano, że był on członkiem Instytutu Księży życia Wspólnego (bartolomitów) i studiował w seminarium duchownym w Warszawie. W latach 1728–1739 przebywał w Kielcach, gdzie pełnił liczne obowiązki duszpasterskie i administracyjne, a także prowadził kapelę.</p>2024-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Marek Bebakhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3877Nowe źródła dotyczące muzykaliów w zbiorach magnackich II połowy XVIII wieku2024-12-30T12:34:36+01:00Irena Bieńkowskai.bienkowska@uw.edu.pl<p>W zbiorach Archiwum Głównego Akt Dawnych w Warszawie zachowały się dwa dokumenty z końca lat siedemdziesiątych–początku osiemdziesiątych XVIII w.: wykaz muzykaliów z dworu Karola Stanisława Radziwiłła „Panie Kochanku” w Nieświeżu, który zakupił około 1778 r. kapelmistrz księcia – Johann Nicolaus Scholl, oraz spis nut przygotowanych dla dworu Izabeli i Ignacego Potockich w Kurowie, Klementowicach i Warszawie, zakupionych przez kompozytora i późniejszego królewskiego kapelmistrza Pietra Persichiniego.</p>2024-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Irena Bieńkowskahttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3880W stronę muzykologii kulturowej: o monografii „A Cultural History of Western Music in the Renaissance”2024-12-30T12:34:31+01:00Nicolò Ferrarinicolo.ferrari@ispan.pl<p>Zwrot kulturowy, który odmienił nauki humanistyczne pod koniec XX w., wpłynął także na muzykologię, prowadząc do powstania istotnych prac podkreślających rolę muzyki w historii kulturowej. Recenzowana książka jest częścią starań mających na celu stworzenie wielotomowej kulturowej historii muzyki Zachodu. Publikacja, skupiająca się na l. 1400–1650, odchodzi od tradycyjnego spojrzenia stawiającego w centrum postaci kompozytorów, wybierając ujęcie problemowe, w celu zbadania krajobrazu muzycznego epoki, ukazując tym samym szersze konteksty kulturowe i przemiany.</p>2024-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Nicolò Ferrari Ferrarihttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3881Requiem w epoce konfesjonalizacji. Recenzja „The Book of Requiems”, t. 22024-12-30T12:34:29+01:00Simone Caputomuzyka.kwartalnik@ispan.pl<p><span class="fontstyle2">Drugi tom </span><em><span class="fontstyle0">The Book of Requiems </span></em><span class="fontstyle2">pod redakcją Davida J. Burna i Antonia Chemottiego zawiera analityczne eseje muzykologiczne poświęcone requiem skomponowanym w l. 1550‒1650. Publikacja kreśli obszerną mapę wczesnonowożytnej polifonii przeznaczonej do liturgii za zmarłych, obejmując regiony od Flandrii po Europę Środkową i od Italii po Półwysep Iberyjski. Umożliwia ona ponowne odkrycie znacznej części katolickiej muzyki sakralnej z czasów konfesjonalizacji, w tym zarówno wybitnych arcydzieł, jak i utworów mniej znanych, lecz istotnych historycznie i bardzo pięknych. Uzupełnieniem tej perfekcyjnie opracowanej mapy jest szczegółowy katalog mszy żałobnych, stanowiący cenne i zaktualizowane narzędzie badawcze.</span></p>2024-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Simone Caputohttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3878O trzech zabytkach muzyczno-liturgicznych z kolekcji Baworowskich raz jeszcze2024-12-30T12:34:34+01:00Irina Chachulskairina.chachulska@ispan.plSławomir Szyllers.szyller@gmail.com<p><span class="fontstyle0">Artykuł przedstawia nowe ustalenia dotyczące trzech zabytków muzyczno-</span><span class="fontstyle0">liturgicznych z kolekcji Baworowskich (PL-Wn 12496 IV, PL-Wn 12497 IV, PL-Wn 12498 IV), które zgodnie z dotychczasowymi wynikami badań miały pierwotnie stanowić jedną całość (graduał trzebnicki). Źródłem do dalszych rozpoznań stały się dwa dziewiętnastowieczne katalogi aukcyjne – antykwariatów T.O. Weigla oraz L.F. Maskego anonsujących odpowiednio sprzedaż zbiorów J.W. Oelsnera i J.Th. Mosewiusa – w których zidentyfikowano opisy odnoszące się do tegoż zabytku/zabytków. Ujawnienie wspomnianych katalogów rzuciło światło na kwestię proweniencji, jak i pierwotnego kształtu graduału.</span> </p>2024-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Irina Chachulska, Sławomir Szyllerhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3879Historia dwudziestowiecznych dopisków w zaginionej tabulaturze klawiszowej z klasztoru Świętego Ducha w Krakowie i chronologia jej fotokopii2024-12-30T12:34:33+01:00Marcin Szelestmarcin.szelest@amuz.krakow.pl<p>Komunikat odnosi się do zagadnień poruszonych przez Grzegorza Joachimiaka, który ogłosił odkrycie nieznanej fotokopii zaginionej tabulatury klawiszowej z klasztoru Świętego Ducha w Krakowie (<em>Muzyka</em> 69 (2024) nr 2). Zaprezentowano dowody na to, że reprodukcja wykonana dla Uniwersytetu Harvarda powstała w roku 1938, a ołówkowe inskrypcje, wprowadzone przez Aleksandra Polińskiego prawdopodobnie ok. roku 1913, były wówczas obecne w rękopisie. Niektóre wyblakłe dopiski poprawiono następnie w związku z wykonaniem zdjęć zamówionych przez Staatliches Institut für Musikforschung w Berlinie, które powstały w późniejszym czasie.</p>2024-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Marcin Szelesthttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/3957Odpowiedź profesorowi Zbigniewowi Skowronowi2024-11-21T11:08:07+01:00Marcin TrzęsiokM.Trzesiok@am.katowice.pl2024-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Marcin Trzęsiok