Przekazy dzieł Franciszka Liliusa odnalezione w zbiorach polskich i obcych
Abstrakt
Artykuł powstał w wyniku realizacji projektu badawczego „Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki”, finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2013/09/N/HS2/02344 i ma na celu przedstawienie nieznanych przekazów dzieł Franciszka Liliusa oraz zaktualizowanie informacji na temat dorobku twórczego kompozytora. W tekście przedstawione zostały źródła muzyczne i literackie, które wcześniej nie były szerzej znane i analizowane w kontekście twórczości Liliusa w polskiej historiografii muzykologicznej. Dzięki przeprowadzonym w latach 2014-2016 poszukiwaniom w archiwach i bibliotekach kościelnych i świeckich (polskich oraz zagranicznych), udało się odnaleźć nieznane dotąd przekazy mszy wielkanocnej, requiem oraz motetu Sacris solemniis Franciszka Liliusa. Dzięki analizom porównawczym różnych przekazów możliwe stało się również odtworzenie sposobu wykonywania niektórych utworów Liliusa w środowisku kapel wawelskich oraz kapeli benedyktynek z Sandomierza. Okazało się, że msze i motety Liliusa były chętnie wykonywane nie tylko za życia kompozytora, lecz także wiele lat po jego śmierci – w II połowie XVII wieku oraz w wieku XVIII, a także, że jego kompozycje modyfikowano, dostosowując je do aktualnych potrzeb wykonawczych zespołów. Na podstawie przeprowadzonych analiz ustalono, że kompozycje Liliusa w stile antico nie były wykonywane – jak obecnie się przyjmuje – wyłącznie przez kolegium rorantystów, lecz także przez zespoły o mieszanej obsadzie głosowej (CATB) oraz benedyktynki (CCCB).
W artykule przypomniany został również inny, dotychczas pomijany, kierunek twórczy Liliusa – poezja okolicznościowa, którą parał się krakowski kapelmistrz. Z jednej strony „umuzyczniał” on poezję innych twórców, z drugiej sam pisał ody, które ofiarowywał swoim mecenasom.
Instytucje finansujące
Statystyki
Abstract views: 35PDF downloads: 17
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Marek Bebak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Bebak, Pękiel według Pękalskiego. Nieznany przekaz „Missa in defectu unius contraaltus” Bartłomieja Pękiela ze zbiorów archiwum krakowskiej kapituły katedralnej , Muzyka: Tom 63 Nr 3 (2018)
- Marek Bebak, Karmelitański inwentarz muzyczny z 1739 roku , Muzyka: Tom 66 Nr 1 (2021)
- Marek Bebak, Karmelitańskie zespoły muzyczne Prowincji Wielkopolskiej w XVIII w.: muzycy i repertuar , Muzyka: Tom 68 Nr 4 (2023)
- Marek Bebak, Marcin Mielczewski, Koncerty wokalno-instrumentalne / Vocal-instrumental concertos, wyd. / ed. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, t. / vols. II/1–II/2, Warszawa 2018–2019 , Muzyka: Tom 65 Nr 1 (2020)
- Marek Bebak, Karmelitańskie kapele w Rozdole i Horodyszczu w XVIII wieku , Muzyka: Tom 67 Nr 3 (2022)
- Marek Bebak, Antonio Chemotti, Polyphonic music ‘pro mortuis’ in Italy (1550–1650). An introduction, Lucca–Warszawa 2020 , Muzyka: Tom 66 Nr 1 (2021)
- Marek Bebak, Andrea Mariani, Inventoria Rerum Musicalium Domum Societatis Iesu in Polonia et Lituania Tempore Suppressionis, Warszawa 2020 , Muzyka: Tom 66 Nr 3 (2021)
- Marek Bebak, Józef Tadeusz Benedykt Pękalski i jego związki z Instytutem Księży Życia Wspólnego (bartolomitami), kapelą kolegiaty kieleckiej oraz kolegium rorantystów w krakowskiej katedrze , Muzyka: Tom 69 Nr 4 (2024)